מבחן: הלקסוס ההיברידית החדשה - נחבאת אל הכלים

לקסוס RX450H החדשה לא נועדה להתחרות בכלי הרכב הענקיים והמוחצנים שכה אהובים על הלקוח הישראלי ■ היא מיועדת לאלה שרוצים ליהנות מתפנוקי SUV מפואר וחזק, ועדיין לשמור על תדמית ציבורית צנועה ואחראית יחסית

אחת לשנה מחולק בישראל פרס "האריה השואג" לקמפיינים הטובים ביותר בתחום הדוברות ויחסי הציבור. הרשו לנו להציע שבתחרות הבאה יוענק הפרס למדינת ישראל, על הקמפיין היח"צני המבריק שבאמצעותו הצליחה לשכנע את העולם - ואולי גם כמה תושבים מקומיים - שאנחנו מדינה מתקדמת בתחום התחבורה הירוקה.

על הנייר (ויש הרבה נייר) ישראל מציגה לעולם תדמית של גן עדן תחבורתי ירקרק. תחנות החלפת סוללות ועמדות טעינה צצות לאורכה ולרוחבה של הארץ, הטבות מס מוענקות לכלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית, וכל לקוח ישראלי יכול להיכנס כיום לסוכנויות ולבחור לעצמו רכב מונע בגז, בחשמל, בבנזין או בהנעה היברידית, ובקרוב גם בהיברידית נטענות.

אלא שכשמקלפים את הציפוי הדק מוצאים מציאות אפורה כעשן המפלט: מאות אלפי נהגי ציים נהנים מהטבת דלק חופשי וממנגנון מס, שמעודד את צריכת הבנזין שלהם במישרין ובעקיפין; מיסוי שמפלה סוגי הנעה שונים ללא צידוק; ממשלה שלא טורחת לפתח חלופות תחבורה רציניות לנהיגה בפרייבט; ומשרד אוצר שנלחם בשיניים ובציפורניים כדי לשמור על זרימת השקלים מהפרה החולבת: מיסוי רכבי בנזין ודלק (כ-27 מיליארד שקל בשנה).

המדינה היחידה שעוד יכולה ללמד אותנו דבר אחד או שניים על תדמית ירוקה ללא כיסוי היא ארה"ב, שמסבסדת לנהגיה את הדלק ומחבקת באהבה את המנועים הגדולים של דטרויט, אבל כלפי חוץ מפגינה "אחריות סביבתית" עם השקעות עתק בטכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות עקרות ובתמריצי מס. לפיכך, אין זה מפתיע שארה"ב היא גם ערש הלידה של הזן הקרוי "ג'יפ ידידותי לסביבה" - סוג של סתירה בהגדרה. המייצג הנאמן ביותר של זן זה הוא לקסוס RX450 ההיברידי, שהדור האחרון שלו נחת באחרונה בארץ.

ניתוח השתלת אופי

חיצונית, עבר הרכב ניתוח השתלת אופי דומה לזה של סדרת GS. את מקום החרטום האמורפי מחליף חרטום חד וספורטיבי, עם עיטורי LED אופנתיים וגריל בעל נוכחות. גם הזנב קיבל כמה קפלים שריריים, אבל בסך הכול הכלי עדיין מדבר בשפה עדינה ושקטה יחסית לבהמות היפניות והגרמניות הגדולות והמוחצנות. העיצוב עובר בכבוד את מבחן הרחוב הישראלי, וגילינו שסקרנים לא מהססים להסתכל מבעד לשמשות וליצור קשר חזותי ומילולי עם הנהג - מה שהם לא מעזים לעשות במקרה של נהגי ב.מ.וו X5 ודומיו.

עיצוב הפנים עבר לא מעט עדכונים. מערך הפיקוד הוחלף וכולל לוח מחוונים חדש ונאה ומערכת מולטימדיה, הנשלטת בעזרת ג'ויסטיק זוויתי הממוקם בקונסול המרכזי. התפריטים נאים וקלים להבנה ומערכת האקלים מייצרת משבים עדינים, אך מצליחה לקרר בזריזות את התא ביום של 37 מעלות ובשקט מרשים. גם דיפוני העור ובידוד הרעשים המוחלט מזכירים מדוע לקסוס נחשבת עדיין לנקודת הייחוס בכל הנוגע לגימור ולאיכות ייצור.

פרט לכך, התא נותר ללא שינוי מהותי. הוא מרווח למדי, אבל יש גדולים ומרווחים ממנו בפלח מחיר זה; והמושב האחורי נוטה לקפח את היושב במרכז. גובה המפתן ממוקם בצורה אידיאלית, במיוחד עבור לקוחות בוגרים ולא גמישים במיוחד.

ללא שינוי מהותי

גם מערכת ההנעה ההיברידית לא עברה שינוי מהותי, והיא כוללת מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שאליו משודכים מנוע חשמלי וסוללה נטענת. סך-הכול מייצרת יחידת הנעה זו 299 כ"ס, שמתוכם אחראי מנוע הבנזין לבדו ל-249 כ"ס.

כמו בכל מערכות ההנעה ההיברידיות, הביצועים והפליטה וצריכת הדלק נגזרים ישירות מאופי הנהיגה של הנהג. מי שירצה להפגין אחריות סביבתית-ירוקה, צריך לשמור על רגל עדינה על דוושת המצערת, ולהסתגל להנחיות החיסכון שמוצגות בצג המרכזי. גמולו יהיה צריכת דלק ריאלית של כ-11 ק"מ לליטר - נתון מרשים בקטגוריה. עבור המנכ"ל שצריך להרשים את נוסעיו (נציגי המוסדיים?), יש לו גם מצב של חשמל בלבד חרישי, שישכנע אותם שהנהג לא שורף את כספם.

מנגד, מי שירצה לנצל את 300 הסוסים וליהנות מנתוני התאוצה המכובדים שמופיעים בדף הנתונים - 7.6 שניות מאפס ל-100 קמ"ש - מוזמן להעביר את בורר ההילוכים למצב ספורט ולהכביד את רגלו על המצערת. במצב כזה, הלחישה העדינה של המנוע מתחלפת בנהמה שרירית ו-34 קג"מ של מומנט מאיצים את הכלי בנחישות בכל שיפוע ועקיפה. נהיגה כזאת, שתואמת את האופי חסר הסבלנות של הקיץ ישראלי, תניב לא יותר 7-8 ק"מ לליטר.

להתנהגות כביש לא מביא הדור החדש שינויים דרמטיים. המתלים מעט יותר הדוקים, אך הם עדיין מכוילים בעיקר לנוחות נוסח אמריקה ולא לנהיגה ספורטיבית על כבישים מתפתלים נוסח המתחרים מגרמניה ומבריטניה. התוצאה היא ספיגת זעזועים מצוינת, אבל גם נטיית גוף בולטת בפניות הדוקות ותנודות מרכב שלא מעודדות השתובבות. ההיגוי, לעומת זאת, שופר ומספק כיום הרבה יותר היזון חוזר. את סוגיית יכולת השטח אפשר להגדיר כלא רלבנטית. לא נתקלנו בבעל לקסוס RX שלוקח אותו להפתקאות שטח.

מי שיוותר על כמה פריטי אבזור ופאר יוכל לרכוש את RX450 במחיר אטרקטיבי יחסית של 389 אלף שקל. בפועל, רוב הלקוחות בוחרים את רמת האבזור העילית פרימיום-טק, שמוסיפה עוד כ-70 אלף שקל למחיר. ברמות מחירים אלו ממוצב RX מול מתחרים רבי עוצמה כמו מרצדס ML וב.מ.וו X5, שמחירם נחתך באחרונה משמעותית. אבל, RX לא מיועד להתחרות בכלים הענקיים והמוחצנים שכה אהובים על הלקוח הישראלי. הוא מיועד למי שרוצה ליהנות מהתפנוקים של SUV מפואר וחזק, ועדיין לשמור על תדמית ציבורית צנועה ואחראית יחסית.

לקסוס
 לקסוס

חלק מהמתחרות

מרצדס ML250

במסגרת מדיניות המחירים החדשה של היבואנית נחתך מחירה ההתחלתי ל-459 אלף שקל. לדגם הבסיס יש מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר, שמייצר 204 כ"ס אך גם מומנט מאסיבי של 50 קג"מ, שמעניק לו ביצועים נמרצים וצריכת דלק ממוצעת רשמית.

ב.מ.וו X5-3.0

גם ב.מ.וו חתכה מחירים. גרסת הבסיס מוצעת ב-475 אלף שקל עם מנוע 3 ליטר דיזל בהספק 245 כ"ס/ליטר בנזין טורבו בהספק 306 כ"ס. הגרסה הבכירה מזנקת ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות בלבד והדיזל ב-7.6 שניות. שני המנועים מתהדרים בצריכת דלק משופרת.

פולקסווגן טוארג

ב-390 אלף שקל מוצעת בחירה בין מנוע 3 ליטר דיזל בהספק 240 כ"ס ל-3.6 ליטר בנזין בהספק 280 כ"ס. שניהם מצוידים בתיבת הילוכים בת 8 מהירויות, עם אופציה ליכולת שטח מקצועית; ורושמים תאוצה דומה ללקסוס ההיברידית.