דש מזהירים: "מחירי הדירות מתנפחים למצב בועתי"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בדש, מנתח את נתוני הנדל"ן האחרונים וצופה המשך עליית מחירים בשוק הדיור ■ "הירידה באבטלה, הריבית הנמוכה, העלייה בביקוש והירידה בהיצע - הכל תומך בכך", הוא אומר

"אם נתוני הלמ"ס לגבי שוק העבודה נכונים, לקובעי המדיניות יש סיבה לחשוש מכך שהמחירים בשוק הדיור עלולים להתנפח למצב בועתי. הירידה באבטלה, הריבית הנמוכה, העלייה בביקוש והירידה בהיצע הדירות, תומכים בעליית מחירים. גם הגידול במשכנתאות מדאיג", כך קובע היום (ב') הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי. יחד עם זאת, מציינים בדש כי יש לקחת בחשבון שהנתונים לחודשים יולי ואוגוסט מושפעים מהביקוש העונתי ומדחיית העלאת המע"מ.

זבז'ינסקי מתייחסים לנתונים הרבים שהתפרסמו בשבוע האחרון, המעידים על התחזקות משמעותית בביקושים, התכווצות ההיצע, הירידה בהתחלות הבנייה ובשטחי הבנייה וכן העלייה בהיקף המשכנתאות בחודשים יולי ואוגוסט לשיאים שלא נראו בישראל.

באשר לביקושים, מציינים בדש כי הביקושים לדירות שלא למכירה יורד ונמצא בשפל מאז שנת 2008, לאור העובדה ש"כניסה לפרויקט של בנייה עצמית דורשת בטחון כלכלי גבוה בעתיד, אשר כנראה לא נמצא כעת". בכך, מסבירים בדש כי הקפיצה ברכישות של דירות חדשות עשויה להיות מגמה קצרת טווח, אשר תחלוף אם ההאטה במשק תימשך.

"צד ההיצע דווקא מתכווץ, כפי שבא לידי ביטוי בירידה במלאי הדירות החדשות למכירה ובתוספת החודשית של דירות חדשות שנכנסות לשוק", כותב זבז'ינסקי, ומציין כי גם מספר התחלות הבנייה ירד ברבעון השני בצורה חדה, לצד שטחי התחלות הבנייה. "מצב זה עלול להצביע על האטה במשק ויתכן גם על רוויה שחלה בשטחים העסקיים", הוא מזהיר.

וכמובן, מתייחסים בדש גם להיקף המשכתנאות שניטלו על ידי הציבור בחודשים יולי ואוגוסט, שהגיעו לשיא כל הזמנים: "הגידול בכמות המשכנתאות התרחש תוך עלייה בשיעור ההלוואות במינוף של מעל ל-60% ועלייה בגודל המשכנתא הממוצעת, נראה שרוכשי הדירות בחודשים האחרונים היו בעלי הכנסה גבוהה יחסית, אשר רכשו נכסים בטווח מחירים בינוני ובמינוף גבוה".