הערכות: תשלום האג"ח הקרוב של אי.די.בי - להכרעת בית המשפט

תחילתו של כדור שלג? אי.די.בי אמורה לשלם מחרתיים למחזיקי למחזיקי סדרה ב' 35 מיליון שקל - אך המוסדיים חוששים מהעדפת נושים ■ מנהל השקעות בגוף מוסדי: "פנייה לבית המשפט - כמו גפרור בוער בשדה קוצים"

נוחי דנקנר ומחזיקי האג"ח של אי.די.בי בדרך לביהמ"ש, במה שעשוי להתברר כתחילתו של כדור שלג בקונצרן הגדול בישראל. כך עולה מבדיקת "גלובס" את הצבעתם של מחזיקי האג"ח הגדולים של אי.די.בי.

היום (ג') ב-13:00 סיימו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות להצביע על גורל התשלום שצריכה החברה לפרוע ביום חמישי הקרוב למחזיקי סדרה ב', בהיקף של 35 מיליון שקל. בעקבות הערת "עסק חי" שצורפה לדוחות הרבעון השני של אי.די.בי בסוף השבוע האחרון, כינסו אתמול נאמני יתר סדרות האג"ח אסיפת מחזיקים, בסיומה נשלח אליהם כתב הצבעה.

מאחר שהערת "עסק חי" מטילה ספק ביכולת פירעון החוב העתידית של אי.די.בי, חוששים יתר מחזיקי האג"ח שהוצאת מזומן מקופת החברה, שמכילה נכון להיום כ-200 מיליון שקל, תקטין את יתרת המזומנים שבקופת החברה ותפחית את התמורה אותה הם עשויים לקבל אם החברה תלך בעתיד להסדר חוב או לפירוק.

במלים אחרות, רוב מחזיקי אג"ח של אי.די.בי רואים בתשלום הקרוב לאג"ח ב', הגם שהוא מהווה חלק קטן מהיקף החוב הכולל למחזיקי האג"ח (כ-1.7 מיליארד שקל), מקרה של העדפת נושים.

בכתב ההצבעה צריכים היו מחזיקי האג"ח להחליט האם להורות לנאמנים לנקוט בכל הליך משפטי אשר ימנע את ביצועו של התשלום הקרוב וכן בגין הצפי להפרת ההתחייבויות כלפיהם, ובמיוחד בגין סכומי החוב הגדולים שטרם נפרעו.

כאמור, מבדיקת "גלובס" עולה כי מרבית הגופים המוסדיים המחזיקים באגרות החוב של אי.די.בי אחזקות הצביעו בעד ההצעה, כלומר הורו לנאמנים לפנות לבית המשפט, בבקשה שיוציא צו מניעה מיידי נגד התשלום הקרוב. הנאמנים צפויים לפנות לבית המשפט מחר בעניין זה.

הנאמנים כתבו בכתב ההצבעה כי החלטתם לנקוט בהליכים משפטיים לא תיכנס לתוקף, באחד משני המקרים הבאים:

1. אם החברה תודיע עד מחר ב-9:00 בבוקר שלא תבצע את התשלום אותו אמורים מחזיקי אג"ח ב' לקבל ביום חמישי.

2. אם התשלום יתבצע במימון חיצוני, הצעה אותה הציעו הנאמנים לבעלי החברה בשבוע שעבר.

ל"גלובס" נודע כי ביומיים האחרונים ניהלו המוסדיים מו"מ עם דנקנר, והיו אף מוכנים לקבל ממנו ערבות אישית בסך 35 מיליון שקל בגין התשלום הקרוב - מהלך שדנקנר לא הסכים לבצע.

מנכ"ל אחד המוסדיים אמר היום ל"גלובס": "ניסינו לנהל מו"מ עם בעל השליטה, כדי לנסות להביא לפתרון. האחריות היא של שנינו ולכן ניהלנו שיחה אחראית, בדלתיים סגורות, כפי שעושים בבנקים. דנקנר קיבל מאיתנו מרחב תמרון לא קטן, אבל החליט לא להיעזר במקורותיו האישיים. ראינו בכך חוסר מחויבות לתהליך מצידו".

לאחר שגם המתווה הקודם שהוצע, לפיו תעביר החברה את התשלום הקרוב לנאמנות ירד מהפרק, לא נותרה ברירה ונראה כי בית המשפט ייאלץ להכריע בגורלו של התשלום למחזיקי אג"ח ב'. במקרה כזה, ראשי אי.די.בי יצטרכו להראות לבית המשפט כיצד הם מתכוונים לפרוע את התחייבויותיה ליתר מחזיקי האג"ח, ולשכנעו כי פירעון החוב כלפי אג"ח ב' הכרחי.

אם יצליחו בכך, החברה תוכל לפרוע את התשלום למחזיקי אג"ח ב' ולקבל מספר חודשי שקט, עד התשלום הבא בדצמבר - ריבית בהיקף של כ-65 מיליון שקל למחזיקי סדרה ד'. אם ימנע בית המשפט את העברת התשלום לסדרה ב', הדבר יכול להיות אבן הדומינו הראשונה אשר תביא לנפילת הפירמידה של דנקנר.

אי.די.בי תימצא בהפרה מול מחזיקי אג"ח ב', אשר יוכלו להעמיד את החוב לפירעון מיידי, מה שיגרור כמעט באופן אוטומטי בקשות דומות מיתר סדרות האג"ח, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. היות שבקופת החברה אין סכום זה, תצטרך אי.די.בי לגבש הסדר חוב, או לחלופין למכור את הנכס המרכזי שלה - חברת הבת אי.די.בי פתוח.

אחד ממנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים התייחס היום לעניין, ואמר כי "אין ספק שפנייה לבית המשפט צפויה להצית אירוע אשראי כמו גפרור בוער בשדה קוצים".