אנחנו נהגים? אנחנו כספומט

עדכון המס הירוק לא ישפיע על המכוניות הגדולות והמזהמות ביותר

באפריל השנה התכנסה ועדת הכלכלה לדון במחירים ובתחרותיות בשוק הרכב לאור הרפורמות שליישומן פועל משרד התחבורה. באותו מעמד מכובד נקבע מעין יעד סופי, שיושג אם וכאשר תיושם הרפורמה המורכבת: הפחתה של 10% במחירי כלי הרכב המשפחתיים החדשים.

אלא שמתברר שיד אחת של הממשלה לא יודעת - או מתעלמת - ממה שעושה היד האחרת ואותה הפחתה מובטחת של 10% עתידה להפוך להתייקרות גורפת של חלק גדול מכלי הרכב העממיים הנפוצים ביותר בשיעור של 5% לפחות.

איך זה קרה?

בתור התחלה עלה המע"מ וייקר את כלי הרכב אוטומטית באי אלו אלפי שקלים. בינתיים נזכרה הממשלה שיש לה עדיין בור גדול בתקציב ולפיכך היא פנתה, כמעט אוטומטית, לכספומט הוותיק והידוע שנקרא "הנהגים בישראל". בתחילה עלו מחירי הדלק בשיעור שקשה מאוד להסביר אותו, ועכשיו גם מגיע "עדכון המס הירוק", כשהוא עטוף בכסות ירוקה-סביבתית לתפארת.

הפרטים הקטנים של נוסחת עדכון המס הירוק, שתוכרז השבוע, לא יגידו הרבה לאזרח מהשורה. הם כוללים בערכים שרירותיים ועלומים של גזים שנפלטים מהאגזוז, שמוכפלים במכפלות שונות ומשונות, שנקבעו בסיוע חוקרים מלומדים מאמסטרדם. אבל התוצאה בשורה התחתונה תהיה ברורה מאוד לכל אחד ב-1 בינואר 2013: כמעט כל המכוניות המשפחתיות יתייקרו, חלקן ביותר מ-5,000 שקל, וגם חלק לא מבוטל מהמיני מכוניות הקטנות והזולות (לשעבר) שרבים בנו עליהן כפתרון למצוקת מחירי הדלק.

ומי לא יושפע? טוב, זה לא קשה לנחש. המכוניות הגדולות, המזהמות והצמאות ביותר לא יתייקרו במאום והפער היחסי במס קנייה בינן לבין המכוניות החסכוניות יצטמצם.

הם גם יקבלו צ'ופר. מתווה ההטבות לאביזרי בטיחות מתוחכמים עתיד להוזיל את האביזרים המתוחכמים, שרובם מוצעים כיום כסטנדרט רק ברכבי פאר. במילים אחרות, אם אתה עשיר, החיים שלך שווים יותר.

אגב, בהחלטת הממשלה על הגזירות הכלכליות ביולי השנה, שבו אושר עדכון המס הירוק, נמסר רשמית שהוא מיועד להעלות את נטל המס על כלי רכב גדולים ויקרים דוגמת רכבי שטח ומכוניות פאר. האם מישהו בממשלה קורא את ההחלטות הללו לפני שהוא מאשר אותן? זה כנראה לא באמת משנה.