המינהל שוקל להשיב לעצמו קרקע שנמכרה לאהובי

מנהל מחוז המרכז: "זהו נכס ציבורי - אם ההסתדרות מפרה את חוזה החכירה, נפעל בהתאם"

בעקבות חשיפת "גלובס": מינהל מקרקעי ישראל הודה כי לא אישר להסתדרות את עסקת הענק למכירת מתחם בן כ-70 דונם בפתח תקווה לחברה בבעלות אנשי העסקים יגאל אהובי, יורם טורבוביץ' ורו"ח פרופ' יצחק סוארי, וכי הוא מתכוון לפעול בנדון.

בעקבות תחקיר "גלובס" ופניית האגודה לצדק חלוקתי למנהל המינהל, הודה בשבוע שעבר מנהל מחוז המרכז עדיאל שמרון כי העסקה לא אושרה. זאת, עשור לאחר שחברת העובדים של ההסתדרות מכרה את השטח לחברת פרויקט סמינר שיין של אהובי ושותפיו, וחצי שנה לאחר שהמינהל האריך את חוזה החכירה ב-49 שנים.

"המינהל לא אישר את העברת הזכויות מחברת העובדים לחברת פרויקט סמינר שיין, ואף חזר והדגיש בפני חברת העובדים כי הנכס הוא נכס ציבורי", כתב שמרון למנהל המינהל, שר האוצר, היועמ"ש לממשלה ומבקר המדינה. "המינהל ערך בירור מול חברת העובדים בכל הנוגע לנכס. ככל שחברת העובדים מפרה את הוראת חוזה החכירה שנחתם עמה, יפעל המינהל בהתאם".

לפי החלטה 1136, חוכר שאינו מקיים את המטרות הציבוריות שעבורן הוחכרה לו הקרקע במחיר סמלי, יחזיר את הקרקע למינהל. בחודש שעבר דחה בג"ץ עתירה של ההסתדרות לביטול ההחלטה.

עם זאת, לאחרונה הוכיח המינהל שהוא מסוגל להגן על קרקע ציבורית. במאי השנה תבע המינהל 20 מיליון שקל מבית"ר ירושלים, על שמכרה לחברת נדל"ן מגרש אימונים בשכונת בית וגן "בניגוד למטרה הציבורית שלשמה הוקצתה הקרקע, על חשבון הקופה הציבורית".

שכ"ד של מיליון שקל

כזכור, ביוני חשף "גלובס", כי קרקע שחכרה ההסתדרות מהמינהל עברה ב-2001 לחברת פרויקט סמינר שיין, המשלשלת לכיסה דמי שכירות של למעלה ממיליון שקל לשנה, על חשבון כספי ציבור. מדובר במתחם שבו נמצאים בית הספר הארצי לעובדי חינוך ונוער והחווה לחינוך חקלאי בפ"ת.

החברה משכירה את מבני הציבור למשרד החינוך ולעיריית פ"ת על אף שחברת העובדים, זרוע הנדל"ן של ההסתדרות, שילמה דמי חכירה סמליים על המתחם לקיום מטרות ציבוריות.

עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי בירכה "על כוונת המינהל לפעול. השימוש המסחרי שנעשה במקרקעי הציבור מקומם ובלתי חוקי".

בתגובה, מסר דודי גיל, מנכ"ל חברת העובדים, כי "ההסכם נחתם ב-2001 ע"פ המצב המשפטי שהיה קיים אז, ובכפוף לקבלת הסכמת המינהל. החלטת מועצת מקרקעי ישראל התקבלה רק ב-2005 ושינתה את המצב המשפטי בדיעבד, כך שההגבלות הכלולות בה פעלו רטרואקטיבית לשנת 2001. בניגוד לנאמר, ב-2001 חברת העובדים פעלה כדין ובהתאם למצב המשפטי שהיה קיים באותם ימים".

מהון להון
 מהון להון