לא רק QE3: זה מה שבן ברננקי מתכנן מחר לשווקים

כלכלנים מתחבטים בשאלה האם תוכנית רכישות האג"ח תהיה מוגבלת בזמן ובהיקף, אך בטוחים שהיא תצא לפועל ■ הערכות נוספות: ברננקי יכריז כי הריבית תיוותר אפסית אל תוך שנת 2015

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי צפוי להשיק מחר (ה') תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3) שתכלול רכישות אג"ח ממשלתיות ואג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, כמו גם להתחייב שריבית הבסיס במשק האמריקני תיוותר ברמה אפסית אל תוך שנת 2015, לעומת ההתחייבות הנוכחית המדברת על שלהי 2014. כך מעריכים כלכלנים בארה"ב לקראת הכרזת הפד מחר.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלובמרג. ברננקי ינקוט שוב בצעדים לא שגרתיים כדי לנסות להאיץ את הצמיחה במשק האמריקני, העומדת היום על קצב איטי של פחות מ-2% בשנה, ולהוריד את שיעור האבטלה העומד מעל 8% מזה 43 חודשים ברציפות.

"הפד רוצה לעשות יותר", אמר לבלומברג ניק סרגן, כלכלן לשעבר בפד העוסק היום בניהול השקעות ב-Fort Washington Investment Advisors. "הכלכלה חלשה והפד כבר אמר שזה כמעט לא מוסרי לאפשר שיעור אבטלה כה גבוה".

מאז המשבר הגדול ב-2008 נקט ברננקי בשני סבבים של הרחבה כמותית, תוך שהוא רוכש אג"ח ב-2.3 טריליון דולר ומגדיל את המאזן שלו. תוכניות אלה הביאו לעליות בשוקי המניות והיחלשות של הדולר, כאשר גם הראלי הנוכחי בוול סטריט מיוחס לציפיות לקראת השקת התוכנית.

ברננקי הביע בחודש שעבר "דאגה עמוקה" ממצבו הרעוע של שוק העבודה בארה"ב. 32 מתוך 73 כלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים שברננקי יכריז על תוכנית ללא הגבלת היקף רכישות או זמן, בעוד ש-22 כלכלנים מעריכים כי התוכנית תהיה מוגבלת בזמן ובהיקף.

ועדת השוק הפתוח של הפד תפרסם את החלטת הריבית מחר בשעה 19:30, ולאחר מכן ברננקי יישא דברים במסיבת עיתונאים בשעה 21:15. הפד יספק גם תחזיות מעודכנות באשר לצמיחה הכלכלית, האבטלה והאינפלציה בשנים הבאות.

רוב הכלכלנים בסקר בלומברג הסבורים כי תוכנית הפד תהיה מוגבלת מעריכים שתוכנית הפד תהיה מורכבת מרכישת אג"ח ממשלתיות ב-300 מיליארד דולר ואג"ח מגובות משכנתאות ב-400 מיליארד דולר. הכלכלנים הסבורים כי התוכנית לא תהיה מוגבלת מצפים לרכישה של 30 מיליארד דולר באג"ח ממשלתיות ו-35 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות מדי חודש, ללא הגבלת זמן.