10,000 חברות יוכרזו "מפרות חוק": לא עמדו בחוק החברות

בין היתר, החברות לא עמדו בחובות של הגשת דוחות ותשלום אגרה ■ להכרזה עשויות להיות השלכות על התנאים העסקיים לפעולתן, כמו מתן אשראי, וכן על מצבן הסטטוטורי ■ בין החברות: הפועל ת"א, ספורט ורטהיימר ובורגוס בורגר בר

מועדון הכדורגל של הפועל תל-אביב, חברת ספורט ורטהיימר, חברת בורגוס בורגר בר ואחרות הן בין החברות שרשות התאגידים החליטה להכריז עליהן כחברות מפרות חוק.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הסבב הנוכחי של הכרזה על חברות כמפרות חוק, יוכרזו למעלה מ-10,000 חברות על כך שלא עמדו בחובותיהן לפי חוק החברות ותנאי הרגולציה, ולהכרזה זו עשויות להיות השלכות על התנאים העסקיים לפעולתן, כמו מתן אשראי, וכן על מצבן הסטטוטורי.

רשות התאגידים החליטה להחריף את העיצומים כנגד חברות מפרות חוק. בימים האחרונים הכריזה הרשות על כ-10,172 חברות כמפרות חוק.

ההכרזה על חברות אלה לא הגיעה אליהן בהפתעה: בשבועות האחרונים קיבלו החברות התראות ממוקדות רבות, לאחר שלא הגישו דוחות במשך שנתיים ולא שילמו את האגרה השנתית כמתחייב בחוק החברות.

מאות חברות הסדירו את חובותיהן מיד לאחר קבלת ההתראה, ולכן לא הוכרזו כ"מפרות חוק". המשמעות של ההכרזה היא שיינקטו נגדן סנקציות שיקשו על ניהולן השוטף, כולל קבלת אשראי והלוואות מהבנקים או חסימת האפשרות לפתוח חברות חדשות.

בין החברות, כאמור, גם חברת מועדון כדורגל הפועל תל-אביב, שלא שילמה אגרה שנתית מאז 2009; חברת ספורט ורטהיימר (2005) בע"מ, שלא שילמה אגרה שנתית מאז 2006; צעצועי הפיראט האדום בע"מ, שלא שילמה אגרה שנתית מאז 2009; ובורגוס בורגר בר בע"מ, שלא שילמה אגרות מ-2005.

ברשות החברות התברר כי בבעלותה של חברה זו נמצאת חברה נוספת הקרויה "בורגוס המבורגר בר (2004) בע"מ", שגם לה חובות אגרה מ-2005. יצוין כי עלות האגרה השנתית עומדת על סך של: 1,454 שקל בלבד.

חוק החברות מטיל על כל חברה חובות שנתיים כלפי רשם החברות ברשות התאגידים, ובהן תשלום אגרה שנתית והגשת דוח שנתי, אולם חברות רבות נמנעות מלמלא את חובותיהן. הדוח השנתי מאפשר לציבור, כולל למגזר העסקי, נגישות למידע חיוני התורם לפעילות מושכלת ומודעת אל מול החברות הפעילות במשק.

תיקון לחוק החברות, שנכנס לתוקפו לפני כשנתיים, מאפשר לרשות התאגידים להכריז על חברה שלא מילאה את חובותיה כחברה מפרת חוק.

ההכרזה על חברה כ"מפרת חוק" נרשמת במרשם רשם החברות ומופיעה גם במידע לציבור הניתן ללא תשלום באתר רשות התאגידים. ההכרזה מועברת לגורמים רבים נוספים וגוררת הפעלת סנקציות משמעותיות כלפי חברה מפרה, המקשות על אספקטים שונים בהתנהלותה העסקית מול הבנקים, מול חברות אחרות ומול גופים מוסדיים נוספים.

החברות שנרשמו היום כחברות מפרות חוק לא יוכלו לבצע במרשם החברות פעולות הנוגעות להן, כגון רישום שיעבוד על נכסי החברה הנדרשים על-ידי הבנקים לצורך מתן אשראי או הלוואות, רישום שיעבוד על נכסי אחרים, שינוי שם החברה ומטרותיה, רישום חברה חדשה, שבעל מניותיה הוא החברה המפרה או בעל השליטה בה, וכן לא יירשם משכון לטובת החברה המפירה.

בנוסף, בסמכות רשות התאגידים להטיל בהמשך עיצומים כספיים מצטברים על החברה המפירה ועל דירקטורים בה.

לאחרונה שילבה רשות התאגידים כוחות עם החשב הכללי באוצר, שהנחה את משרדי הממשלה למנוע השתתפות של חברות מפרות חוק במכרזים ממשלתיים פומביים.

לדברי עו"ד אלון בכר, ראש רשות התאגידים, "מבצע האכיפה נגד חברות מפרות חוק נועד להגביר את השקיפות במשק ולמלא אחר הצורך של הציבור למידע אמין, מעודכן ואיכותי על החברות הפעילות במשק".

הסנקציות:

* החברה לא תוכל לבצע רישום שיעבוד על נכסים.

* החברה לא תוכל לרשום חברה חדשה, שהיא בעלת מניותיה או בעלת השליטה בה.

* לא יוכל להתבצע רישום משכון לטובת החברה.

* בסמכות רשות התאגידים להטיל עיצומים כספיים עלהחברה ועל הדירקטורים בה.

* תימנע השתתפות החברה במכרזים ממשלתיים פומביים.