ה'פד' לא איכזב: הושקה תוכנית הרחבה כמותית

(עדכון) - ברננקי במסיבת העיתונאים: "אין בכוונתינו לגרום לאינפלציה ולא נעלה את הריבית מוקדם מדי. התוכנית נועדה להאיץ את התאוששות הכלכלה הריאלית" ■ ה'פד': נרכוש נכסים עד שהאבטלה תרד

הפדרל ריזרב עושה זאת הערב (ה') שוב: הבנק המרכזי האמריקני השיק סבב שלישי של הקלה מוניטרית (QE3), כאשר הבטיח לרכוש 40 מיליארד דולר של אג"ח מגובות משכנתאות (MBS) בכל חודש. הרכישות יחלו כבר החודש, כאשר ה'פד' מתכנן לרכוש כבר בספטמבר אג"ח ב-23 מיליארד דולר.

בנוסף, מאריך ה'פד' את תוכנית ה"אופריישן טוויסט", במסגרתה הוא מוכר אג"ח קצרות טווח ורוכש אג"ח ארוכות טווח, עד לסך של 85 מיליארד דולר בחודש.

עוד עולה מהודעת ה'פד' כי הריבית האפסית במשק האמריקני בשיעור של 0-0.25% תישאר על כנה עד "אמצע 2015".

ההחלטה התקבלה ברוב של 11 מול 1, נשיא שלוחת ה'פד' של ריצ'מונד, ג'פרי לוקר.

ה'פד' הסביר כי הכלכלה איננה חזקה דיו כדי להוריד את שיעור האבטלה, וכי הבנק המרכזי יוסיף לרכוש נכסים בשוק כל עוד שיעור בלתי המועסקים במשק האמריקני יוותר גבוה.

במקביל להודעה העלה הפד את תחזית הצמיחה ל-2013 לרמה של 2.5% עד 3% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 2.2% עד 2.8%.

בבנק המרכזי מעריכים כי שיעור האבטלה יירד בשיעור מתון לרמה של 7.6%-7.9% במהלך 2013 ולרמה של 6.7%-7.3% במהלך 2014. ב-2015 צפויה האבטלה להתייצב על רמה של 6% עד 6.8%, לפי הצפי של הפד.

ברננקי: המטרה להאיץ את התאוששות הכלכלה

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה אמר ברננקי כי "אין בכוונתינו לגרום לאינפלציה ולא נעלה את הריבית מוקדם מדי. התוכנית נועדה להאיץ את התאוששות הכלכלה. ה-QE3 היא תוכנית שנועדה לעזור ל'מיין סטריט', לכלכלה הריאלית, ולא לשחקנים בשווקים הפיננסים".

עוד אמר ברננקי כי "בעת שמחירי הנכסים עולים, גם הריאלים כמו הבתים וגם הפיננסים, אז אנשים מרגישים בטוח יותר לצרוך ולהוציא כספים וזה כמובן עוזר לכלכלה לצמוח".

ברננקי חזר על דברים שאמר בעבר כי "הפדרל ריזרב לבדו לא יוכל להבריא את הכלכלה. נדרשת פעולה גם בצד הפיסקאלי".

על חילוקי הדעות בין חברי ה'פד' אמר ברננקי כי "זה מצב נורמאלי. מרבית חברת הוועדה תומכים בתוכנית".

כתוצאה מהכרזת ה'פד', מתחזקות עליות השערים בוול סטריט, והדולר רושם ירידה מול האירו.

ההמרצה המוניטרית הזו עשויה לאפשר לכלכלת ארה"ב לעבור בשלום תרחישים כמו העמקת משבר החובות האירופי ו"המצוק התקציבי" בסוף 2012 - הביטול האוטומטי של הקלות מס ביחד עם קיצוץ אוטומטי בהוצאות הממשל בהיקף תקציבי ענק של כ-650 מיליארד דולר, אם הקונגרס לא יחליט אחרת.