בקשה לייצוגית ב-3.15 מיליארד שקל נגד שיווק דיאטת HCG

התובעות: הדיאטה השנוי במחלוקת משווקת בישראל ללא מפריע - בעוד שה-FDA אסר להשתמש בה בארה"ב

בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 3.15 מיליארד שקל הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד המשווקות של דיאטת HCG בישראל, דיאטה שנויה במחלוקת שנאסרה בארה"ב.

דיאטת HCG מבוססת על הטענה כי נטילת הורמון הידוע בשם Human Chorionic Ganadoropin, בצירוף צריכת מזון בערכים של 500 קלוריות בלבד ביום, מביאה להפחתה מהירה במשקל, תוך שמירה על רקמות השרירים ואי-פגיעה גופנית הנובעת בדרך כלל מדיאטה דלת-קלוריות כזו. זאת הודות לשימוש בהורמון, ובהתאם לשיטה המהווה חלק מן הדיאטה.

מדובר בדיאטה שפותחה עוד בשנות ה-50, אולם לימים נודע כי היא גורמת נזקים, ומינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אסר על השימוש בה. (להוראות ה-FDA בנושא - לחצו כאן).

התביעה הוגשה נגד אואנה ליבוביץ, המשווקת והמפיצה של המוצר ומי שייבאה אותו לישראל; חברת אל.טי פאוור טכנולג'יס, שבאמצעותה מנהלת ליבוביץ את עסקיה; חברת טונר פרינט, המייצרת תוספי מזון; ובית-מרקחת הגליל, המייצר ומפיץ מוצרים הומאופתים בארץ ובעולם.

לטענת התובעות, מדובר בהטעיית צרכנים שעשו שימוש בדיאטה, כאשר לפי ההערכה מדובר בכ-300 אלף ישראלים.

"הודות לשיווק אגרסיבי במדינות שונות בעולם, צברה הדיאטה פופולריות רבה, אולם בצד הפופולריות החלו להישמע קולות רבים, לפיהם הדיאטה גורמת לנזקים בריאותיים ואינה משיגה את מטרתה", טוענות התובעות נעמי פכטר וחנה יוסקוביץ, באמצעות עו"ד אוריאל גניהר. "כתוצאה מכך ביצעה רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) בדיקה מקיפה של הדיאטה, מצאה אותה בלתי ראויה ופרסמה אזהרה רשמית מפני השימוש בה".

התובעות טוענות כי בשל אזהרות משרד הבריאות בדבר שימוש בהורמון HCG, ובשים לב לשם הרע שיצא לדיאטה, החליטו הנתבעות להפיץ את הדיאטה בישראל שלא במתכונתה המקורית - בשילוב של החומר HCG - אלא על-ידי המרתו בחומר המופק מאצות ים, המדמות את פעולת ההורמון HCG ללא הבעיות הנוצרות על-ידו.

"בכל מקום ומקום ובכל פרסום טרחו הנתבעות להדגיש כי אין במוצר שום רכיבים האסורים לשימוש והוא אינו מכילה הורמון HCG, וכי כל רכיבי דיאטת התרסיס מאושרים בתור צמחי מאכל על-ידי משרד הבריאות. כל המצגים האמורים לעיל לגבי המוצר הם כוזבים ואינם תואמים את המציאות", טוענות התובעות.

גניהר הוסיף כי ב-12 בספטמבר נבדק המוצר במעבדת בית-החולים "מעייני הישועה", ותוצאת הבדיקה הייתה כי בניגוד לכל האמור בפרסומים, המוצר מכיל את ההורמון HCG.