איראן חסמה את גוגל; צפויה להתנתק מהאינטרנט ב-2013

סוכנות הידיעות האיראנית: "גוגל ושירות המייל Gmail ייחסמו עד להודעה חדשה"

איראן מתכננת להעביר את תושביה לגלישה ברשת אינטרנט פנימית, במהלך שנועד, לדברי הממשל, לשפר את אבטחת המידע במדינה. הצעד הצפוי מעורר חשש בקרב תושבים, שסבורים כי מדובר בעוד אמצעי של השלטונות לפקח על הגלישה באינטרנט.

בהודעה שנמסרה אתמול (א') בתחנת טלוויזיה ממלכתית באיראן נאמר כי נוסף על הפעלת רשת האינטרנט האיראנית הפנימית, תיחסם הגלישה למנוע החיפוש של גוגל בפני תושבי המדינה, "החל מעוד כמה שעות".

פירוש הדבר כי כבר היום (ב') האתר חסום בפני האיראנים. "גוגל ושירות הדואר האלקטרוני שלה, Gmail, ייחסמו עד להודעה חדשה", אמר בכיר איראני, שבחר שלא להוסיף פרטים.

סוכנות הידיעות האיראנית ISNA מסרה כי החסימה של גוגל לגלישה באיראן קשורה לסרט האנטי-אסלאמי שהועלה לאתר הווידיאו יו-טיוב, שנמצא בבעלות גוגל. בעקבות הסרט פרצו מהומות בכל רחבי העולם המוסלמי. לידיעה זו לא התקבל אישור רשמי.

מנגנון פיקוח

בהשוואה למדינות אחרות בעולם, איראן מפעילה את אחד ממנגנוני הפיקוח הכבדים ביותר על האינטרנט. המדינה מונעת מתושביה לגשת לאינספור אתרים שונים, באמתלה שאלה מכילים תכנים פוגעניים או לא חוקיים.

מנגד, איראנים רבים מאמינים כי הצנזורה המאסיבית שמפעילה הממשלה על אתרים דוגמת פייסבוק או יו-טיוב, החלה בעקבות המחאה העממית שפרצה לאחר הבחירה המפוקפקת מחדש של מחמוד אחמדינג'אד לנשיא ב-2009.

גולשים באיראן מצליחים לעקוף את הצנזורה הממשלתית באמצעות שימוש בתוכנות VPN, שגורמות למחשבים בהם להזדהות כאילו הם מופעלים ממדינה אחרת. למרות השימוש בתוכנות VPN, דיווחו איראנים רבים על בעיות בגלישה ברשתות חברתיות ושירותי דואר אלקטרוני בחודש פברואר, לפני הבחירות לפרלמנט.

הרעיון של יצירת רשת אינטרנט נפרדת באיראן אינו חדש, ושלב ראשון של יישומו כבר החל.

"בימים האחרונים התחברות כל הרשויות והמשרדים הממשלתיים לרשת המידע הלאומית", אמר סגן שר הטכנולוגיה והתקשורת האיראני, עלי חכים ג'באדי לסוכנות הידיעות מאהר. לדבריו, בשלב השני של התוכנית יחוברו איראנים מן השורה אל הרשת הפנימית.

על-פי התקשורת האיראנית, הרשת תחל לפעול במלואה במארס 2013. עם זאת, לא ברור האם הממשלה תתיר גלישה באינטרנט העולמי לאחר מועד זה, או שתחסום את הגישה אליו.

שר התקשורת והטכנולוגיה האיראני, רזה טקיפור, אמר בחודש שעבר כי איראן נדרשת לפתח רשת משלה כדי לשמור בבטחה על המידע שלה. "השליטה על האינטרנט לא צריכה להיות בידיים של מדינה אחת או שתיים", הוא אמר, "במיוחד לא כאשר מדובר בנושאים רציניים ובזמן משבר. אי-אפשר לבטוח ברשת הזו בכלל", אמר.