בפגישה עם יהודים בארה"ב: עבאס חתם על מסמך להסדר

יו"ר הרשות הפלסטינית נפגש עם כעשרה פעילים יהודיים, שבאו לפגישה למרות בקשת נתניהו ■ הסכים לחתום על נוסחה שהגיש לו עו"ד אלן דרשוביץ: חידוש המו"מ עם ישראל בד בבד עם הקפאת ההתנחלויות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ינאם הערב (ה') במליאת העצרת הכללית של או"ם, בערך בשעה 7 שעון ישראל. נאומו צפוי להתמקד באיום הגרעין האיראני ובסכסום הפלסטיני. לפי הערכות בוושינגטון, ימתן נתניהו את התבטאויותו בעקבות נאום "רך" יחסית שנשא אתמול נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד. בנאום לא נכללו איומים על ישראל.

קודם שיצא מישראל, פירסם רה"מ איגרת לאזרחי ישראל.נאמר בה, בין השאר: "ההיסטוריה מוכיחה שמי שרצה למחוק אותנו מהמפה נכשל במשימתו, בעוד שהעם היהודי בר על כל המכשולים".

ערב נאום נתניהו, נועד אתמול יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, עם פעילים יהודיים בניו-יורק וחתם על מסמך שמהווה נוסחה לחידוש המו"מ בין הרשות לבין ישראל: עבאס יסכים לחידוש השיחות אם ישראל תכריז על הקפאת ההתנחלויות בד בבד עם חידוש המגעים בפועל. סוכנות הידיעות היהודית JTA נתנה פומבי לפגישה.

את מסמך הנוסחה יזם המשפטן פרופ' אלן דרשוביץ מאוניברסיטת הארווארד. הוא העלה את היזמה בראשונה בינואר השנה, והיא נועדה לפתור את בעיית סדר הצעדים שינקטו שני הצדדים ועיתויים. ב-2010 הקפיאה ישראל את פעילות הבניה בהתנחלויות למשך עשרה חודשים. עבאס המתין תשעה חודשים עד שהסכים לשבת עם נציגי ישראל, והוא פרש מהשיחות לאחר פקיעת ההקפאה.

לפי המסמך שעליו חתם, מתחייב עבאס לחדש את המו"מ מיד עם תחילתה של תקופת הקפאה חדשה. דרשוביץ, המקורב לצמרת השלטון בישראל, אמר כי יעלה את המסמך לפני מקבלי החלטות בירושלים, לדברי JTA.

הפגישה התקיימה בחסות "המרכז לשלום במזה"ת". הוזמנו אליה מנהיגי הארגונים היהודיים הגדולים ביותר, אך הם החליטו לפסוח על הפגישה, לפי בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על פי סוכנות הידיעות. הוא קרא למנהיגים היהודיים לא להיפגש עם עבאס עד שיוותר על דרישתו שישראל תכריז על הקפאת ההתנחלויות כתנאי לחידוש השיחות.

רוב הפעילים היהודיים שהשתתפו בפגישה נמצאים משמאל למרכז בסרגל הפוליטי ובכללם רוברט ווקסלר, ראש "המרכז לשלום", ציר בית-הנבחרים לשעבר, שמשמש אחד מנציגי אובמה והדמוקרטים לקהילה היהודית בארה"ב, ופיטר ג'וזף, ראש "הפורום למדיניות בנושא ישראל".

משתתפים בפגישה אמרו לסוכנות הידיעות, כי עבאס הדגיש באזני המשתתפים את מה שהוא הגדיר כצורך דחוף לחדש את השיחות עם ישראל בגלל גל המחאות והמאבקים הפנימיים בעולם הערבי ובגלל המתיחות הגוברת עם איראן. הוא שאל את בני שיחו מדוע דורשת ישראל שהוא יכיר בה כמדינה יהודית, בשעה שהוא חזר והכיר בלגיטימיות שלה.

המשתתפים השיבו לו, שאי רגישות של הפלסטינים לתביעות ישראליות הביאה להעלאת דרישה זו. המשתתפים הזכירו לו, שבנאומו בעצרת או"ם, אשתקד, הוא התייחס רק לתביעות של נוצרים ומוסלמים. עבאס, שמתוכנן לנאום בעצרת הערב, לפי שעון ישראל, אמר שיזכיר בנאומו גם את התביעות של ישראל.