נאמני "מעריב" הציעו לעובדים לרכוש את העיתון

יו"ר ועד ועבדי "מעריב": "האופציה נמצאת על השולחן; זה משהו חסר תקדים" ■ נמשך המשבר ב"הארץ": למו"ל עמוס שוקן אין כוונה לפגוש את העובדים‏

‎‎‎‎נאמני "מעריב" פנו היום (ה') באופן ישיר לעובדי העיתון בהצעה לרכוש את העיתון. זאת, בנוסף על ההצעה הכללית שפרסמו הנאמנים, עורכי הדין ירון ארבל וד"ר שלמה נס, לציבור להגיש הצעות לרכישת "מעריב", המצוי בהקפאת הליכים.

במכתב ששלחו הנאמנים ואשר הגיע לידי "גלובס", נכתב כי לאור מצבה הפיננסי של חברת "מעריב", עליהם למצוא לחברה רוכשים במהירות רבה, כדי להעביר את החברה כעסק חי. "איננו חוסכים כל מאמץ כדי למצוא רוכש במחיר הטוב ביותר, שגם יפעיל את העיתון, וגם יעסיק מספר גדול ככל האפשר של עובדים", כתבו הנאמנים.

‏על-פי המכתב, בימים האחרונים פנו אל הנאמנים מספר עיתונאים בכירים מ"מעריב" בהצעה שהעובדים יהיו אלה שירכשו ויפעילו את העיתון.

"יהיה לנו סיפוק רב לקבל הצעה עסקית משמעותית והולמת דווקא מעובדי 'מעריב'", כתבו הנאמנים. "ברמה ההיסטורית, אולי יהיה בכך משום המשך דרכו של מייסד העיתון, ד"ר עזריאל קרליבך".

כן ציינו הנאמנים של "מעריב" במכתבם כי הם מוכנים לשתף פעולה באופן מלא עם העובדים ולספק נתונים. ‏

‏"אם תשכילו לגייס ביניכם, או יחד עם גורמי חוץ, את המשאבים הדרושים, ואתם, העובדים, תהיו בעלי המניות של 'מעריב' כולה או של חלקים ממנה דוגמת ‏NRG‏ או 'את', הדבר יהווה פריצת דרך בעיתונות הישראלית בעשרות השנים האחרונות", הוסיפו וכתבו הנאמנים במכתבם.

את הפנייה סיכמו הנאמנים באמירה לעובדי העיתון, כי "אתם, אולי יותר מאחרים, יכולים ליצור עיתונות חדשה ושונה, אשר יכולה להיות מעניינת ורווחית".

‏יו"ר ועד העובדים של "מעריב", חגי מטר, אמר לאור הדברים כי האופציה בהחלט נמצאת על השולחן. לדבריו, "די בשלבים מוקדמים העלנו את הרעיון, ואנחנו חושבים על הדבר. בימים אלה אנחנו בוחנים אילו מודלים אמיתיים יש להצלת העיתון, ודיברנו על זה עם הנאמנים. אנחנו מבררים את האפשרות של רכישת 'מעריב' על-ידינו בימים אלה. זה משהו כמעט חסר תקדים".

הפגנה מול בית ראש הממשלה

‏בתוך כך, נמשך מאבקם של העיתונאים. אתמול (ד') אחר-הצהריים נערכה הפגנה של העובדים מול בית ראש הממשלה.

לדברי מטר, נמשכים גם המגעים הישירים מול הנהלת אי.די.בי, על מנת לעגן בהסכם כתוב את ההבטחה של יו"ר הקבוצה נוחי דנקנר להעביר כ-70% מהחוסר בכספים השייכים לעובדים. המטרה בהמשך היא גם לדרוש מעופר נמרודי, בעל מניות המיעוט בחברה, להעביר את היתר.

מטר טוען כי תוגש "תביעות חוב לכל אדם ואדם, שתורכב מכספי פנסיה, כספי פיצויים ורכיבי שכר אחרים שחסרים, כמו ימי חופש למשל".

תוכנית הפעלה זמנית ל"מעריב"

‏בתוך כך, בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר היום את תוכנית ההפעלה הזמנית של עיתון "מעריב", ובכלל זה העברה של מימון בסך של 16 מיליון שקל לצורך הפעלה שוטפת ותשלום משכורות.

השופטת ורדה אלשיך קבעה כי 'הכספים הללו מיועדים אך ורק לשם הוצאה, מקום בו 'אין ברירה'".

בהחלטתה קבעה השופטת כי היא "שבה ומורה לנאמנים להקפיד על כך כי הליכי ההתמחרות (למכירת 'מעריב') ינוהלו תוך מתן דגש לא רק על חלקם הכספי, אלא גם על שימור מקומות העבודה של עובדי הקבוצה, וקליטת מספר גדול ככל האפשר מהם כעובדים לפרק זמן ממושך אצל הרוכש החדש, יהא זה אשר יהא".

הסלמה נוספת ב"הארץ"

‏‎‎בינתיים בעיתון "הארץ", הנהלת העיתון טרם נפגשה עם העובדים ולא נענתה לדרישותיהם. זאת למרות השביתה שהתקיימה אתמול ושמנעה את יציאת העיתון הבוקר.

לדברי מו"ל העיתון עמוס שוקן ל"גלובס", אין כרגע כוונה לפגוש את העובדים.

על-פי הערכות, בימים הקרובים ימשיכו עובדי "הארץ" בפעולות המחאה שלהם ויסלימו אותן. ‏‎‎‏