שיעורי המס המופחתים יישללו ממפעלי תעשייה ישראליים

מדובר בזכאות במסגרת חוק עידוד השקעות הון ■ הצעת החוק אושרה היום בממשלה ותעלה מחר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת

כפי שנחשף ב"גלובס", מכת מס נוספת למפעלי התעשייה הישראליים בדרך לאישור: הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה אישרו היום (א') בהליך מזורז הצעת חוק השוללת ממפעלי תעשייה ישראלים את זכאותם ליהנות משיעורי המס המופחתים המוענקים בחוק עידוד השקעות הון.

רשות המסים, בראשות דורון ארבלי, מבקשת להעלות את ההצעה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת כבר מחר (ב'), ולבקש דיון מהיר בוועדת הכספים, תוך כוונה להעביר את החקיקה בכנסת לפני פיזורה לקראת הבחירות הקרבות.

מדובר בתיקון מוצע לסעיף 18א לחוק העידוד, המגדיר אילו מפעלים זכאים להטבות מס מכוח החוק. אחד מתנאי היסוד לזכאות להטבות מס ולקבלת מענקים הוא היות המפעל התעשייתי "מפעל בר-תחרות התורם לתוצר המקומי הגולמי", אשר בין היתר "25% או יותר מכלל הכנסתו, בשנת המס, ממכירות המפעל, הן ממכירות בשוק מסוים המונה 12 מיליון תושבים לפחות".

לטענת מומחי מס, ב-2011 חצה השוק הישראלי, הכולל את ישראל והרשות הפלסטינית, את סף ה-12 מיליון, ועל כן חברות אשר כל תוצרתן שווקה בישראל זכאיות להטבות מס מכוח החוק, ויוכלו לממש את זכאותן במסגרת הדוחות שיגישו לרשות המסים ב-2012.

דיון נפרד

בחודש שעבר חשף "גלובס" ניסיון של משרד האוצר להכניס תיקון חקיקה מהיר, אגב דיון בחוק "הרווחים הכלואים" בישיבת ועדת הכספים. במסגרת התיקון הוצע להגדיל את מספר התושבים בשוקי המכירות ל-14 מיליון, באופן שהיה שולל ממפעלי תעשייה המוכרים את מלוא תוצרתם לשוק המקומי את הזכאות להטבות. ואולם, הדיון בתיקון זה לא התקיים, לאחר שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הבהיר כי יש להגיש ההצעה לדיון נפרד.

בשבוע שעבר חידשו רשות המסים ומשרד האוצר את ההצעה לתיקון החוק והגישו אותה לממשלה.

בהצעה שהוגשה, בנוסף לעדכון מספר התושבים בשוקי המכירות, מוצע לקבוע מנגנון עדכון אוטומטי של 2% לשנה למספר התושבים שייראו כ"שוק מהותי", כ"התאמה לקצב גידול האוכלוסייה בעולם". אם יתקבל תיקון זה בכנסת, לא יוכלו המפעלים המקומיים ליהנות מתחולת החוק בשום שלב.

על רקע ההתפתחויות, חידשו מומחי מס את הביקורת על ההצעה. בין היתר, הגיש פורום המסים של לשכת עורכי הדין, בראשות עורכי הדין זיו שרון ומאיר לינזן, התנגדות לתיקון, במסגרתה נטען כי ההצעה "תגרום לסגירת מפעלים בפריפריה".

במכתב נוסף ששיגרו בסוף השבוע עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי ברשות המסים, ועו"ד עמית קריגל, לשעבר מנהל מחלקת חוקי עידוד הון בלשכה המשפטית ברשות המסים, למשנה ליועמ"ש, אבי ליכט, תקפו השניים בחריפות את ההצעה.

ואולם, ברשות המסים דוחים את הביקורת על הסף. גורם ברשות המסים מסר היום ל"גלובס" כי "היה ברור שהצעת החוק תעבור. כל המבקרים מדברים שטויות. מדובר ברעשי רקע מצד אנשים אינטרסנטים, שלא מבינים את הנזק שהם עושים למדינה. זה תיקון שהיה צריך לעשות מזמן".

עוד טוען אותו גורם כי "החוק מתייחס ל-2012, וכי בניגוד לטענות המבקרים, ב-2011 השוק המקומי לא חצה את רף ה-12 מיליון תושבים בשוק המקומי".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "משרד האוצר ורשות המסים פועלים לתיקון החוק, כך שייתן מענה לשינויים שחלו בקצב גידול האוכלוסייה. הצעת החוק לא תפגע בחברות המקומיות שנהנו עד כה מהטבות החוק לעידוד השקעות הון, וזו אינה כוונתה. הצעת החוק נועדה לוודא כי רק מי שזכאי להטבות על-פי חוק עידוד השקעות הון ובהתאם לתכלית החוק, אכן יזכה להן. החלת ההטבות על חברות שהחוק לא התכוון להחיל אותו עליהן תגרום לתוספת תקציבית משמעותית ולנטל על כלל הציבור".