קורקינט חשמלי: כמה זה עולה - ומהן הסכנות לרוכבים?

קורקינט חשמלי עולה פחות מ-10,000 שקל ולא מצריך רישיון נהיגה, אך מאחורי השם הילדותי מסתתר צעצוע מהיר ומסוכן שעליו רוכבים ילדים בני 13

קורקינט חשמלי הוא אחד הלהיטים של השנים האחרונות בתחום התחבורה העירונית. גברים, נשים וילדים, אפילו בני 13, נוסעים על כלי תחבורה - הזהה במהותו לאופנוע - בפארקים, בכבישים ועל מדרכות. הם לא עברו שיעורי נהיגה ולא למדו את חוקי התנועה, אבל רוכבים בכבישים בדיוק כמו שאר כלי הרכב על הכביש.

אמנם חלק מהקורקינטים חוקיים ותקניים, אבל חלקם הגדול לא. ההורים קנו, הילדים מרוצים, המוכר הרוויח עוד כמה אלפים, ואף אחד לא מזהה את הסכנה. כשקורקינט חשמלי חולף על פני הולך רגל על המדרכה במהירות, התוצאה עלולה להיות הרת-אסון.

"אנחנו רואים צעירים שאין להם מיומנות, אין להם ידע ואין להם יכולת להתמודד עם כלי תחבורה, הם אינם יציבים, ואין דבר שמגן עליהם. הם אפילו לא מקפידים על חבישת קסדה. זה כלי שטומן בחובו סכנת חיים, וכבר היו דברים מעולם", אומר שמואל אבוהב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.

ואכן, בשנת 2009 קיפח רוכב קורקינט את חייו כשהתנגש בחוזקה במראה של רכב חונה, איבד את ההכרה ומת במקום. רוכב נוסף נהרג על המדרכה מפגיעת משאית. כמו בכל אירוע טרגי במדינתנו, מיד עולים הדברים לסדר היום הציבורי, צועקים, מתרעמים, קמות ועדות, ולא תמיד משהו משתנה. השוק פרוץ.

נוח לקרוא לכלי הממונע הזה "קורקינט", שם שמקטין אותו ומקטלג אותו כצעצוע (הם גם נמכרים לא פעם בחנויות צעצועים), אך הסכנה קיימת, ואילו במשרד התחבורה עדיין עומלים על תקנות מעודכנות, בזמן שאלפי אנשים כבר רוכבים על קורקינטים חשמליים.

לנגישות הרבה מצטרף עניין המחיר האטרקטיבי, הנע בין 4,500 ל-7,500 שקל, ללא שום צורך בהכשרה, הוצאת רישיון ותשלומי ביטוח. פשוט קנה וסע.

מתנת בר-מצווה

ביקור בחנות בתל-אביב, שהתקיים במתכונת של "לקוח סמוי", מספק הצצה לקהל היעד: "13 זה הגיל המינימלי להתחיל, אבל זה תלוי בילד. זה כלי בטיחותי מאוד, 20 קמ"ש למנוע 1000 וואט", מספר לנו המוכר תוך כדי מכירה לילד שהגיע עם אביו.

"זה סוג של אופנוע", מסביר המוכר ל-3 נערים שנמצאים 'עמוק בעניינים'. "זה כיף, זה נוח, אני מגיע ככה מהר לבית-הספר", מספר לנו אחד מהם. "אני נוסע במהירות 40-50 קמ"ש. זה מותר, זה חשמלי". הנער השלישי מספר: "באתי למכור את הקורקינט. נמאס, הבאתי 80 קמ"ש מחו"ל".

ואכן, הבעיה מתחילה בשטח, במפעלי הייצור של הקורקינטים ובתהליך היבוא. "הקורקינט פטור מצווי תעבורה כי אינו מוגדר ככלי רכב", מסביר דני שטרזמן ממרכז ההדרכה לבטיחות בדרכים.

תקנות מיושנות

בדיקת "גלובס" מגלה כי התקנות הנוגעות להגדרת כלי תחבורה ממונעים לא השתנו מאז שנת 2004. על-פי התקנות, ניתן כיום לייבא לארץ קורקינט חשמלי, שמהירותו המרבית 12 קמ"ש, משקלו המרבי 12 קילו, ומנועו בעל הספק של 100 וואט.

קורקינטים ממונעים שאינם עונים על הקריטריונים שנקבעו, בהם כל סוגי הקורקינטים המונעים על-ידי בנזין, סולר או גז, אסורים לשימוש בישראל. מאז שהוגדרו התקנות חלפו 8 שנים, הכלים הפכו לקלים ומהירים יותר, ומשרד התחבורה לא התאים אותן למציאות של היום.

המהירות המינימלית של הקורקינטים הנמכרים היום היא 25 קמ"ש עם מנועים בהספק של 1000 וואט - 13 קמ"ש ו-900 וואט מעל המותר. למרות האיסור, ברחובות נוסעים גם קורקינטים "משודרגים" שחורגים משמעותית מהתקנות ומונעים על-ידי בנזין גז או סולר, שמהירותם עשויה להגיע עד 80 קמ"ש.

פתרון לנהג בשלילה

יש גם מי שמנצל את הרכיבה בקורקינט כדי להתנייד בזמן שהוא בשלילת רישיון נהיגה, כמו גל (השם המלא שמור במערכת): "אני בשלילה כבר שנתיים, ומבחינתי זה כלי רכב לכל דבר. בלעדיו הייתה השלילה אחד הדברים הקשים ביותר בחיי. זה נותן לי פתרון לנסיעה בתוך העיר, כמו טוסטוס, רק שאין לי תשלום על רישיון, טסט, ביטוח ודלק".

כששואלים את גל אם נעצר פעם על-ידי שוטר בגלל מהירות מופרזת או אי-חבישת קסדה, הוא צוחק. זו פעם ראשונה שהוא שומע שאי חבישת קסדה עלולה לגרור קנס של 1,500 שקל, וכך גם רוב הרוכבים שחולפים ברחוב.

איפה האכיפה?

אכיפה קיימת בעיקר נגד יבואנים, אבל הייצור המקומי חוגג. אין פיקוח לא על רוכבים שחורגים מהתקנות (נוסעים על הכביש או רוכבים בלי קסדה), ולא על היצרנים, כך שהחנויות מוכרות באין מפריע כלים שאינם עומדים בתקנות בידיעה שהעסק אינו חוקי.

"אנחנו מחכים שיוציאו חוקים חדשים, כדי שנוכל לעבוד כמו שצריך ושהכול יהיה חוקי", אומר מוכר בכפר-סבא.

בינתיים, היצרנים ממשיכים לייצר. אחרי הכול, זו פרנסתם, והביקוש גדול. ללקוחות יש דרישות שונות, וכל אחד מזמין קורקינט בעיצוב אישי.

תגובת המשטרה: "הכלי פטור מרישוי, קרי - איננו דורש מבחן שנתי ו/או רישיון נהיגה, ולפיכך האכיפה על-ידי המכס ומשרד התחבורה מתמקדת ביבוא קורקינטים מיובאים".

תגובת משרד התחבורה: "לאחרונה הוחלט להסדיר את מעמדם החוקי של כלי הרכב החשמליים ולקבוע תנאים ליבוא או לייצור, לאחר שהתברר כי בכבישים נעים קורקינטים רבים האסורים לשימוש בישראל. במסגרת מבצעים רבים שערכו בשנתיים האחרונות משרד ומשטרת ישראל נתפסו מאות קורקינטים מסוכנים שמהירות נסיעתם מגיעה ל-45 קמ"ש ויותר.

"מכון התקנים מגבש תקן ישראלי לקורקינט חשמלי. כל יבואן או משווק של כלי רכב חשמלי דו-גלגלי יחויב לעמוד בדרישות התקן, שלפיו ההספק לא יעלה על 800 קילוואט, המשקל לא יעלה על 60 ק"ג, וגיל הרוכב יהיה לפחות 16. הקורקינט יורשה לנוע בדרך עירונית בלבד, בכביש בשולי הכביש, בשבילים לאופניים או במדרחוב, ולא על המדרכות".

5 טיפים לשוקלים לרכוש קורקינט חשמלי

1. לקנות קורקינט חוקי: יש חנויות המספקות קורקינטים חשמליים חוקיים, העומדים בכל התקנות הדרושות: מהירות נסיעה עד 12 קמ"ש, מנוע בהספק של 100 וואט ומשקל הכלי 12 קילוגרם. לדוגמה: mayewy בתל-אביב.

2. חובות הרוכב: על הרוכב לדעת כי חלה עליו חובת חבישת קסדה. הנסיעה מותרת מגיל 14, במדרכות ובשבילים יעודיים בלבד.

3. ביטוח לקורקינט ולרוכבו: מכיוון שהשימוש בקורקינט אינו מוסדר בחוק, לא מוצעות עדיין פוליסות ביטוח לקורקינט חשמלי. ניתן למצוא חברות קטנות שמבטחות, אך הפוליסות יקרות מאוד.

4. מחירים: נעים בין 4,500 ל-7,500 שקל (יש מחירים גם בקצוות זולים ויקרים יותר, תלוי במקצועיות הכלי ובשידרוגים).

5. נסיעת מבחן: מומלץ לצאת לנסיעת מבחן בשטח פתוח, ללמוד את מהירות הנסיעה ולתרגל את השליטה בכלי, לפני יציאה ראשונה לנסיעה בשטחים ציבוריים.