הסרגל הדיגיטלי: איזו רשת שיווק מובילה בפעילות הניו-מדיה?

תשומת-הלב לפרטים הקטנים יוצרת בשופרסל את חוויית הקנייה המקוונת הטובה ביותר ■ עדן טבע מרקט מפתיעה במקום השלישי אחרי מגה ■ ברטה הסלולרית, השחקנית הכי צעירה בקטגוריה, חולקת את המקום הרביעי עם רמי לוי

כבר שנים שרשתות השיווק הגדולות מציעות ללקוחותיהן אפשרות לערוך קניות ישירות מהאינטרנט, אך נראה כי רק באחרונה הן השכילו לשים את יהבן בערוצי הטכנולוגיה, והרשתות הקטנות הצטרפו למגמה.

עם זאת, הרשתות עדיין מסתמכות על הקנייה האימפולסיבית בסניפים הפיזיים, והעסק המקוון עדיין לא לגמרי כדאי כלכלית, ולכן נראה כי מהלכי הרשתות עדיין חלקיים. מלבד יוזמה פרטית אחת, אף אחת מהרשתות לא מפעילה אתר מותאם סלולרית או אפליקציות ייעודיות, מה שמקשה על חוויית הקנייה מהמכשירים הניידים.

כדי לבדוק מי עושה את העבודה הטובה ביותר במרחב הווירטואלי בחנו בספטמבר-אוקטובר את רשתות השיווק באמצעות "הסרגל הדיגיטלי" - פרויקט משותף של "גלובס" עם מקאן דיגיטל, יחידת הפרסום הדיגיטלי של מקאן-אריקסון, וחברת האפיון והעיצוב האינטרנטי netcraft, שמפעילה בית-ספר לחוויית המשתמש.

1. שופרסל: אתר אינטרנט ופעילות פייסבוק מוצלחים

שופרסל היא הרשת המובילה אונליין, בזכות ראייה טכנולוגיה נכונה ודגש על הפרטים הקטנים. חוויית הקנייה הדיגיטלית של שופרסל מתחילה בהנעה לפעולת הרכישה, בכך שאין חובה להירשם מראש בכדי להזמין מוצרים. זה ממשיך בפיצ'ר מוצלח שמאפשר להחליף מוצרים לבריאים יותר על סמך אחוזי נתרן, שומן או קלוריות.

גם ההדרכה שמציע האתר לגולשים מתחילים מוסיפה לשופרסל נקודות וכן גם השמירה האוטומטית של סל הקניות במקרה שהדפדפן נסגר בטעות.

במדיה החברתית שופרסל פועלת ברצינות רק בפייסבוק, עם עדכונים יומיומיים על מבצעים, לצד פעילויות תוכן כמו תחרויות ופרסום מתכונים. בטוויטר היא צייצה פעם אחת בלבד לפני שנתיים עם פתיחת החשבון, וביו-טיוב, על אף מספר צפיות גבוה, אין פעילות תוכן אמיתית אלא רק סרטוני פרסומות מהטלוויזיה.

* השורה התחתונה:

חוויית הקנייה הדיגיטלית המובילה מבין רשתות השיווק. מקיימת פעילות ענפה בפייסבוק, אך בתור מובילת שוק חייבת להפגין נוכחות גם בכלים דיגיטליים אחרים כמו מובייל, טוויטר ויו-טיוב.

2. מגה: מצד אחד בלבול, מצד שני עיצוב עקבי

הפעילות הדיגיטלית של מגה מבלבלת: האתר הראשי, שמשמש לעריכת קניות, מופיע תחת שם אחד, בעוד שהרשת מפעילה שני אתרים נוספים - אחד למגה בול ואחד למגה ומגה בעיר. הדבר מפצל את המאמצים השיווקיים ומקשה על איתור סניפי הפורמטים השונים.

על אף הבלבול, מגה עושה עבודה טובה באתר הראשי, עם עיצוב מוצלח ועקביות לאורך הגלישה. האתר מציע מגוון כלים כמו דירוג מוצרים, שמירת סל קניות והזמנה גם באמצעות המייל והפקס.

עם זאת, הניווט דורש טיפול כיוון שהמוצרים לקנייה נמצאים בחלק התחתון, ורשימת הקניות בחלק העליון של העמוד, מה שמצריך גלילה חוזרת.

בעמוד הפייסבוק, שלא זוכה להפנייה מהאתר הראשי, נרשמת פעילות ערה עם עדכוני מבצעים ותחרויות, אך חבל שהיוזמה הייחודית להקמת קבוצות רכישה כדי להשפיע על מחירי מוצרים ברשת, כבר לא עובדת.

* השורה התחתונה:

פעולת הקניות וההתנהלות בפייסבוק ראויות לציון, אך הפעילות הדיגיטלית מפוזרת ומקשה על צרכים בסיסיים.

רשת מגה היא לקוח של משרד הפרסום מקאן-אריקסון.

3. עדן טבע מרקט: מגוון שירותים רחב אך חוויית גלישה טעונת שיפור

אתר הבית של רשת עדן טבע מרקט בעל עיצוב מרשים ונשען במידה רבה על המיתוג הכולל של רשת המזון האורגני. באתר ניתן למצוא מידע תזונתי עשיר על המוצרים, אפשרויות סינון לפי משקל או סיווג אורגני, ואפילו יכולת לבנות רשימת קניות ולחפש מוצרים לפיה.

עם זאת, ריבוי אמצעי הניווט באתר ופיזורם במיקומים רחוקים יחסית זה מזה פוגמים בחוויית השימוש ורשימת הקניות והמוצרים השונים רחוקים זה מזה.

בפייסבוק מנסה עדן מרקט להיצמד לרשתות הגדולות עם עדכונים בתדירות בינונית שכוללים מבצעים, מתכונים ואף אירוח שפים.

עם זאת, נדרש שיפור בכל הקשור למענה לשאלותיהם של חברי העמוד - במספר מקרים שאלות גולשים נותרו ללא מענה או שניתן להן מענה בשלב מאוחר.

ביו-טיוב זכה סרטון של הרשת לכ-500 אלף צפיות, אך היה אחד משני הסרטונים הבודדים שנמצאים בערוץ.

* השורה התחתונה:

האתר מצטיין במגוון השירותים שהוא מציע ובמידע העשיר שהוא מספק, אך עדיין צריך לשפר את חוויית הגלישה על-ידי פישוט וייעול הוספת מוצרים לעגלת הקניות.

דירוג שאר השחקניות בקטגוריית רשתות השיווק

4. ברטה

ברטה, השחקנית החדשה בשוק והיחידה שפועלת ללא חנויות פיזיות, ממקדת את מאמציה בדיגיטל עם אפליקציות ייעודיות, אתר מותאם סלולרית ופעילות ברשתות חברתיות כמו גוגל פלוס ופינטרסט, בנוסף לפייסבוק. עם זאת, חוויית השימוש באתר הרגיל עדיין טובה יותר מהסלולר, כיוון שהכפתורים גדולים יותר והדפדוף נוח יותר.

4. רמי לוי

רמי לוי מציע ממשק ידידותי לשימוש, אך הוא עדיין סובל ממספר בעיות, כמו תיבת חיפוש שלא עובדת, חובת הרשמה לביצוע קניות שפוגמת בהנעה לפעולה ועיצוב מעט מונוטוני לאתר. מנגד, ראויה לציון הפעילות הערה בפייסבוק, והרשת צריכה להמשיך ולהעמיק את מאמציה ברשת החברתית.

5. טיב טעם

במקום החמישי נמצאת טיב טעם, עם עיצוב סטטי לאתר ותכנים לא מעודכנים. האתר גם מפספס בכך שהוא לא דוחף מספיק מבצעים ואת הטבות מועדון הלקוחות. מנגד, הפייסבוק הוא היפוך מושלם לאתר עם פעילות שוקקת ואפשרות ליהנות מעדכונים, פעילויות וקופונים. מנהלי האתר מפגינים יחס אישי לחברי הדף ונוהגים לקדם פוסטים מעניינים שהועלו מצד חברי הדף.

6. יינות ביתן

החוויה שמתקבלת בגלישה ראשונית באתר יינות ביתן מרתיעה: צבעים בוהקים ומוזיקה רועשת. אמנם מדובר באתר היחיד בתחום שמציע גרסה ברוסית ובערבית, אך מבחינת פונקציונליות הוא רחוק מלהשביע רצון, כשמרבית התכנים לא מעודכנים.

הרשת, שהחלה באחרונה להציע קניות באינטרנט דרך אתר חיצוני, לא דואגת לקדם את הפעילות - וחבל. בפייסבוק הרשת עדיין לומדת את צעדיה הראשונים, ותדירות העדכונים נמוכה מדי, מה גם שאין שום הפניה לעמוד מהאתר.

7. חצי חינם

בדומה לכמה רשתות מתחרות, גם האתר של חצי חינם מתאפיין בתצוגה סטטית ובחוסר היררכיה של התוכן, אם כי הוא דואג לשמור על עקביות במבנה הדפים הפנימיים.

חצי חינם מאפשרת הזמנת מוצרים באמצעות שליחת רשימת קניות במייל - מה שעדיף מהיעדר אפשרות כלל. האתר אמנם מציג אנימציות פלאש בצדו השמאלי, שמעניקות קצת חיים לאתר, אך גישה לאתר מהסלולרי חוסמת אותן. בפייסבוק הרשת עושה עבודה טובה.

8. ויקטורי

באתר של ויקטורי אנחנו נתקלים בעיצוב צורם וארכאי, שמשמש בעיקר ככרטיס ביקור של הרשת ופחות ככלי שיכול לשרת את המשתמשים, כמו מתן אפשרות להצטרף למועדון הלקוחות דרך האתר.

ארגון התוכן באתר לוקה בחסר - כך מבצעים מוצגים כקבצי PDF, וסניפי הרשת מופיעים בסדר לא ברור. מנגד, ויקטורי מפתיעה לטובה בפייסבוק עם עדכונים תכופים, מענה אדיב וסובלני לגולשים ותכנים מרובים.

9. מחסני כמעט חינם

במקום האחרון ניצבת כמעט חינם, שאמנם דואגת להעניק יחס אישי ללקוחותיה עם מספרי הטלפון של מנהלי הסניפים ומייל ישיר של מנהל שירות הלקוחות של הרשת - אך מפספסת בגדול יכולות דומות ברשתות החברתיות, והיא היחידה שאינה פעילה שם.