מנכ"לית לאומי: "נשארנו מאחור בנושא ההתייעלות"

בפגישה ראשונה עם אנליסטים מתחילת כהונתה אמרה רקפת רוסק-עמינח: "ללאומי תיק האשראי הטוב ביותר במערכת הבנקאית" ■ "פנינו לשלום עם ועד העובדים בבנק, יש שם אנשים חכמים וטובים"

"נשארנו מאחור בנושא ההתייעלות לעומת בנקים אחרים; אנחנו צריכים לטפל בנושא הזה, וזה בראש סדר העדיפויות שלנו" - כך אמרה אתמול (ב') מנכ"לית לאומי , רקפת רוסק עמינח, במפגש עם אנליסטים שהתקיים במשרדי הבנק, עם קובי הבר, ראש חטיבת הכספים שצפוי להתמנות לראש החטיבה העסקית.

היה זה המפגש הראשון של רוסק עמינח עם אנליסטים מאז שנכנסה לתפקיד במאי השנה. הנושא המרכזי שעליו דיברה מנכ"לית לאומי היה תהליך ההתייעלות שהיא מקדמת בבנק בימים אלה.

רוסק עמינח ציינה כי הבנק מאיץ את התוכנית, כדי לסגור את הפער בהתייעלות - במיוחד מול בנק הפועלים, שהחל בהתייעלות לפני 3 שנים.

כמה מוקדי התייעלות

בפברואר השנה הודיע לאומי על תוכנית התייעלות, שלפיה מתכננים להקטין עד 2014 את מספר העובדים בבנק ב-8%. הבנק יצמצם 800 משרות - מתוכן 300 עד תום השנה הנוכחית. מתוך 800 העובדים, 300 יפרשו פרישה טבעית. במסגרת התוכנית יקוצצו 400 משרות בסניפים ו-400 במטה הבנק.

נציין כי קיצוצי המשרות בלאומי ייעשו באמצעות ניוד עובדים קבועים שיחליפו עובדים זמניים שיפוטרו, ועובדים שיפרשו פרישה טבעית לא יוחלפו. מוקד התייעלות נוסף של הבנק הוא איחוד לאומי למשכנתאות (בלמ"ש) לתוך הבנק - תהליך שיושלם עד סוף השנה. במסגרת המיזוג בוצע קיצוץ חד במטה בלמ"ש.

"אנשים חכמים"

רוסק עמינח ציינה כי תוכנית ההתייעלות נעשית בשיתוף פעולה עם ועד העובדים. "פנינו לשלום עם הוועד", אמרה מנכ"לית לאומי. "יש בוועד אנשים חכמים וטובים, יש איתם דיאלוג ושיתוף פעולה".

המנכ"לית נשאלה האם תטפל במנגנון הטייס האוטומטי, המביא לעלייה שנתית קבועה בשכר העובדים. רוסק עמינח לא השיבה באופן נחרץ בסוגיה רגישה זו, וציינה כי יש מגוון דברים שניתן לגבש ולהשיג מול העובדים.

תוכנית ההתייעלות של הבנק תביא לחיסכון שנתי כולל של 350-400 מיליון שקל בשנה. יחס היעילות התפעולית של הבנק (חלקן של ההוצאות התפעוליות מתוך ההכנסות) עמד במחצית הראשונה של 2012 על 70.8%. הבנק צפוי להגיע ליחס יעילות תפעולית של כ-65% בעקבות תוכנית ההתייעלות.

באשר לנושאים נוספים ציינה רוסק עמינח כי אינה מחביאה שפן בכובע, וכי הבנק מתכוון להמשיך ולהתמקד בפעילות הנוכחית שלו. המנכ"לית ציינה כי לאומי חזק בקרב הלקוחות הבינוניים (החטיבה המסחרית), אך צריך להשתפר בפעילות הקמעונאית, וכי יפעל לשיפור וחיזוק האוריינטציה לצורכי הלקוח.

לאומי אמנם רשם הפסדי אשראי גבוהים במחצית הראשונה של 2012, שעמדו על 558 מיליון שקל, ואולם למרות זאת רוסק עמינח - שבתפקידה הקודם הייתה ראש החטיבה העסקית - נשמעה אופטימית, ואף אמרה כי "ללאומי תיק האשראי הטוב ביותר במערכת הבנקאית".

רוסק עמינח סרבה לנקוב ביעדים באשר לתוצאות הבנק, וציינה כי בתקופה זו של שינויים רגולטוריים קשה לספק תחזית. "התשואה על ההון יכולה לעמוד בין תשואה חד-ספרתית גבוהה לתשואה דו-ספרתית נמוכה", אמרה מנכ"לית לאומי.