האתר נגד ההתאגדות בפלאפון - של אדלר-חומסקי

אדלר-חומסקי הוא משרד הפרסום של פלאפון ■ ‎באדלר-חומסקי מבהירים כי שותפם רונן משה הוא שהזמין את העבודה ■ פלאפון מכחישה כל קשר לאתר

אתר אינטרנט חדש, שהוקם לכאורה על-ידי עובדים בפלאפון, קורא לעובדי החברה לתמוך בוועד עובדים פנימי - ולהתנגד להתאגדות במסגרת ההסתדרות. הסיפור הזה נהפך מעניין יותר לאחר שבדיקת "גלובס" העלתה כי הדומיין של האתר נרשם על-ידי חברת אדלר-חומסקי - משרד הפרסום של פלאפון.

בהסתדרות הכללית מיהרו להודיע כי הם שוקלים לפנות בעניין לבית הדין הארצי לעבודה, בטענה כי הדבר נוגד את ההסכמה המשותפת של הצדדים שקיבלה מעמד של פסק דין, ולפיה פלאפון לא תפעל לסיכול ההתארגנות של עובדיה.

‏בהנהלת פלאפון הכחישו כל קשר לאתר הזה, ובהתחלה כך עשו גם במשרד הפרסום. מאוחר יותר הודו במשרד כי שניים מהעובדים אכן ביצעו את הרישום של האתר, ואולם מי שהזמין את העבודה הוא איש יחסי הציבור רונן משה. לפי בדיקת "גלובס", רונן משה ואדלר חומסקי שותפים בחברת ‏together‏, שעוסקת בייעוץ תקשורת וניהול משברים.

‏משה הודה בשיחה עמו כי אכן פנה לאדם שמזוהה עם אדלר-חומסקי, ואולם לטענתו הוא ביקש במפורש שהעבודה תתבצע על-ידי גורם חיצוני - ולא על-ידי משרד הפרסום.

לדברי משה, הוא עומד מאחורי קבוצת "עובדים זוטרים" בפלאפון שמבקשים להקים ועד שלא במסגרת ההסתדרות, אך הם לא מעוניינים לשוחח עם התקשורת בשלב זה.

באדלר חומסקי הדגישו כי אנשי המשרד ביצעו רישום בלבד, וכי הם לא מנהלים את האתר בפועל.

‎‎‏"כאן ועכשיו"

‏בוועד העובדים של פלאפון ובהסתדרות חוששים כי מדובר בניסיון של ההנהלה להקים "ועד מטעם" - צעד שנאסר על-פי הפסיקה הישראלית, ואפילו על-פי הדין האמריקני שמתיר למעסיק לנהל קמפיין כנגד ההתאגדות.

רק ביום ראשון האחרון, בדיון שהתנהל בבית הדין הארצי לעבודה בעניינה של פלאפון, הבהירו נציגי לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים כי הקמה של "ועד מטעם" הוא דבר פסול.

‏כתובת האתר הופצה ביומיים האחרונים על-ידי כמה עובדים; רבים מהם אנשי מטה, ראשי צוותים ומנהלי מחלקות - לא "זוטרים" כפי שהגדיר זאת משה. האתר נושא את הכותרת: "אומרים כן לנציגות העובדים של עובדי פלאפון - אומרים לא לוועד של ההסתדרות" (ראו צילום מסך).

אתר עובדי פלאפון / צילום מסך
 אתר עובדי פלאפון / צילום מסך

‏על-פי הנאמר באתר, הוועד שהוקם במסגרת ההסתדרות לא מתאים לרוב הדומם של עובדי החברה. "חלקנו עובדים שמתכוונים לצאת לפנסיה, אך חלקנו רואים בעבודה בפלאפון עבודה זמנית, ולכן רוצים לקבל תנאים והטבות כאן ועכשיו", נאמר באתר.

כך, בין התנאים שמופיעים: מענק התמדה על עבודה לאחר שנה, הגדלת הבונוסים והפחתת מחיר הארוחות - דרישות שלכאורה ההנהלה יכולה לעמוד בהן ללא קושי רב.

נציין כי אתר האינטרנט המדובר הופיע תחילה בצבעים שמזוהים עם צבעי חברת פלאפון, ואולם הדבר שונה עד מהרה.

‏מהנהלת פלאפון נמסר רשמית: "פלאפון דוחה על הסף כל אמירה או רמיזה לפיה היא קשורה להקמת אתר לעובדים, ואינה עומדת מאחורי אתר זה. לצערנו ההסתדרות ממשיכה בפיזור דיסאינפורמציה ושברי מידע שגוי, שנועדו לחפות על העובדה שאין להם יציגות בחברה".

‎‎הישג להנהלה

‏בתוך כך, פלאפון רשמה הישג משפטי במסגרת מהלך ההתאגדות, לאחר שההסתדרות נאלצה להסכים לכך שאחד מחברי ועד הפעולה בחברה יעמוד לדין משמעתי על אופן התנהלותו המקצועית.

בהסתדרות טענו כי עצם זימונו של העובד לשימוע נועד להלך אימים עליו ועל יתר חברי הוועד, וכי מדובר בעובד מצטיין, ואולם המסכת העובדתית שהציגה החברה באמצעות עו"ד סיגל פעיל, לצד הנטייה של השופט בתיק, הביאו את ההסתדרות לחתום על פשרה מוסכמת.

עם זאת, נקבע כי להסתדרות יינתן פרק זמן של 7 ימים לפחות עד שההחלטה בעניינו של העובד תיכנס לתוקף, על מנת לאפשר לה לערער עליה ואף לפנות לבית הדין בדרישה לבטלה.

‏בינתיים, יו"ר לשכת התאום של ארגוני המעסיקים, צביקה אורן, שב וקרא להסתדרות לקיים משא-ומתן על זכותו של המעסיק להביע דעה כנגד ההתאגדות של עובדיו - זאת לאחר שההסתדרות סירבה לכך בתחילת השבוע ואילצה את בית הדין הארצי לעבודה לפרסם פסיקה תקדימית בעניין בשבועות הקרובים. "לעובדים קיימת זכות להתארגן ולמעסיק מותר לדבר עם עובדיו", אמר אורן. ‏‎‎‏