מזרחי שילם לפרי מספיק

עלות שכרו של פרי הגיעה ל-100 מ' ש'; עליו לוותר על מענק הפרישה המיוחד

בהסכם ההעסקה של יעקב פרי, שיפרוש מחר מתפקידו כיו"ר מזרחי-טפחות, לא נכלל סעיף של מצנח זהב. האם זה אומר שהוא לא יקבל מענק בעקבות פרישתו? לא בטוח.

לפי הערכות של מקורבים לבנק, ייתכן כי בעלי השליטה בבנק - קבוצת ורטהיים ומשפחת עופר - יבקשו להעניק לפרי מענק בגובה שעשוי להגיע לכמה מאות אלפי שקלים. בעלי השליטה עדיין לא החליטו על המענק, אולם מוטב יהיה אם יגנזו את התוכנית. הנה כמה סיבות לכך:

1. תגמול נדיב:

לפרי אין מצנח זהב בהסכם התעסוקה שלו. כשהוא יפרוש הוא ייאלץ להסתפק "רק" בכספי הביטוח שהופרשו לו במשך השנים. אולם פרי צבר בכהונתו במזרחי-טפחות שכר בעלות של כ-30 מיליון שקל, וזאת עבור 60% משרה בלבד. לאורך השנים קיבל פרי מענק שנתי בהתאם להישגי הבנק. מדוע אחרי שקיבל שכר נדיב הוא צריך לקבל עוד מענק בגובה של מאות אלפי שקלים? אם זה תנאי חשוב לצייד יו"ר בנק במענק פרישה, הרי שהיה ראוי להכניסו להסכם העסקתו, ולא להכניסו בדלת האחורית בדקה ה-90.

2. קצת רגישות:

אין זו תקופה של פריחה ושגשוג. המשק בהאטה, הבנקים עוברים תהליך התייעלות וקיצוץ חד במשרות. אמנם מזרחי-טפחות במצב טוב, אך כשחרב הקיצוצים מאיימת, נראה זה אקט מנותק מהמציאות להעניק מענק כזה.

3. ללמוד ממקרה גליה מאור:

גליה מאור פרשה לאחרונה מתפקיד מנכ"ל בנק לאומי. עם פרישתה הייתה גליה מאור אמורה לקבל מענק אי תחרות בגובה של יותר מ-3 מיליון שקל. מענק תמוה זה גרם לסערה ולביקורת חריפה. בעקבות הביקורת נסוגה מאור וויתרה על המענק. מוטב לפרי ללמוד ממקרה מאור, לחסוך את עוגמת הנפש ולוותר על המענק.

4. נזק פוליטי:

פרי לא פורש לגמלאות, הוא עובר לפוליטיקה ומצטרף למפלגתו של יאיר לפיד, שחרתה על דגלה לייצג את מעמד הביניים. קבלת מענק נדיב תיתפס כאקט מתריס, והביקורת כנגד מענק כזה לפרי תועצם פי כמה לעומת הביקורת שספגה מאור, ותשמש נשק ליריביו הפוליטיים. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתקופת בחירות.

פרי עוזב את מזרחי-טפחות בתקופה רגישה, שבה הבנק אמנם מצליח עסקית אך מעליו מרחף דוח ביקורת של בנק ישראל בנושא הממשל התאגידי של הבנק, ולא מן הנמנע כי בדוח זה תהיה ביקורת גם על פרי. כל הנסיבות מראות כי עדיף לפרי לוותר מראש על המענק. בייחוד כשמבדיקת "גלובס" שנערכה לאחרונה עלה כי פרי צבר לאורך שנותיו במגזר העסקי שכר בעלות של כ-100 מיליון שקל.

ועוד נקודה לסיום: ההישג המרכזי של פרי ב-9 שנותיו במזרחי-טפחות היה בהשגת הפסקת אש ושקט תעשייתי בין משפחת ורטהיים ועופר, שהיו בעבר מסוכסכות. ועל כן, אם מעוניינים בעלי השליטה להוקיר לפרי תודה על שהצליח לפייס ביניהם, ייתנו לו מענק מכיסם הפרטי ולא חשבון הבנק, הוא כבר שילם לפרי מספיק.

איך צבר
 איך צבר