מתכוננים ליום שאחרי "המבול": האם השוורים ידהרו?

נזקי הוריקן "סנדי" מוערכים בכ-20 מיליארד דולר, אך אנליסטים סבורים כי השווקים דווקא יעלו ■ סאם סטובל: ההיסטוריה מלמדת אותנו שסופות הוריקן, בדרך כלל לא גוררות אחריהן מפולת בשווקים"

בעוד סופת ההוריקן משתקת את החוף המזרחי של ארה"ב כמו גם את המסחר בוול סטריט, רבים תוהים כעת כיצד השווקים יגיבו עם שוך הסערה. האם המשקיעים צריכים לצפות למפולת בטווח הקצר? או שמא לסופה האימתנית "סנדי" לא תהיה השפעה מהותית על השווקים? האנליסטים חלוקים בדעתם, אך מרביתם סבורים כי לא יהיו ירידות חדות.

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שסופות הוריקן, בדרך כלל לא גוררות אחריהן מפולת בשווקים", מציין סאם סטובל, אסטרטג בחברת ההשקעות S&P Capital IQ. במזכר חדש שפרסם, סטובל בחן כיצד הגיבו השווקים לאחר 13 האסונות הגדולים ביותר מבחינת נזקים ועלות, מאז 1965.

סטובל מצא כי מדד ה-S&P 500 טיפס בממוצע בשיעור של 3.9% ב-3 החודשים שלאחר האסון טבע ו-5.8% ב-6 החודשים שלאחר האסון. "ככל הנראה השווקים מונעים יותר ע"י ארועים כלכליים גלובליים מאשר אסונות טבע מקומיים", הוא כותב.

חשוב לציין שישנם מיקרים יוצאי דופן כמו למשל סופת ההוריקן Ike, באוגוסט 2008, אז מדד ה-S&P 500 צנח ב-30% ב-3 החודשים שלאחר הסופה ו-43% ב-6 החודשים שלאחריה. אולם, חשוב לזכור שהמימושים הכבדים הללו הגיעו ברקע למשבר הכלכלי העולמי שפרץ במלוא עוזו באותה תקופה.

גם טום לי, אנליסט בבנק ההשקעות JP מורגן, סבור כי בטווח הקצר אולי יהיו ירידות, אך אלו יגיעו בכל מקרה בשל אירועים כלכליים אחרים, כגון עונת הדוחות וחוסר הוודאות לגבי משבר החוב האירופי, ולא בהכרח מהפגיעה הכלכלית של סופת ההוריקן. (שמוערכות בכ-20 מיליארד דולר)

עם זאת, לי סבור שלאחר מספר ימים עם שוך הסערה, המשקיעים יביטו לטווח הארוך ויגררו את השווקים מעלה.