שופרסל במגמת שיפור: הרווח הנקי זינק ברבעון ב-116%

מימוש 4 נכסי נדל"ן סייע לרווח הנקי של הרשת לקפוץ ברבעון השלישי ל-69 מיליון שקל ■ ההרעה בשוק הקמעונאות באה לידי ביטוי ברווחי 9 החודשים הראשונים השנה, שקטנו ב-14% ל-143 מיליון שקל ■ פסגות: "יש שיפור - אבל איטי"

דוחות רשת שופרסל לרבעון השלישי, שפורסמו היום (ד'), מעידים על רגיעה, לאחר שורת מכות שניחתו על קמעונאי המזון בשנה האחרונה: המחאה הצרכנית שפרצה בקיץ הקודם, החרפת התחרות, העלייה במחירי התשומות וההאטה במשק.

למרות זאת, הפרמטרים התפעוליים והגולמיים של הרשת, שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, מלמדים כי היא עדיין לא חזרה לשיעורי הרווח שאפיינו את פעילותה טרם הסערה שהתחוללה בענף, אשר גררה מטה את תוצאות רשתות השיווק ברבעונים האחרונים.

בשורה התחתונה נהנתה שופרסל ברבעון החולף מרווח של כ-17 מיליון שקל ממכירת 4 נכסי נדל"ן, שסייעו לרווח הנקי הרבעוני שלה לקפוץ ב-116% ל-69 מיליון שקל. בנטרול המימושים, הרווח הנקי הרבעוני עמד על כ-52 מיליון שקל, לעומת 32 מיליון שקל בלבד ברבעון השלישי אשתקד - שהיה הגרוע ביותר שלה מאז 2007.

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, מסר היום כי "תוצאות הרבעון מבטאות שיפור ניכר ביחס לרבעון המקביל אשתקד בכל הפרמטרים התפעוליים, ומשקפות את המאמצים המתמשכים של החברה במכירות, בהתייעלות ובחיסכון בהוצאות, ובמקביל בהורדת מחירים. שופרסל ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחום רשתות הדיסקאונט, ותמשיך לעשות כן כדי להיטיב עם הצרכן".

ההרעה בתנאי השוק באה לידי ביטוי ברווחי שופרסל ל-9 החודשים הראשונים של השנה, שנחלשו ב-14% ל-143 מיליון שקל, אחרי ירידה משמעותית ברווחיה בשני הרבעונים הקודמים של 2012.

בפעילות השוטפת, שטחי המסחר של שופרסל לא גדלו משמעותית, ועם 270 סניפים הכנסותיה לרבעון השלישי צמחו בשיעור מתון של 1.3% ל-3.04 מיליארד שקל. זאת כשהמכירות בחנויות זהות בתקופת הרבעון נחלשו ב-0.4%, ולמרות שהמכירות הרבעוניות למ"ר עלו ב-0.8% ל-5,555 שקל.

ב-9 החודשים הראשונים של 2012 חלה ירידה של 0.7% ברמת ההכנסות, ל-8.75 מיליארד שקל, כשהמכירות בחנויות זהות ירדו ב-2.5%, והמכירות למ"ר נחלשו ב-2%.

שיפור במכירות ברבעון השלישי

השיפור במכירות הרבעון השלישי, לצד התמתנות במגמת הורדת המחירים שביצעה שופרסל בשנה שעברה, סייעו לה להציג שיפור של כ-3% ברווח הגולמי הרבעוני, שעמד על 803 מיליון שקל, וכן לשפר את שיעורו מהמכירות, מ-26% ל-26.4%.

העלייה ברווח הגולמי, במקביל לשיפור בתנאי השוק, סייעו לשופרסל להציג גידול ניכר ברווח התפעולי הרבעוני, שקפץ ב-34% ל-95 מיליון שקל.

שיעור הרווח התפעולי עמד על 3.1%, לעומת 2.4% ברבעון המקביל.

גם בפרמטר זה הכיוון מתהפך בחודשים ינואר-ספטמבר 2012, שבסיכומם הרווח התפעולי של שופרסל ירד ב-21.5% ל-265 מיליון שקל, כששיעורו מההכנסות עמד על 3%, לעומת 3.8% בתקופה המקבילה ב-2011.

כאמור, שופרסל רשמה ברבעון השלישי רווח של 17 מיליון שקל ממימוש של 4 נכסים תמורת כ-119 מיליון שקל, כשעיקר הרווח הגיע ממכירת "בית קטרפילר" במפרץ חיפה. בדוחות חוזרת שופרסל על הדיווח הנוגע לתוכניותיה לבחון מהלך לפצל את נכסי הנדל"ן של הרשת מפעילותה הקמעונאית - מהלך שאם ייצא לפועל, צפוי להציף ערך ניכר לבעלי המניות, ובראשם דסק"ש מקבוצת אי.די.בי.

בבית ההשקעות פסגות ציינו בתגובה לדוחות כי "התוצאות התפעוליות ממשיכות להשתפר, אך בקצב איטי ממה שציפינו".

באי.בי.אי מציינים כי הרווח הנקי שהציגה הרשת הוא מעל הצפי, בעיקר בזכות ההכנסות החד-פעמיות ממימוש הנכסים, וכי בשורה התחתונה הציגה שופרסל "שיפור משמעותי בכל הפרמטרים בהשוואה לרבעון המקביל. ממשיכים בהמלצת 'קנייה' ברמות האלה".

על רקע ההרעה בעסקיה איבדה מניית שופרסל מתחילת השנה כשליש מערכה, והסבה הפסדים של מאות מיליוני שקלים לבעלי המניות העיקריים - דסק"ש ומתיו ברונפמן (המחזיק בשופרסל באמצעות חברת ישראלום), שנאלצו לרשום הפחתות שווי.

בחודשים האחרונים המניה נמצאת במגמת התאוששות, והיא עלתה בכ-30% מאז סוף יולי, מחיר המשקף כיום לחברה שווי של 2.3 מיליארד שקל.

תוצאות שופרסל
 תוצאות שופרסל