הרפובליקנים: רומני יימנע הידרדרות מהצוק הפיננסי, אובמה לא

סקרים חדשים מאששים הערכות ברק אובמה יחזור לבית הלבן ■ על רקע הערכות אלה, טוענים הרפובליקנים כי בחירתו מחדש של הנשיא הנוכחי תנציח את שיתוק המגעים בין הבית הלבן לקונגרס ■ פול קרוגמן: סחיטה

סקרים חדשים בסוף השבוע מאששים את ההערכות, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, יחזור לבית הלבן בינואר 2013 ל-4 שנות כהונה נוספות. 4 סקרים ארציים שפורסמו ביום ו' מראים על יתרון לאובמה: גוגל קונסיומר (3.7%), פאבליק פוליסי פולינג (1%), פרפל סטראטג'יס (1%) וראנד קורפ. (4.4%). סקר אחד ("וושינגטון פוסט" - ABC) מצביע על יתרון למועמד הרפובליקני, מיט רומני (1%), ושני סקרים (איפסוס - רויטרס וראסמוסן) מצביעים על תיקו.

חשובים יותר הם סקרי סוף השבוע ברמת המדינות, שמצביעים על התרחבות הפער בין אובמה לרומני במדינת המתנדנדות. כזכור, הגוף שבוחר בפועל בנשיא הוא חבר האלקטורים, 538 במספר, ואלה נקבעים על-פי תוצאות הבחירות ב-50 המדינות. המדינה המתנדנדת שתכריע, קרוב לוודאי, את ההצבעה בחבר האלקטורים היא אוהאיו, והסקרים החדשים במדינה זו מראים שאובמה מגדיל משמעותית את הפער בינו לבין רומני. רק סקר אחד, של ראסמוסן, קבע תיקו. סקרים חדשים מצביעים על יתרון של אובמה גם בקולוראדו ובפלורידה (אם כי סקר של מייסון-דיקסון קבע יתרון של 6% לרומני בפלורידה).

אנליסט ניתוחי הסקרים של "ניו-יורק טיימס", נייט סילוור, בעל הבלוג "538", קבע אתמול (שבת), שסיכויי אובמה לנצח בבחירות הם 83.7%, וסיכויי רומני - 16.3%. הוא צופה שאובמה יזכה ב-305.3 אלקטורים, ורומני - ב-232.7.

מטה רומני ופרשנים רפובליקניים רבים טוענים שהבלוג של ה"טיימס" מוטה ומטעה וכמוהו גם הסקרים שעליהם הוא נשען ושאותם הוא מנתח. לטענתם, מדגמי הסקרים אינם נותנים ביטוי הולם למספר הרפובליקנים בציבור הבוחרים.

למרות ביטויי המחאה נגד הסקרים והצהרות ש"אין ספק" שרומני יזכה בבחירות, הרפובליקנים נחרדים מהאפשרות שאובמה עומד לחזור לבית הלבן, למרות מאות מיליוני דולרים שהזרימו תורמים עתירי הון לקמפיין של מיט רומני. התרחיש הזה טורד את מנוחתם של כל רכיבי הקואליציה הרפובליקנית, ממתנגדי ההפלות ועד אויבי האיגודים המקצועיים, אבל יותר מכל חוששים מארבע שנות כהונה נוספות של אובמה אלה שייפגעו מיישום המצע הכלכלי שלו, ובעיקר מהתחייבותו לשים קץ לקיצוצי המס לעשירים, מורשת שהותיר אחריו הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש.

לקראת סוף המירוץ, החלו גורמים אלה לקדם טיעון חדש בשיח הציבורי: הנשיא רומני ימנע את הידרדרותה של ארה"ב מהצוק הפיננסי מטיל האימה; הנשיא אובמה לא.

מהו הצוק הפיננסי? ב-31 בדצמבר השנה תיכנס לתוקף חבילת חוקים שקיבל אשתקד הקונגרס כמוצא של הרגע האחרון למחלוקת על העלאתה של תקרת החוב: הרפובליקנים סרבו להצביע בעד העלאת התקרה בלי קיצוץ משמעותי בהוצאות הממשלתיות, ובעיקר בתקציבי רווחה. אובמה והמחוקקים הדמוקרטים הסכימו לקיצוצים מעטים, אך התנו אותם בהעלאות מס לעשירים. השעון תקתק, ופדרל ריזרב ומשרד האוצר הזהירו שאם לא תועלה תקרת החוב תיקלע ארה"ב למצב של חדלות פרעון.

על רקע זה התקבלה פשרה: תקרת החוב תועלה, וייושם קיצוץ מסיבי בהוצאות הממשלה, אך הקיצוץ ייכנס לתוקף רק בסוף 2012, אלא אם כן המחוקקים יצליחו לקבל לפני כן החלטה על נוסחת פשרה לטווח ארוך שתקיף העלאות תקרת החוב בעתיד, קיצוצים בהוצאות וגידול בהכנסות, קרי העלות מיסים. אם לא תושג פשרה כזו, יוחל קיצוץ רוחבי אוטומטי שיפגע בכל משרדי הממשלה (לרבות קיצוץ מסיבי בתקציב הפנטגון) ושישפיע על 1000 תכניות ממשלתיות (ובכללן הסיוע לישראל).

במקביל, יפוגו בסוף השנה חוקים שונים שמסדירים הקלות מס לקבוצות שונות באוכלוסיה, מעשירים ועד עובדים שכירים. זו, אפוא, הסופה המושלמת: קיצוצים תקציביים אדירי ממדים והעלאות מס גדולות. זה יהיה שילוב הרסני שיפגע בהתאוששות הכלכלית המקרטעת, שרק באחרונה החלה לקבל תנופה.

הרפובליקנים טוענים עתה, שרק נשיא רפובליקני חזק יוכל לשאת ולתת עם בית-הנבחרים שנמצא בשליטת הרפובליקנים כדי לגבש נוסחת פשרה. אובמה לא הצליח לעשות זאת בארבע שנות כהונתו ואם הוא יחזור וייבחר, יונצח שיתוק המגעים בין הבית הלבן לקונגרס.

עיתון חשוב באייווה, דה מוין רג'יסטר, קנה את הטיעון הזה והחליט להעניק את תמיכתו לרומני. העיתון מודה שהמדיניות הכלכללית של אובמה עובדת, אבל רומני יצליח יותר מאובמה לנהל מו"מ עם בית-הנבחרים. המשמעות היא, שאובמה לא יצליח להזיז שום דבר בתקופת כהונתו השניה, ולכן השיקול הלאומי הוא, שצריך לבחור ברומני.

פול קרוגמן, בעל הטור ב"ניו יורק טיימס" וחתן פרס נובל, מזכיר שבית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקנים, והסיעה הרפובליקנית בסנט, קבעו לפני ארבע שנים מדיניות מוצהרת להכשיל כל יזמת חקיקה של אובמה, כדי ששהות הנשיא בבית הלבן לא תימשך יותר מארבע שנים, כפי שהצהיר במפורש יו"ר הסיעה הרפובליקנית בסנט, מיץ' מקונל.

הקריאה להצביע בעד רומני מפני שהוא יסתדר טוב יותר עם הרפובליקנים בקונגרס כמוה כקריאה להסכים לשלם דמי חסות לעבריינים כדי שלא יפגעו בעסק שלך, אומר קרוגמן.

מכל מקום, סכנת הצוק הפיננסי אינה מועלית בנאומי שני המועמדים והיא לא הוזכרה בעימותים הטלוויזיונים ביניהם. אבל אובמה הבהיר לא פעם, שהוא יטיל וטו על כל הצעת פשרה שלא תכלל קיצוץ מס לבעלי הכנסות שעולות על 250 אלף דולר בשנה. הרפובליקנים הבהירו, שנקודת פתיחה כזו היא נון סטארטר, היא לא תוביל לשום מקום.

אנליסטים רבים מעריכים, שאובמה יצטרך להגמיש את עמדתו אם יחזור, כמצופה, לבית הלבן.