ספקי המותג הפרטי לא העלו מחירים - ומגה ייקרה עד 25%

באוגוסט 2011, שיא המחאה החברתית, מגה השיקה סל מוצרים זול ב-20% מהמתחרים ■ מאז הם התייקרו עד 25% ■ מגה: החזרנו את המחירים המקוריים

קצת יותר משנה אחרי ההבטחה הגדולה של רשת מגה לצרכנים, כי תעניק להם "סל מסובסד" של מוצרים, בדיקת "גלובס" מגלה כי ההבטחה הגדולה רחוקה מלהתממש, וכי חלק מהמוצרים רשמו עלייה דו-ספרתית במחיר.

באוגוסט 2011, קצת אחרי פרוץ חרם הקוטג', הכריזה מגה כי היא יוצאת במהלך אסטרטגי להוזלת סל הקנייה, שבמסגרתו היא תסבסד ללקוחותיה סל מוצרי צריכה באופן שיאפשר הוזלה משמעותית בהוצאות קניות המזון.

הסל המסובסד שהושק על-ידי מגה כלל 32 מוצרים ממגוון רחב של קטגוריות, המצויות בכל סל קנייה של משפחה ישראלית. רוב מוצרי הסל הם מוצרי המותג הפרטי "מגה", ומיעוטם מוצרים מובילים אחרים. מגה הצהירה אז כי מחיר המוצרים יהיה נמוך בכ-20% ממוצרים מקבילים אחרים.

"החלטנו לקחת אחריות ולסבסד לאורך זמן סל של מוצרי בסיס הנצרכים על-ידי כל בית בישראל. אנו מודעים לצורך של הציבור בפתרון קבוע של ירידת מחירים ולא לקבל מבצעים והנחות זמניות. רק מותג פרטי חזק יהווה תחרות אמיתית ויגרום ליצרני המזון להוזיל מחירים", אמר בשעתו מנכ"ל מגה קמעונאות, זאב וורמברנד. וורמברנד גם הבטיח כי "מדובר במדיניות תמחור חדשה וארוכת-טווח, ולא בפתרון נקודתי וזמני".

ואולם, בדיקת "גלובס" מגלה כי יותר משליש ממוצרי הסל רשמו עלייה חדה במחירים, שלא ניתן להסבירה בעלייה במחירי התשומות. מדובר בעלייה כפולה ויותר מעליית המחיר של 4%-6%, שעליה הכריזו הספקים הגדולים במשק.

כך, עלייה חדה במיוחד של כ-21%, נרשמה בטחינה הגולמית ובחומץ הטבעי. מיץ ענבים תירוש "זכה" לעלייה של 17.2%, ואילו מרכך כביסה ורוד 4 ליטר, צ'יפס קלאסי 2 ק"ג ודבש 500 גרם עלו בשיעור של 16%.

ואלה אינן עליות המחיר היחידות. מחיר שניצל תירס 750 גרם ומחיר טונה בשמן נסק ב-11%, וגם בצק עלים של המותג הפרטי עלה בשיעור של 8.4%.

בכל המוצרים לעיל מדובר במוצרים של המותג הפרטי "מגה", כאשר וורמברנד הכריז בשעתו כי מחיר המוצרים "נקבע ישירות על-ידי הרשת, מה שמאפשר לה לשלוט במחירי המוצרים ובמרווח הקמעונאי שלה".

זאת ועוד, ככל הידוע, ספקי המותג הפרטי "מגה" עדיין לא העלו את מחירי המוצרים לרשת, ועל כן מדובר בהכרח בהחלטת הרשת להגדיל את רווחיה מאותם מוצרים בשיעור ניכר.

יצוין כי חלק מהמוצרים ברשימה לא נמצאו על מדפי הרשת. כך למשל, למרות התחייבות הרשת למכור סלט חומוס 500 גרם של סלטי מיקי במחיר של 6.9 שקלים בלבד, במדף ניתן למצוא סלט חומוס של המותג הפרטי "מגה" שנמכר במחיר של 10 שקלים - מחיר הגבוה ב-45% מהמחיר המובטח לסלט חומוס.

רשת מגה מסרה בתגובה: "כדי לעודד צריכת מוצרים של המותג הפרטי, המהווים אלטרנטיבה למותגים אחרים, הובילה מגה בנובמבר 2011 את מהלך 'הסל המסובסד', שבו סיבסדה את מחירי מוצרי הבסיס ומוצרי המותג הפרטי של הרשת. בסוף מאי השנה עידכנה הרשת את המחירים למחירם המקורי, ולא נעשתה שום עליית מחירים. חשוב לציין כי מוצרי המותג הפרטי בסל מוצרים זה זולים בכ-26%-35% מהמותגים המובילים בקטגוריה".

הסל המסובסד
 הסל המסובסד