סבלנות השווקים פוקעת

לריביות כבר אין לאן לרדת, והחשש מאינפלציה הולך גובר

כיצד ניתן לגשר על הפער בין האווירה החגיגית בארה"ב לאחר ניצחון ברק אובמה בבחירות לנשיאות, לבין הירידות החדות בשוקי המניות אתמול, כשהמדדים המרכזיים בעולם - בארה"ב, אירופה ואסיה - איבדו בסביבות 2%?

להערכתנו, הירידות היו מתרחשות גם אם מיט רומני, המועמד הרפובליקני, היה זוכה בבחירות, וזאת משום שהאתגרים העומדים לפתחה של ארה"ב קשים ומסובכים. אין כאן זמן לחגיגות. השווקים שלחו לאובמה מסר ברור: בפעם הקודמת קבלת מאה ימי חסד, הפעם אין לך אפילו 24 שעות.

המשק האמריקני צמח לאחרונה בפחות מ-2% לשנה, ושיעור האבטלה בו קרוב לרף ה-10%. ההתאוששות בשוק הדיור לא הושגה גם לאחר חמש שנים מפרוץ המשבר, והסנטימנט המעודד בקרב החברות והצרכנים הפרטיים יתהפך במהרה אם תוצאות הבחירות לא יורגשו בשטח.

תשומת הלב תינתן כעת למושג החם החדש "המצוק הפיסקאלי", ולשאלה האם ארה"ב המפוצלת בין בית הנבחרים לסנאט, תפתור במהירות את סוגיית קיצוצי הענק ופקיעת הקלות המס בסוף השנה, או שמא היא תידרדר אל סף קיפאון. אם הדבר יקרה בשנה הראשונה לכהונת אובאמה - מפח הנפש יהיה גדול בהרבה.

לא רק בארה"ב מודאגים. ראשי ה-G20 הבהירו היטב שארה"ב חייבת להבטיח שכלכלתה לא תיקלע להאטה שעה שאירופה במשבר חוב קשה, סין בהאטה כלכלית ועסוקה בחילופי שלטון, והשווקים המתעוררים לא יוכלו הפעם להוות בלם למשבר.

ובינתיים, סבלנות השווקים פוקעת. לריביות בעולם אין עוד לאן לרדת, ובמקביל גדל החשש כי הן תגבינה מחיר כבד בדמות התפרצות אינפלציה. אם זה יקרה בטרם יתאוששו הכלכלות המובילות בעולם, המצב יחריף שבעתיים. לכן, ברור לחלוטין שהכדור נמצא עמוק במגרשן של הממשלות, שלא היטיבו להתנהל בשנים האחרונות. ירידות השערים אמש הן תזכורת מצלצלת לכך והן לא בהכרח יהיו חד פעמיות.

הצורך למצוא פתרון למצוק הפיסקאלי בארה"ב לא חדש. אך גם אם תיפתר הבעיה על ידי הארכת הקלות המס והגדלת תקרת החוב המותרת, עדיין יהיה מדובר בסופו של דבר בקניית זמן, בתקווה שההתאוששות בכלכלת ארה"ב תהיה חזקה מספיק כדי להוביל לירידה חדה באבטלה ולהשבת הקטר האמריקני לפסים.

המצב בישראל טוב יותר

השורה התחתונה היא שהבחירות בארה"ב תישכחנה במהירות. שוקי המניות בעולם יהיו עצבניים מאוד בתקופה הקרובה אך ללא מגמה ברורה של עליות או ירידות חדות, לנוכח הסטאטוס קוו בנתונים הכלכליים בארה"ב ובאירופה. בארץ יחכו לסימנים ראשונים אודות טיב מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב שלאחר בחירת אובמה, אך תשומת הלב תשוב במהירות לנושאי פנים - הבחירות והסוגיות החברתיות והמדיניות.

מצב המשק המקומי טוב מכפי שחששו ובחודשים הבאים מובטחת מדיניות פיסקאלית מרסנת יחד עם ריבית נמוכה. תמהיל זה טוב לשוק המניות כאן ולכן סביר שהוא יציג תוצאות טובות יותר משוקי המניות בחו"ל. האג"ח הממשלתיות ייהנו אף הן מתמהיל של ריבית נמוכה ואינפלציה נמוכה ולא בכדי תושבי החוץ שבו להשקיע בהן.

הכותב הוא מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות