ניצחון לטבע בקנדה: ביהמ"ש העליון ביטל את הפטנט על הויאגרה

ביהמ"ש העליון בקנדה קיבל את טענותיה של טבע וביטל את הפטנט שיש לפייזר על הויאגרה במדינה ■ השופטים אף ביקרו בחריפות את התנהלות פייזר בפרשה

בית המשפט העליון בקנדה ביטל פה-אחד את הפטנט של פייזר על תרופת הויאגרה, ובכך קיבל למעשה את הטענות של טבע , מה שיאפשר לחברה הישראלית לשווק גירסה גנרית לתרופה המפורסמת ברחבי קנדה.

7 השופטים שישבו בדיון קבעו פה-אחד כי פייזר ניסתה "לשחק" עם המערכת בכל הנוגע לפטנט שיש לה על תרופת הויאגרה.

הקביעה של בית המשפט בעצם מבטלת את הדומננטיות של פייזר בתחום תרופות האין-אונות בקנדה, שהייתה אמורה להימשך עד שנת 2014 - השנה בה המועד על הפטנט אמור לפוג - ויאפשר לחברות פארמה אחרות לייצר תרופות גנריות שהן בדרך-כלל יותר זולות.

"פייזר נהנתה מההגנות שמעניק חוק הפטנטים בקנדה, אך מבלי שביצעה את החובה המוטלת עליה לדווח על המרכיבים של התרופה", כתב השופט לואיס לה-בל בפסק הדין של בית המשפט. "מבחינת מדיניות, וגם מבחינת הפירוש של חוק הפטנטים, אסור על בעל הפטנט 'לשחק' עם המערכת בצורה הזאת. זהו לדעתי הנושא המרכזי בעתירה הזו".

הפסיקה של בית המשפט סוללת את הדרך עבור טבע להתחיל לשווק במדינה את טבליות ה-Sildenafil שלה.

"בקנדה, רוב ההשקות של תרופות גנריות מתבצעות לאחר הליך משפטי ארוך ויקר. מן ההתחלה טבע קנדה לקחה על עצמה את ההובלה להבאת גרסה גנרית לטבליות ה-Sildenafil", אמר בתגובה בארי פישמן, מנכ"ל ונשיא טבע בקנדה, "אולם חברות כמו טבע נאלצות לספוג הפסדים כספיים כבדים בבואה לתקוף פטנטים חלשים, וההשקעות הללו מטיבות עם כל השחקנים בשוק".