מנכ"ל מליסרון: "בישראל - אנחנו יותר גדולים מעזריאלי"

אבי לוי מספר על סוד ההצלחה של ענקית הקניונים בישראל וגם מתייחס לראשונה לפרשת הרצת האג"ח: "אני עובד ומתפקד כרגיל כאילו זה לא קיים ולא נותן לזה להשפיע או לשנות את אורחות חיי"

"אנו החברה הגדולה ביותר מבחינת בעלות על נדל"ן מסחרי בארץ. בישראל אנחנו יותר גדולים מעזריאלי מבחינת שטחי ההשכרה והתזרים שהנכסים מייצרים", כך אומר ל"גלובס" אבי לוי, מנכ"ל מליסרון. שתי ענקיות הנדל"ן המקומיות מתחרות ביניהן בשוק שייתכן שכבר הגיע לרוויה, אך בעוד עזריאלי נסחרת בשווי 10.6 מיליארד שקל, משתרכת מליסרון מאחור עם שווי של 2.6 מיליארד שקל בלבד.

מאז רכשה מליסרון בספטמבר 2010 את מניות השליטה בבריטיש ישראל לפי שווי 2.4 מיליארד שקל, יש בידה שטחי המסחר בהיקף 544 אלף מ"ר ומשרדים בהיקף 134 אלף מ"ר. זאת לעומת קבוצת עזריאלי המחזיקה ב-718 אלף מ"ר (כולל 179 אלף מ"ר בחו"ל).

בהשלכות עסקת בריטיש על מליסרון התחילו להרגיש בדו"חות המחצית הראשונה של 2011. אז זינקו חובות החברה ל-12 מיליארד שקל בשל המינוף של בריטיש, בעוד שלפני העסקה עמדו חובות מליסרון על פחות מ-3 מיליארד.

- איך אתה מסכם את המהלך?

לוי: "הפרמטרים השתפרו דרמטית. רק חברת היי-טק מציגה נתונים כאלה. פעם אמרו שאנו חברה משעממת, אחר כך אמרו שמיצינו את עצמנו. מאז העסקה השבחנו נכסים ומחזרנו חובות, תוך הפחתת ריבית עד 1.5%".

ספינת הדגל של החברה, קניון רמת-אביב, נרכש מאפריקה ישראל ב-2009. גם קבוצת עזריאלי רצתה, אך מליסרון שילמה יותר ומאז קוצרת פירות: הקניון שווה כיום 1.9 מיליארד שקל ומייצר NOI של כ-140 מיליון שקל בשנה. את הרכישה ניהל לוי שמונה השנה לתפקיד מנכ"ל מליסרון במקום משה רוזנבלום, שהפך משנה למנכ"ל.

באחרונה שכרה מליסרון את חברת טרנדי, המנתחת קהל לפי אותות מטלפונים סלולריים. טרנדי פילחה מהיכן מגיעים הלקוחות ומליסרון התאימה את תמהיל השוכרים לתוצאות.

- מה הסוד של רמת-אביב?

רוזנבלום: "קניון זה מדע מדויק ויש שלושה דברים שהופכים אותו למצליח: תאורה, מוצרים ולקוחות. הניהול הנכון מתחיל במנגנון שמאותת על חניה פנויה. כך המבקרים מבזבזים פחות זמן בחניון ויותר בקניון".

- אז אין מיתון בקניון?

רוזנבלום: "נתוני המכירה של קניון רמת-אביב גבוהים למרות שהוא קטן בשטחו. סניף MACלמשל, הוא במקום השלישי בעולם במכירות ומקום ראשון באירופה. בישראל יש רק 3 קניונים עם פדיון שנתי גבוה ממיליארד שקל: הקריון, מלחה ורמת-אביב".

היום כבר יש למליסרון 28 קניונים ומרכזים מסחריים ואת המחצית הראשונה של השנה היא סיימה עם 663.2 מיליון שקל הכנסות ו-264.3 מיליון רווח.

- שוכרים טוענים לכוחניות.

רוזנבלום: " אין שוכר שיגיד שאמרנו לו שאם לא יקח חנות בקניון אחד לא יקבל בקניון שני".

- מותגים מקומיים מפנים את מקומם לרשתות מחו"ל. מדוע הן מקבלות אצלכם הנחה?

רוזנבלום: "H&M משלמת כמו חנות רגילה ומדובר בחנויות בשטח 1,500-2,000 מ"ר וצריך להסתכל עליהן כמכלול".

"לא אגיד שאני נהנה"

על ההצלחה של מליסרון מעיב משפט בחשד להרצת אג"ח, המתנהל במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. לוי מואשם כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח של החברה, פעלו הוא וגולן מדר, מנהל כספים בעופר השקעות (בעלת השליטה במליסרון), להעלאת שער האג"ח בשוק באמצעות רכישתן. לוי מכחיש את ההאשמות.

הפרקליטות טוענת שלוי ומדר ניסו לכאורה להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההנפקה. זאת, לאחר חקירה של רשות ני"ע שבסיומה הגיעה למסקנה כי "הנאשמים התכוונו שהפעילות שלהם תשפיע על שער האג"ח, הן בכך שהרכישות עצמן יובילו את מחיר האג"ח לשער הרצוי, והן בכך שפעולות הרכישה הרבות שביצעו יגבירו את המחזור בנייר ויניעו אחרים להשתתף במסחר ולהזרים ביקושים".

רשות ני"ע עוסקת בדרך כלל בדגי רקק בשוק ההון, וכשנופל לידיה מנכ"ל היא לא מרפה. לוי מתכוון לנהל מאבק על חפותו ולשם כך גייס עורכי דין מובילים: פיני רובין (המייצג את האחים עופר), נבות תל-צור (המייצג את מליסרון) ונוית נגב (המייצגת את לוי אישית), שחילצה לאחרונה את אולמרט מחלק מהצרות המשפטיות שלו. לוי, בהתייחסות ראשונה לפרשה, אומר ל"גלובס": "להגיד לך שאני נהנה מזה? - לא, אבל אני עובד ומתפקד כרגיל כאילו זה לא קיים. אני לא נותן לזה להשפיע עלי או לשנות את אורחות חיי".

גידול ברווח
 גידול ברווח

מליסרון
 מליסרון