הוט חטפה צינון ברשת

מי החליט "להעניש" את הוט, ולמה רשות ההגבלים מעדיפה לנגן כינור שני?

1. הדוחות שפרסמה השבוע חברת הוט, שמנהלים סטלה הנדלר היו"רית והרצל עוזר המנכ"ל, מצביעים על סיטואציה מורכבת. בפעם הראשונה מזה שנים דיווחה החברה, שנמצאת בשליטת פטריק דרהי, על איבוד של כ-6,000 אלפים מנויים בתחום האינטרנט וגיוס של אפס מנויים בטלפוניה.

ברגע הראשון המספרים נראים לא הגיוניים. איך יכול להיות שהוט, שהיא חברת תשתית קווית, מאבדת מנויים בשוק האינטרנט, ואילו בזק מגייסת מספר מרשים של 17 אלף מנויים (ומאבדת 35 אלף מנויי טלפוניה)?

הנה ההסבר: בפברואר השנה נכנסה הוט לאינטרנט (ISP) באמצעות חברת-הבת הוט נט. הוט הצליחה לחולל מהפכה בשוק כאשר הציעה חבילה של 20 שקל בלבד למהירות של 100 מגה.

המבצע של הוט חולל זעזוע עמוק בשוק ואיים למוטט את חברות ה-ISP המתחרות שזעקו חמס. המבצע של הוט גרם לנטוויז'ן ולסמייל לאבד אלפי מנויים ולהוריד מחירים בצורה דרסטית.

מן העבר השני, נכפה על הוט איסור לשלב את הצעתה של הוט נט בחבילת הטריפל, בגלל בעיית ההפרדה המבנית. המשמעות היא שהוט לא יכולה למכור היום חבילה של הוט נט ללקוחותיה.

מי שרוצה לקבל מהוט נט קישוריות לאינטרנט לא יכול לעשות זאת באמצעות נציג השירות של הוט, אלא חייב לנתק את השיחה ולהתקשר שוב למוקד של הוט נט כדי להצטרף לשירות. התוצאה היא שלקוחות רבים מוותרים על הניסיון ונשארים עם ספק האינטרנט שלהם, שהוריד את המחיר.

לנושא יש פן נוסף. מסתבר כי נטוויז'ן וסמייל החליטו "להעניש" את הוט. בעקבות הנזק שגרמה להן החברה כניסתה לשוק ה-ISP, הן האטו משמעותית את כמות המבצעים איתה, והסיטו לקוחות רבים לכיוון בזק. בזק הועדפה בלית ברירה כמובן, אבל סמייל ונטוויז'ן לא יכלו לסלוח להוט על הוט נט. כך קרה שברבעון השלישי קיבלנו תוצאה מדהימה - הוט "הוענשה" ואיבדה 6,000 מנויים.

אבל זה לא כל הסיפור. בתחום הטלפוניה קרה דבר דומה. הוט דיווחה על גידול אפסי במספר המנויים, למרות שהמפעילים רואים במערכות הניוד שלהם 11 אלף מנויידים שעברו אליה.

איך זה קרה? מסתבר שברבעון נטשו את הוט אותה כמות של מנויים. חלקם עברו למתחרים, וחלקם פשוט ויתרו על קו הטלפון בעקבות השינוי בשוק הסלולרי והמעבר לחבילות ללא הגבלה.

התוצאה, איך שלא מסתכלים על זה, היא לא טובה להוט. מילא איבוד מנויים בטלפוניה, אבל איבוד מנויים באינטרנט כבר הופך להיות בעיה יותר רצינית.

יש כאן אמירה נוספת, והיא שמנויים רבים "מצביעים" לטובת רשת בזק, גם אם הם צריכים לשלם עוד כמה שקלים. אחרי שנקבע שניתן להזמין קו אינטרנט ללא קו טלפון מבזק, מסתבר כי מנויים רבים מעדיפים לקחת קו אינטרנט מבזק, ואם הם רוצים טלפוניה קווית, הם מעדיפים לקחת אותה מספקים זולים כמו נטוויז'ן וסמייל.

בנוסף, הוט דיווחה גם על איבוד של 1,000 מנויים בטלוויזיה. זה אמנם לא מספר משמעותי, אבל כשמצרפים את כל הנתונים, מתקבלת תמונה לא מלהיבה.

2. רשות ההגבלים העסקיים, בראשות פרופ' דיויד גילה, החליטה למנוע מחברת בזק ומהחברה-הבת שלה, yes, להשיק חבילת שירותים משולשת (טריפל) שתכלול טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה. הרשות מסרבת לנמק את ההחלטה ולהתמודד עם הביקורת שהוצגה בנוגע להחלטה, בין השאר ב"גלובס".

בשנים האחרונות רשות ההגבלים העסקיים לא הצליחה, לטעמנו, להנפיק אמירה אחת משמעותית שחשוב להביא אותה בחשבון כאשר היא מגיעה מהגוף שאחראי, בין השאר, על קידום התחרות בשוק התקשורת.

בהרבה מאוד נושאים חמים שעמדו על הפרק הרשות ניגנה כינור שני, כנראה מתוך הרצון לאפשר למשרד התקשורת לנהל את המדיניות בענף. הגישה הזו נכונה באופן עקרוני, הרשות לא יכולה ולא צריכה למלא את מקומו של המשרד, אבל זה עדיין לא אומר שהיא חייבת ליישר איתו קו.

לאמץ עמדה ביקורתית

נושא נוסף שראוי לבדוק הוא מידת המעורבות של הרשות בנושא השוק הסיטונאי ובהסדרת השוק הקווי. לדעתנו המתווה שנבחר להסדרת השוק הקווי הוא שגוי, אבל זו ההסדרה שנבחרה ואומצה על-ידי משרד התקשורת ואיתה צריך להמשיך.

האם מישהו שמע פעם מכיוון הרשות אמירה שמתייחסת לשוק הסיטונאי? השוק הסיטונאי אמור לקבע את כללי המשחק שישפיעו על 4 קבוצות התקשורת הגדולות בישראל, שלשתיים מהן (בזק והוט) יש תשתית קווית.

האם זה סביר שרשות ההגבלים תסכים לכך שמספר השחקנים בשוק התקשורת יוגבל מראש? האם הרשות הייתה מודיעה, למשל, שיש מספיק חברות שמחפשות גז בים התיכון ושעדיף לא להכניס שחקנים חדשים לתחום?

היינו מצפים מהרשות להשמיע עמדה ביקורתית יותר - למשל לאמץ את המודל של הפרדת שירותים מתשתיות בחברות הקוויות. אפשרות אחרת היא לאמץ את המודל שאוסר על בזק והוט למכור שירותי ADSL וכייבל מודם.

בפועל הרשות העדיפה ללכת בתלם ולצדד במודל שנבחר. זו זכותה, גם אם יש לא מעט גורמים בשוק שהיו מצפים ממנה לנהוג אחרת. היה כדאי שהרשות תיקח חלק פעיל בהסדרת השוק הסיטונאי, אבל הרשות מהללת את משרד התקשורת שעושה עבודה טובה.

לנו קשה להסכים עם הקביעה הזאת. אם משרד התקשורת עושה עבודה טובה כל-כך בשוק הסיטונאי, איך יכול להיות שמאז 2008 - אז הוא היה אמור לקום - הוא עדיין לא הפך למציאות בשטח?

זה מחזיר אותנו לעמדה של הרשות שמסכלת למעשה את האפשרות של בזק ו-yes להציע חבילת טריפל פריקה, כזו שבה אין הנחה וכל מרכיב מתומחר בנפרד. ההחלטה הזו של הרשות מחזקת למעשה את החברה היחידה שמשווקת כיום טריפל בישראל - הוט - שנחשבת למונופול מוכרז בתחום הטלוויזיה.

מצער מאוד שהרשות פועלת באופן שמגביל את התחרות ולא נוקטת במהלכים שיעודדו אותה.