חקירה: חשד לשוחד בחברת החשמל בתמורה להטיית מכרזים

המשטרה חוקרת חשד כי יעקב גוטמכר, קניין במחלקת הרכש של חברת החשמל, לקח שוחד מספקים של החברה בתמורה להטיית מכרזים

חשד לשוחד בחברת החשמל: יחידת ההונאה במחוז חוף של המשטרה חוקרת חשד כי יעקב גוטמכר, קניין במחלקת הרכש של חברת החשמל, לקח לאורך שנים שוחד מספקים של החברה, בתמורה להטיית מכרזים. חקירת המשטרה החלה בעקבות תלונה שהגישה חברת החשמל בדצמבר 2011 נגד גוטמכר.

לפני כחודשיים הושעה גוטמכר מעבודתו בחברת החשמל לאחר יותר מ-40 שנות עבודה בה, מתוכן 27 שנים במחלקת הרכש, עקב החשדות נגדו. בהמשך הוא פנה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בניסיון למנוע את ההשעיה.

בתשובה לבקשת גוטמכר לבטל את השעייתו, טענה חברת החשמל כי היא קיבלה מידע לפיו עלה חשד שהוא קיבל טובות הנאה, ולכן פיטרה אותו.

במהלך הדיון בטענות הצדדים בבית הדין לעבודה נחשפו חלק מהחשדות של חברת החשמל נגד גוטמכר. בהחלטה שנתנה השופטת עופרה ורבנר ב-1 בנובמבר, היא ציינה שמות של מספר ספקים שעבדו עם חברת החשמל ולכאורה מעורבים בפרשה.

למרות טענות חברת החשמל נגד גוטמכר, החליטה השופטת לבטל את החלטת החברה להשעות את גוטמכר מעבודתו, תוך שהיא העבירה ביקורת על התנהלותה.

ורבנר נימקה את החלטתה, בין היתר, בכך שגוטמכר לא נחקר באופן מסודר על-ידי חברת החשמל בנוגע לחשדות כי לקח שוחד, טרם שהוחלט על השעייתו, אלא רק נשאל שאלות כלליות לגבי מכרזים.

כן ציינה השופטת כי במשך כל התקופה מאז שהוגשה התלונה נגד גוטמכר על-ידי חברת החשמל, הוא ביקש לקבל מסמכים שלטענת החברה מצביעים על הפגמים בהתנהלותו, אך בקשותיו עלו בתוהו, וחברת החשמל לא העבירה לו את המסמכים הללו.

יחד עם זאת, השופטת ורבנר פסקה כי "חברת החשמל רשאית לשקול, לאחר התייעצות עם ועד העובדים, האם יש מקום לנייד בשלב זה,את גוטמכר לתפקיד מתאים אחר, או לקבוע מנגנון ביקורת על עבודתו, לאור החקירה שנפתחה".

מדוברות מחוז חוף במשטרה נמסר כי הם אינם יכולים להתייחס לחקירה שמתנהלת.

נציין כי בחברת החשמל לא השלימו עם החלטת בית הדין בחיפה למנוע את השעייתו של גוטמכר, ומיהרו לערער עליה לבית הדין הארצי. בד-בבד עם הגשת הערעור ביקשה החברה מבית הדין הארצי להורות על עיכוב ביצוע פסק הדין של בית הדין האזורי, ואולם נשיא בית הדין הארצי, השופט יגאל פליטמן, דחה את הבקשה.

את גוטמכר מייצגים בהליך עורכי הדין אופיר מנצ'ל ורון דרור.