טבע במו"מ לרכישת חברה דרום קוריאנית

החברה הדרום קוריאנית, הנדוק, מפתחת ומשווקת מוצרים רפואיים מקוריים בתחומי הטיפול בסרטן, מחלות קרדיו-וסקולריות ומערכת העצבים המרכזית

לפני חודשיים הודיעה טבע על מינוי של בכיר בחברה, פרופ' יצחק קרינסקי, ליו"ר טבע יפן ודרום קוריאה, ומנהל הפיתוח העסקי באסיה-פסיפיק. קרינסקי החליף בתפקיד את משה מנור, שהתפקיד שבו הוא כיהן הוגדר כמנכ"ל טבע אסיה-פסיפיק. ציון שמה של דרום קוריאה בתפקידו החדש של קרינסקי אינו מקרי. בעוד שביפן טבע העמיקה בשנים האחרונות פעילותה בעזרת רכישות, נראה שהיא מאותתת כעת על כוונה להתרחב בדרך דומה גם בדרום קוריאה, שבה אין לה כרגע פעילות מהותית.

לפי דיווח שפורסם ב-Korea JoonAng Daily, אחד מכלי התקשורת הנפוצים במדינה, טבע מתעניינת ברכישת חברת תרופות קוריאנית, כשאחת מהמועמדות האפשריות היא Handok Pharmaceuticals.

הנדוק נסחרת בבורסה הדרום קוריאנית בשווי של 184 מיליארד וון, שהם כ-170 מיליון דולר. בהנחה שטבע תרצה לרכוש את החברה, גם אם היא תיאלץ לשלם פרמיה משמעותית, עדיין לא מדובר ברכישה גדולה מבחינתה, לאור העבודה שבקופתה יש כ-2 מיליארד דולר.

מנכ"ל טבע, ד"ר ג'רמי לוין, הכריז באחרונה כמה פעמים כי טבע לא תבצע רכישות גדולות בזמן הקרוב, ומהחברה נמסר היום בתגובה כי "אין לנו מה להוסיף על מה שדווח על ידי הנדוק. ". הנדוק מצידה אישרה שהיא "ממשיכה במגעים ראשוניים עם החברה הישראלית".

הנדוק נוסדה ב-1954 והיא מנוהלת על ידי יונג ג'ין קים. החברה מפתחת ומשווקת מוצרים רפואיים מקוריים הכוללים תרופות מרשם ותרופות OTC ("מעבר לדלפק", תרופות שנמכרות ללא מרשם). החברה פועלת בשיתופי פעולה בפעילות המחקר והפיתוח שלה, בתחומי הטיפול בסרטן, מחלות קרדיו-וסקולריות, מערכת העצבים המרכזית ועוד. בעל המניות המרכזי בחברה הוא היו"ר קים שמחזיק ביחד עם שותפים ב-46.8% מהמניות, כאשר קרן הפרייבט אקוויטי הדרום קוריאנית IMM מחזיקה ב-30%.

ב-2011 צמחו הכנסות הדנוק ב-3.7% ל-333 מיליארד וו (כ-305 מיליון דולר בשער החליפין הנוכחי). הרווח הנקי שלה באותה שנה עמד על 16.6 מיליארד וון (כ-15.2 מיליון דולר), ירידה של 20% ביחס ל-2010.

אוכלוסיית דרום קוריאה מונה כ-49 מיליון איש, ובני ה-65 ומעלה שצורכים יותר תרופות, מהווים למעלה מ-10% ממנה. אך חברות התרופות המקומיות מתמודדות עם החלטת ממשלה לקצץ במחירי התרופות, דבר שפוגע ברווחיהן. זה, ככל הנראה, לא מרתיע את טבע.

הצלחה למתחרה של הלקווינימוד

כשהחברה הודיעה על מינויו של קרינסקי, אמר המנכ"ל לוין כי "החלטנו על מיקוד מאמצינו באיתור הזדמנויות צמיחה באזור אסיה-פסיפיק.".

בתוך כך, לפי נתונים שפורסמו באחרונה בבלומברג נראה כי התרופה האוראלית החדשה של סאנופי לטיפול בטרשת נפוצה, Aubagio, חודרת לשוק בהצלחה, ומספר המרשמים הכוללים אותה עלה בהתמדה בשבועות. התרופה המרכזית של טבע, שנסחרת בשווי של 33.5 מיליארד דולר בניו יורק ובת"א, היא הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה שלפי הערכות אחראית ל-30%-50% מרווחי החברה.

להערכת האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים, פוטנציאל המכירות של Aubagio עומד על 300-400 מיליון דולר בשיא, בעוד שהגילניה כבר השיגה קצב מכירות שנתי של למעלה מ-1.2 מיליארד דולר. לכך יש השפעה על התמחור בשוק. "על מנת להתחרות ביעילות רבה יותר, להערכתנו תתמחר סאנופי את התרופה בהנחה משמעותית לגילניה, שעלות טיפולה לחולה בארה"ב עומדת על כ-60 אלף דולר בשנה", מעריך קרייזמן .