חברת החשמל מחפשת מנהל כספים; האוצר דורש "מישהו טריפל A"

במשרד האוצר רומזים כי על החברה להימנע מלמנות שוב כלכלן בוגר אגף התקציבים, בכיר ככל שיהיה, כמו הראל בלינדה שהודיע בשבוע שעבר על פרישה

חברת החשמל מחפשת מנהל כספים חדש, לאחר שמנהל הכספים הראל בלינדה הודיע בשבוע שעבר על התפטרותו. בלינדה התפטר עקב הבור התזרימי בסך של 1.4 מיליארד שקל שהתגלה באחרונה בקופת המזומנים של חברת החשמל, עקב שגיאה בחישוב תחזיות.

ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר עוקב בדריכות אחרי מינוי מחליפו של בלינדה ושם סבורים כי הוא חייב להיות רואה חשבון מהדרגה הראשונה, "מישהו שמכיר היטב את שוק ההון, שמבין בדוחות כספים, בתשקיפים, באג''ח ובגיוסים - מישהו טריפלA . חברת החשמל היא היום החברה הגדולה ביותר בישראל עם חוב של 60 מיליארד שקל".

באוצר רומזים כי על החברה להימנע מלמנות שוב כלכלן, בוגר אגף התקציבים בכיר ככל שיהיה, כמו בלינדה, שסיים את דרכו אחרי שיחסיו עם בכירי האוצר עלו על שרטון על רקע הפרשה האחרונה. בכירי המשרד לא הכחישו כי אכן הם עוקבים אחרי המהלך, אך כולם הדגישו כי האוצר "אינו מתכוון להתערב בהחלטה. זו החלטה של דירקטוריון חברת החשמל", לשון בכיר במשרד האוצר.

בכירי האוצר מזכירים היום את דרישתו של דורון כהן, כיום מנכ"ל האוצר, בעת שכיהן כמנהל רשות החברות הממשלתיות, לשנות את תנאי הסף למנהל כספים כך שיידרשו להיות רואי חשבון. החלטתו של כהן אז גרמה לזעמם של הממונה על התקציבים דאז, אודי ניסן, והחשכ"ל דאז, שוקי אורן. השניים תקפו את כהן ודרשו ממנו לשנות את קביעתו ולדון בנושא לדיון בהנהלת האוצר. ניסן ואורן פנו בעניין גם לשר האוצר, יובל שטייניץ.

"כהן צדק ועוד איך", אומרים היום בכירים באוצר. "כהן סירב לקבל את התכתיבים של אורן וניסן ועל כך שילם מחיר אישי כבד. הוא סומן ונותק מהמשרד".

בוגרי אגף התקציבים והחשב הכללי, שרובם אינם רואי חשבון, הם המועמדים המובילים לתפקידי מנהלי כספים אחרי עזיבת האוצר, משני טעמים: האחד, תפקידים אלו אינם דורשים צינון וגם השכר בחברות הממשלתיות בתפקידים ניהוליים הוא גבוה; והשני, הקרבה לאגף התקציבים והחשכ''ל מסייע מאוד לביצוע התפקיד.

בחברת החשמל אומרים היום כי הם מחויבים לפעול למינוי בהתאם להנחיות שפרסמה רשות החברות הממשלתיות באוקטובר השנה, שלפיהן נושא המשרה הבכיר ביותר בתחום הכספים בחברה בגודלה של חברת החשמל חייב להיות רואה חשבון בעל ותק של שבע שנים.