ביקורת: למה אין לי ציפיות מספר הבישול החדש של גיל חובב?

חיליק גורפינקל על ספרו החדש של גיל חובב: "בישול ב-5 מרכיבים" ■ נדמה לי שככל שימהר גיל חובב לוותר על הפוזה העלאק עממית, כך ייטב לו ולכולנו

קשה לי עם גיל חובב. איני מכיר אותו אישית והוא תמיד הצטייר לי בעיניי כאדם נבון ואינטליגנטי במיוחד. אז מה הבעיה?, תשאלו. ובצדק. מה יש לי נגד איש נחמד ומשכיל, נעים הליכות וספר - זו בדיוק הבעיה. נדמה לי שחובב מתעקש שלא לעשות שימוש בכל המעלות הללו.

חובב משחק מזה שנים על משבצת העממיקו. זו כמובן זכותו וזו משבצת ראויה, רייטינגית לפחות. אלא מאי? גם חובב, מן הסתם, שמע על מה שמכונה בלעז "טייפ קאסט". וחובב ממש לא מתאים לתפקיד שבחר לעצמו.

לא רק בגלל שהוא אינטיליגנט מדי. אפשר להיות עממי ועדיין לא חמור. כיוון שהוא אינו עממי. הוא מתחזה לכזה. לא משנה כמה טבעי תדבר בח' ובע', העובדה שאביך היה משה חובב המיתולוגי ואמך היא דרורה בן אב"י, נכדתו של אליעזר בן יהודה, אינה מקנה לך זכויות יתר על האותיות הללו. חובב הוא תל-אביבי מעודכן ויאפי בכל רמ"ח אבריו.

לפיכך לא היו לי הרבה ציפיות מצמד ספריו החדש של האיש, בעליה של הוצאת ספרי הבישול העצמאית קרפד. ספר שעל כריכתו מצולם מחברו כשעל-ידו כתוב, משל היה וענונו של האוכל: "הלאה הפלצנים" מעורר בי, מה לעשות, פלצות.

מה רבה הייתה פליאתי, אם כן, כאשר התחלתי מעלעל בספר ומוצא את עצמי חושב שוב, ושוב, "מממ, אני חייב לנסות את זה". עיג'ה, מקרוני אנד צ'יז, שפונדרה בתנור, צלי בעל שם צנוע ויומרני בעת ובעונה אחת כמו "הצלי הכי פשוט בעולם", עוגה שמבטיחה שהיא "הכי טעימה בעולם" ומעל לכול - סלמון המבושל ב....מדיח כלים, כל אלו לא השאירו אותי אדיש. ניסיתי את חלקם וראה זה פלא. המתכונים ב"בישול בחמישה מרכיבים" הם לא רק פשוטים, הם גם מצליחים.

מונולוגים של רבנית מדומיינת

העסק מסתבך בספרו Confessions of a Kitchen Rebbetzin - וידוייה של רבנית מטבח, בתרגום חופשי, ספר שבו מתחזה חובב לרבנית ג. ה. הלפרן. בספר מציע חובב, ז"א הרבנית הלפרן, שלל מתכונים מן המטבח היהודי, החל מהרינג כבוש וכלה בדג מרוקאי חריף. כבר חשוד. בסיום מתוודה כמובן חובב, השוזר בין המתכונים מונולוגים של הרבנית המדומיינת, שהמדובר בכלל בו. לא ברור מה הרעיון העומד מאחורי הספר המוזר הזה. כן ברור, שאחרי שנרגעים, אני לפחות, מהרתיעה המובנית, נשארים עם בדיחה לא רעה, ועם, שוב, מתכונים לא רעים בכלל.

נדמה לי שככל שימהר גיל חובב לוותר על הפוזה העלאק עממית וישאיר את המשבצת המאוסה הזו לחיים כהן שגם הוא כבר מזמן לא עממיקו כמו שהוא רוצה שנחשוב, כך ייטב לו ולכולנו. אבל אולי הבעיה היא בכלל אצלי. אחלה ספרים.

גיל חובב מגיש: בישול ב-5 מרכיבים. הוצאות מודן וקרפד. 98 שקל Confessions of a Kitchen Rebbetzin. Rebbetzin G.H.HALPERN. הוצאות מודן וקרפד. 98 שקל