החברה לישראל תרכוש גז מ"תמר" בהיקף 4 מיליארד דולר

‎‎על-פי ההסכם, בזן, ‏OPC‏ וכיל ירכשו גז מתמר בכמות כוללת של 16-20 מיליארד מ"ק ‏‎‎‏■ ‏החברה לישראל נחשבת ללקוח השני בגודלו במשק אחרי חברת החשמל ■ החברה לישראל חתמה בזמנו על עסקת נפל עם ספק הגז המצרי ‏EMG‏

‏החברה לישראל חתמה אמש (א') על הסכם לרכישת גז טבעי מ"תמר" בהיקף של מעל 4 מיליארד דולר. בכך באה לסיומה סאגה שהחלה לפני כמעט ארבע שנים, שבמסגרתה חתמה החברה לישראל על עסקת נפל עם ספק הגז המצרי חברת ‏EMG‏.

‏החברה לישראל נחשבת ללקוח השני בגודלו במשק אחרי חברת החשמל וזקוקה לגז בכמות כוללת השווה לכ-10 מיליארד דולר. ואולם בעסקה הנוכחית מול "תמר" מדובר בכמות כוללת קטנה יחסית כיוון שמשך ההסכמים הוא לטווח קצר יחסית - זאת, ככל הנראה בגלל הערכתה של הקבוצה כי בשנים הקרובות יצטרפו ספקים נוספים ל"תמר" ובראשם מאגר "לוויתן".

‏על פי ההסכם, שלוש חברות מקבוצת החברה לישראל - בזן, ‏OPC‏ וכיל - ירכשו גז משותפות "תמר" בכמות כוללת של 16-20 מיליארד מ"ק (‏BCM‏) בהסכמים באורכים שונים. כיל תרכוש 0.3‏‎ BCM ‎עד שנת 2017, שמיועד לתחנת הכוח החדשה של כיל שתוקם עד 2015. בזן חתמה על הסכם למשך 7 שנים לרכישה של 1 ‏BCM‏ לשנה.‏OPC ‎‏, המקימה תחנת כוח במישור רותם, שתחל לפעול במחצית הראשונה של השנה הבאה, נכנסה להסכם ארוך טווח של 16 שנה לרכישת 0.5 ‏BCM‏ בשנה.

‏בדצמבר 2010 חתמה החברה לישראל על עסקה לרכישת גז טבעי מ-‏EMG‏, שגברה על תמר בתום התמודדות שארכה יותר משנה. חודשיים אחר כך, על רקע נפילת שלטונו של מובארק במצרים, החלו שיבושים בהזרמת הגז המצרי לישראל. ‏‎‎‏

מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור אמר כי "החוזה עם החברה לישראל הוא אבן דרך משמעותית לשותפות תמר, שהושג לאחר שנים רבות של משא ומתן ופשרות של שני הצדדים. עתידן של הצדדים להסכם - החברה לישראל והשותפות בתמר - נראה הרבה יותר מבטיח היום. כתוצאה מההסכם, משק האנרגיה הישראלי עולה מדרגה לקראת הטמעת מהפכת הגז הטבעי, שתוביל לשיפור בעלויות ייצור החשמל ובאיכות הסביבה בישראל".

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו ציין כי "לאחר משא ומתן ארוך ואינטנסיבי, אנו שמחים להודיע על חתימת חוזים משמעותיים לאספקת גז טבעי ממאגר תמר לחברות מקבוצת החברה לישראל. החברה לישראל, הינה שותפה לחזון מהפכת הגז הטבעי עת כיל ובזן החלו לצרוך גז טבעי מים תטיס ותהא שותפה בכירה להטמעה והרחבת השימוש בגז טבעי בעת הגעת הגז תמר, ועדיין אלו ימיה הראשונים של מהפכת הגז הטבעי".