רמי שביט משיק רשת סופרמרקטים: "נהיה זולים יותר מרמי לוי"

יו"ר המשביר הצהיר על יעד מכירות של 2 מיליארד שקל בשנה לרשת COST 365, עם סיום פריסת הסניפים ■ בנוסף התחייב: נהיה עם שיעור הרווחיות הנמוך בענף ונגלגל את הרווח לצרכנים ■ בשבוע הבא ייפתח הסניף הראשון בעפולה

‏קבוצת המשביר לצרכן השיקה היום (ג') רשמית את רשת הסופרמרקטים החדשה שלה, שתפעל תחת השם COST 365. יו"ר קבוצת המשביר , רמי שביט, הכריז כי הרשת החדשה תהיה רשת השיווק הזולה בישראל: "נהיה זולים יותר מרמי לוי", הוא מבטיח.‏

ההצהרה של שביט צפויה לגרור תגובה חריפה מצד הרשתות המתחרות, הנלחמות כבר זמן רב על תדמית הרשת הזולה. ‏

במקביל, שביט חשף את היקף ההשקעה ברשת (כמיליארד שקל) וגם את התחזית הכלכלית, שלפיה בשנה-שנתיים הראשונות הרשת תרשום הפסדים. "אם היינו יודעים כמה נפסיד, היינו כותבים את זה. שוק ההון מאוד חושש מהסופרמרקטים. אני מקווה שנוכל להוכיח להם שיש כאן קלף 'אס' מבחינתם", אמר שביט.

בשבוע הבא ייפתח הסניף הראשון של COST 365 בעפולה, וימים ספורים לאחר מכן ייפתח סניף בכפר-סבא. בשנת 2013 תפתח הרשת 9 סניפים נוספים, ועד שנת 2015 תמנה הרשת 30 סניפים.

יעד הרשת הוא להגיע למחזור מכירות של יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה בתום הפריסה. הרשת צופה כי הכנסה של סניף ממוצע תעמוד על 96 מיליון שקל בשנה.

‏מבחינת היקף המכירות הצפויות למ"ר, המשביר מצהירה כי היעד שלה הוא למכירות בסדר הגודל של רשת כמעט חינם, שהן נמוכות משמעותית מהמכירות למ"ר של רמי לוי שיווק השקמה. ‏"היעד שלנו הוא פדיון ממוצע של 8 מיליון שקל בחודש בסניף. רמי לוי, בסניפים החדשים שלו, מוכר 15 מיליון שקל בחודש, וכל הכבוד לו", אמר שביט. ‏

‏לדברי שביט, שיעור הרווח הגולמי של הרשת החדשה יהיה הנמוך מבין רשתות השיווק ויעמוד על כ-19%-20%. לשם השוואה נציין כי שיעור הרווחיות הגולמית של רמי לוי שיווק השקמה עומד על 22%, והוא הנמוך מבין רשתות השיווק הציבוריות שפועלות עם שיעור רווח גולמי של עד 28%.

על-פי הערכות, שיעור הרווחיות הגולמית של רשת אושר עד נמוך יותר משיעור הרווחיות של רמי לוי. "4% פחות בגולמי זה 20% פחות ברווח. ההפרש הזה זו הבשורה שלנו לצרכנים", אמר שביט.

‏שביט הציג היום אסטרטגיה שלפיה בכל סניפי הרשת המחירים יהיו אחידים, והתייחס לתגובה הצפויה של רשתות השיווק. ‏‏"ברור שבעפולה בשבוע הבא הם יתנפלו, והם ימכרו יותר בזול כדי להגיד 'הנה, אנחנו זולים'. אני מקווה שלא תיתנו לזה את הבמה".

לדבריו, "אנחנו נפסיד כסף בשנה-שנתיים הראשונות. אל תדאגו לי. כשקניתי את המשביר הפסדתי כסף, כי לא היו לי מוצרים על המדף. זה לא משנה אם העוף יימכר בשקל. יש 15 אלף מוצרים, כשהתקשורת כותבת על 100 מוצרים שנמכרים בזול, ובסוף המחיר עולה. אני מבטיח שחבר מועדון שלנו ייהנה ממחירים טובים יותר", אמר שביט.‏

‏המשביר טוענת כי המודל התפעולי שיצרה יאפשר לה הוצאות תפעול נמוכות בהיקף של 15%-16% מהמכירות, לעומת הוצאות של 16.7% ברמי לוי והוצאות של 18.9%-25% ברשתות האחרות. ‏‏

לדברי שביט, "המחיר יהיה אחיד בכל הארץ. גם אם תהיה תחרות בעפולה או במקום אחר, המחיר יהיה אחר. ואם אחליט להוריד את העוף למחיר של שקל כי מישהו הרגיז אותי, אני אוריד אותו בכל הארץ, לא רק באזור אחד.

‏‏‏"שופרסל ומגה לא יכולות להוריד מחיר אלא ברמה לוקאלית, בגלל הוצאות התפעול שלהן. אי-אפשר להוריד מחירים ולהפסיד כל יום. רשת עם הוצאות תפעול של 24% לא יכולה, גם אם היא רוצה, למכור בזול.

"ב-5 סניפים נפסיד ביחד. ב-30 סניפים אי-אפשר להתחרות, כי אנחנו נהיה פרוסים בכל הארץ. הבעיה הכי גדולה בריטייל זו הפלנוגרמה (סידור המדפים - א"ח). אין אף סופרמרקט בארץ שדומה אחד לשני. אצלנו תהיה אחידות בסניפים, וזה יחסוך בהוצאות".

‏‏‏יעד שיעור הרווחיות התפעולית של 365 ‏COST ‎‏ נמוך אף הוא ועומד על 3% בלבד, לעומת שיעור של 3%-5.9% ברשתות הציבוריות.

שביט גם לא חסך היום ביקורת מהמתחרים. "במצפה רמון זה הסופרמרקט הכי יקר בארץ. למה? כי אין תחרות", אמר וכיוון לשופרסל. ‏‏"רמי לוי אומר שהוא הכי זול? שיבוא ויוכיח. זה שהוא אומר לכם 'אני הכי זול' ומשתמש גם ברשות ניירות ערך וברשות ההגבלים - שיוכיח, שיפתח את הקטלוג. אני אומר לכם שתופתעו", אמר שביט.

‏‏רמי לוי מסר בתגובה: "בכל הסקרים אני יוצא הכי זול. שביט בעצמו אומר שהובלתי דרך, ואני מבטיח שאמשיך להוביל אותה".

‏"איך קובעים מחיר?", שואל שביט, ואומר כי מחירי המוצרים ברשת ייקבעו כמחירים הנמוכים יותר מהמחיר הממוצע על-פי סטורנקסט. לדבריו, "זה המחיר הראשון שלנו. המחיר השני יהיה לחברי מועדון. אנחנו נעניק לחברי המועדון את כל ההנחות שנקבל מהספקים. החלטנו גם להעניק 50 'מוצרי זהב', ושם המחיר יהיה נמוך יותר.

‏‏"אם למשל נצטרך להתמודד מחר במחיר העוף. ראיתם מי הלקוחות בקרבות המחיר במודיעין? הלקוחות הם סיטונאים, בעלי מסעדות, לקוחות מג'יסר א-זרקה עם ילדים. באו עם משאיות לקחת סחורה. קיבינימט, כמה עופות יכול לקנות לקוח אם יש עוף בשקל? כאן הסיפור, וכאן הבעיה. אז אנחנו ניתן לכם עוף, שניים. אבל נכוון את התחרות למקום שאנחנו חושבים שהוא נכון". ‏‏

מודל הרווח של הרשת מבוסס על ההכנסות מדמי חבר של מועדון 365, שיעמדו בשנה הראשונה על 100 שקל. שאיפת המשביר היא לגבות 365 שקל בשנה מלקוח כרטיס האשראי, שיזכה להחזר כספי עבור קניות בשיעור של 1% בשנה הראשונה, 2% בשנייה ו-3% בשנה השלישית.

שביט מסר היום כי לא יהסס להכניס משקיע לעסקי הקבוצה. לדבריו, "אנחנו מנהלים משא-ומתן על כל הקבוצה להכנסת משקיע. אם נגיע להבנה שנכניס שותף אסטרטגי שיקצר הטווח ויקטין את הסיכון - נכניס".

בהתייחס לשוק ההון אמר שביט: "התחלנו לפני 5 שנים, ואמרו לי 'תעצור'. הטיל נורה כבר, ויצרנו מחויבות במאות מיליוני שקלים להרבה מאוד גורמים. אין לנו אפשרות או כוונה לעצור. כולנו יודעים ששוק המזון עובד גם בתקופת מלחמה. שוק ההון לא אוהב את זה. כמעט שאי-אפשר להקים עסק היום. מסתכלים עליך בזכוכית מגדלת".

היעדים של רשת COST365
 היעדים של רשת COST365