בנק ישראל: יבוטלו דמי ניהול ני"ע במק"מ וקרנות כספיות; תמחור מחדש לעמלות ני"ע אחרות

בין הצעדים עליהם הכריז בנק ישראל: הבנקים יחויבו לקבוע עמלת מקסימום לקנייה ומכירה של ני"ע וכן יבוטלו עמלות המינימום בגין ניהול פיקדון ני"ע ■ המגבלות החדשות על העמלות - מינואר ■ הבנקים: הכנסותינו ייפגעו ב-570 מיליון שקל

‏4.5 חודשים אחרי פרסום מסקנות הביניים של ועדת זקן, בנק ישראל מודיע סופית על השינויים הצפויים בתחום העמלות, למרות שהוועדה עדיין לא פרסמה את מסקנותיה הסופיות.

בנק ישראל הודיע על ביטול כמה עמלות, ושינוי בתמחור של עמלות נוספות. השינויים ייכנסו לתוקף בתחילת ינואר 2013. למעשה, המגבלות הסופיות של בנק ישראל על העמלות דומות למדי לאלו שפורסמו בדוח הביניים של ועדת זקן. ואולם ההבדל המשמעותי היחיד נוגע לעסקים קטנים - בנק ישראל נותר בעמדתו, כי מעמדם של העסקים הקטנים יושווה לאלו של משקי בית, "במטרה להקל עליהם בעול הכספי הכרוך בניהול חשבון עו"ש", נימקו בבנק המרכזי את הסיבה.‏

עם זאת, בדוח הביניים התכוונו בבנק ישראל להרחיב את ההגדרה של עסק קטן לעסק שמחזור מכירותיו קטן מ-25 מיליון שקל בשנה, והיקף האובליגו שלו נמוך מ-5 מיליון שקל. ואולם הבנקים טענו כי הרחבת ההגדרה תפגע קשות בהכנסותיהם, ואף איימו כי לא ישתלם להם לעבוד עם לקוחות קטנים. הבנקים הפעילו לחצים כדי לרכך את ההמלצה, ובסופו של דבר בנק ישראל החליט שלא להרחיב את ההגדרה.‏

שינוי ההגדרה משמעותי, מפני שאם בתחילה העריכו הבנקים כי היקף הפגיעה השנתית בהכנסותיהם כתוצאה מההנחיות השונות יעמוד על 750 מיליון שקל, הרי שכעת מוערכת הפגיעה השנתית ב-570 מיליון שקל.

‎‎העצמת הלקוחות

‎‎עוד קובע בנק ישראל כי החל בינואר תבוטל העמלה בעבור כרטיס משיכת מזומן, יוגדל הפטור מעמלה בטיפול באשראי ובביטחונות (העלאת הפטור מתקרה של 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל), תבוטל העמלה בגין שינוי מועד חיוב בכרטיס אשראי ותבוטל עמלת דמי ניהול לעסק קטן.

גם בתחום שוק ההון מתערב בנק ישראל, והבנקים ייאלצו לבטל את דמי ניהול בגין מק"מ וקרנות כספיות, בכדי להגדיל את האטרקטיביות של האפיקים הללו. כמו כן, הבנקים יידרשו לקבוע עמלת מקסימום לקנייה ומכירה של ניירות ערך ויבטלו את עמלות המינימום בגין ניהול פיקדון ניירות ערך.

נוסף על כך הורה הבנק המרכזי לבצע תמחור דיפרנציאלי בגין פעילות בניירות ערך בערוצים שונים, ולהרחיב את הפיקוח על עמלת העברת פיקדון ניירות ערך להעברת פיקדון של הלקוח גם מחוץ למערכת הבנקאית. ‏"החלטנו לנקוט בצעדים, שיביאו לחיזוק כוחם של משקי הבית והעסקים הקטנים. נמשיך לפעול לצמצום פערי המידע בין הבנקים ללקוחות, ולהעצמת כוח המיקוח של הלקוחות מול הבנקים", אמר דודו זקן, המפקח על הבנקים.


עמלות
 עמלות