שבוע המסחר בוול סטריט: שוק המניות יפול מהצוק הפיסקלי?

הדיונים הקדחתניים על הצוק הפיסקלי יימשכו גם השבוע, האם אובמה יתקפל? ■ שיעור האבטלה בגוש האירו כבש שיא חדש ■ מאקרו: סקר ה-ADP, דוח התעסוקה ושיעור האבטלה

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') כאשר הדיונים על הצוק הפיסקלי ימשכו ביתר שאת, בניסיון למצוא פשרה פוליטית שתמנע את ביטול הטבות המס הנרחבות. מעבר לכך, המשבר בגוש האירו ימשיך להעיב על המסחר, בייחוד לאחר ששיעור האבטלה באירופה כבש שיאים חדשים. השבוע צפויים להתפרסם שלל נתוני מאקרו שעשויים להשפיע על המסחר, במרכזם דוח התעסוקה ושיעור האבטלה.

כאמור, אחד הנושאים המרכזיים שיעמדו במוקד השבוע יהיו המשך הדיונים על הצוק הפיסקלי בארה"ב. סלע המחלוקת בין הדמוקרטים בראשותו של אובמה לבין הרפובליקנים, הוא רצונו של הנשיא לבטל את הטבות המס לעשירים ולהטיב עם מעמד הביניים, עניין שהרפוליקנים מתנגדים לו מכל וכל.

בהקשר זה, מעריך אורי גרינפילד מפסגות כי בסופו של דבר אובמה יתקפל ויאפשר הארכת הטבות המס לעשירים, גם אם לתקופה מוגבלת, מה שיוביל את הצדדים להגיע להסכמות על מניעת הצוק הפיסקאלי. עם זאת, הוויכוחים האחרונים מגבירים את הסיכון שההסכמות יתקבלו קרוב מאוד לסוף השנה, מה שעלול להקשות על ראלי סוף השנה לצבור מומנטום.

ולאן נושבות הרוחות באירופה? בסוף השבוע פורסם שיעור האבטלה בגוש האירו ששבר שיא חדש - 11.7%, בהתאם להערכות האנליסטים ובמקביל לנתוני מאקרו שליליים בגרמניה. מעבר לכך, סוכנות דירוג האשראי חתכה את הדירוג של קרנות הסיוע האירופיות בדרגה אחת ל-Aa1, זאת כהמשך ישיר להורדת הדירוג של צרפת, מאחר וזו היא אחת המבטחות המרכזיות של כספי הקרנות.

מחכים לדוח התעסוקה

ביום שני יפורסם מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור לחודש נובמבר, הצפוי לרשום קריאה של 51.7 נקודות, לעומת קריאה של 51.3 נקודות באוקטובר.

ביום רביעי יפורסם סקר ה-ADP לחודש נובמבר, הבוחן את השינוי במספר המשרות שנוצרו בסקטור הפרטי. לפי תחזיות השוק נוצרו כ-125 אלף משרות לעומת 158 משרות בחודש הקודם.

באותו היום יפורסם נתון הזמנות המפעלים לחודש אוקטובר שצפוי להיוותר ללא שינוי לאחר שבחודש הקודם עלה ב-4.8%. במקביל יתפרסם גם מדד ה-ISM במגזר השירותים שצפוי לרשום קריאה של 53.5 נקודות בנובמבר.

ביום חמישי יפורסמו כמדי שבוע התביעות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-1 לדצמבר, וצפויות לרדת לרמה של 380 אלף, לאחר שבשבוע הקודם טיפסו ל-393 אלף.

גולת הכותרת של הנתונים הכלכליים תהיה ביום שישי, עם פרסום דוח התעסוקה לחודש נובמבר, הצפוי להצביע על יצירה של 90 אלף משרות במשק האמריקני, לעומת 171 אלף משרות בחודש הקודם. בהתאם לכך, שיעור האבטלה צפוי להיוותר לעלות ל-8%.

באותו היום יפורסם גם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן שצפוי לרשום קריאה של 82 נקודות בדצמבר, לעומת קריאה של 82.7 נקודות בנובמבר.

יאהו חוטפת, טבע תרכז עניין

מניית טבע תמשיך לרכז עניין לאחר שסיפקה לפני מספר ימים תחזיות מאכזבות לשנת 2013. עם זאת, בשיחת ועידה שקיימה ההנהלה עם המשקיעים היא סיפקה הצהרות אופטימיות למדי. (לסיפור המלא)

בסוף השבוע נחשף כי ענקית האינטרנט יאהו מתמודדת בימים אלו עם תביעה לתשלום 2.7 מיליארד דולר לאחר שהוגשה נגדה תביעה על הפרת חוזה לבית משפט במקסיקו.

חברת סקיילקס הודיעה בסוף השבוע על חתימה סופית על עסקת העברת השליטה בחברת פרטנר לידי המיליארדר חיים סבן, שיהפוך לבעל השליטה העיקרי בחברה, וזאת לאחר שדירוקטוריון חברת סקיילקס נתן את ברכתו לחתימת העסקה.