"ישראל ביקשה מירדן 'רשות' להפציץ אתרי נשק כימי בסוריה"

דיווח באתר של אטלנטיק מגזין: הירדנים חוששים לתת אור ירוק ■ ישראל אינה זקוקה כמובן לאישור מירדן, אך היא חוששת שלהפצצה על האתרים הכימיים תהיה השלכה שלילית על הממלכה

ישראל ביקשה פעמיים "רשות" מירדן להפציץ אתרים רבים של מאגרי נשק כימי בסוריה בעקבות סימנים של פעילות משטר אסד לקראת שימוש בנשק זה, אך ירדן נמנעה עד עתה ממתן אור ירוק לפעולה ישראלית. כך מוסר היום (ב') כתב העת "דה אטלנטיק" בידיעה מאת העיתונאי והפרשן ג'פרי גולדברג. הידיעה מיוחסת לשני אנשי מודיעין משתי מדינות.

כמובן, ישראל יכולה לתקוף את המאגרים הסוריים ללא אישור מירדן, מציינת הידיעה. לאחר הכל, ב-2007, השמידו מטוסי חיל האוויר הישראלי כור גרעיני סורי. אך אחד מהמקורות אמר ל"אטלנטיק", שהישראלים חוששים מהשלכות אפשריות של התקפה כזו על ירדן. "כמה מהאתרים אינם רחוקים מהגבול (עם ירדן)", אמר המקור. "הירדנים צריכים לגלות זהירות רבה מאוד כדי לא להרגיז את משטר אסד. הירדנים חוששים שהסורים יחשדו שהתקפה ישראלית נעשתה בשת"פ עם ירדן".

"אתה מכיר את הישראלים - לפעמים הם רוצים להפציץ מיד", אמר אותו מקור. "אך נאמר להם, כי מנקודת השקפתה של ירדן, העיתוי אינו מתאים". הבקשות הישראליות, שנעשו בחודשיים שחלפו, הועברו באמצעות שליחים של המוסד שפעלו לפי הוראה של לשכת רה"מ נתניהו, נאמר בידיעה.

מקורות מודיעיניים אמרו, כי מל"טים ישראלים חגים מעל הגבול בין ירדן לסוריה וכי מל"טים של ישראל וארה"ב מקיימים טיסות ניטור מעל אתרים שבהם נמצאים, לפי החשד, אתרי נשק כימי.

ישראל וירדן מקיימות שת"פ הדוק בענייני ביטחון, וירדן עצמה נהפכה מוקד של פעילות נגד משטר אסד, מציין הכתב. ירדן, ארה"ב ובעלות בריתן במפרץ הפרסי הקימו "חדר מלחמה", שפעילותו מתואמת ע"י שירות המודיעין הירדני. המטה הזה מארגן מאמצים לבדוק מגמות ג'יהאדיסטיות אצל קבוצות המורדים נגד אסד, ומספק אימונים וציוד לקבוצות שנמצאו נקיות ממגמות כאלה.

אחת מהסיבות להקמת "חדר המלחמה" הזה היא כוונה ליצור משקל נגד לתמיכת גורמים מטורקיה ומקטאר במורדים בעלי נטיות איסלמיסטיות חזקות יותר. המודיעין הירדני אף חושש שמשטר אסד מחדיר סוכנים 'רדומים' למחנה של פליטים סוריים שהוקם בירדן ליד זעטרי, ואף לערים בירדן, שבהן מצאו מקלט אלפי פליטים סוריים.

"ניו ייורק טיימס" דיווח אתמול, שכוחות של אסד החלו להוציא כלי נשק מהמאגרים הכימיים. פקיד אמריקני אמר לעיתון, כי "הפעילות שאנו רואים מרמזת על אפשרות להכנת כלי נשק כימיים". המקור לא מסר באלו הכנות מדובר. שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, אמרה אתמול, במהלך ביקור בצ'כיה, כי המשמעות של שימוש בנשק כימי ע"י כוחות אסד היא חציית קו אדום אמריקני: "אני לא עומדת לשדר פרטים על מה שנעשה אם נקבל הוכחות אמינות שמשטר אסד נפנה לשימוש בנשק כימי נגד עמו שלו. מספיק אם אומר שאנו בהחלט מתכננים לנקוט פעולה".