דוח דיסקונט חושף: בכירי הבנק מוותרים על הבונוס ל-2012

הערכות: הצעד נועד כדי להראות דוגמה, לקראת דיוני השכר עם עובדי הבנק ■ ב-2011 עמד היקף המענק לחמשת הבכירים בקבוצה על 7 מיליון שקל

המנהלים הבכירים בקבוצת דיסקונט מוותרים על המענק שהם אמורים לקבל בגין 2012. מדוחות בנק דיסקונט לרבעון השלישי עולה כי בכירי החברות בקבוצות השונות של הבנק - דיסקונט, מרכנתיל וחברת כרטיסי האשראי כאל - יוותרו על המענקים לשנה העומדת בפני סיום.

ב-2011 עמד היקף המענק לחמשת הבכירים בקבוצה על 7 מיליון שקל. "הוויתור על הבונוס נעשה בהמשך ובהלימה לצעדי החיסכון וההתייעלות בהם נוקט הבנק, ותוך שימת לב לרוח הציבורית הקיימת", נימק הבנק את ההחלטה בדוחות.

הראשונים להחליט כי הם מוותרים על המענק השנתי בעבור 2012, אם וככל שיגיע להם, היו יו"ר דיסקונט יוסי בכר, המנכ"ל ראובן שפיגל, חברי ההנהלה ומבקר הפנים של הבנק. בהמשך, גם חברי הנהלת בנק מרכנתיל, בראשות יעקב טננבאום, החליטו לוותר על המענק.

לעומת זאת, בכאל הוויתור הגיע מאוחר יותר, וגם הוא אינו ויתור מוחלט. באוקטובר החליט דירקטוריון כאל על דעת חברי ההנהלה על הפחתת הבונוס בשיעור ניכר.

למה עזב דוד?

על-פי הערכות, הנהלת דיסקונט ביצעה את הצעד כדי להראות דוגמה. נזכיר, כי בחצי השנה הקרובה אמורה הנהלת הבנק לדון בהסכמי השכר עם העובדים, ולא מן הנמנע כי שפיגל יבקש מוועד העובדים לוותר גם כן על הבונוס - בדומה להנהלה.

לעת עתה קשה לדעת בוודאות מה גובה הוויתור של הנהלת הבנק, הואיל והמענק תלוי בביצועים לכל 2012, שעדיין לא תמה. עם זאת, ניתן להניח כי מדובר בבונוס בסדרי גודל דומים לאלו של 2011.

בשנה זו עמד המענק של בכר על 1.63 מיליון שקל, מתוך עלות שכר כוללת של 4.39 מיליון שקל.

המענק לשפיגל עמד בשנה זו על 1.89 מיליון שקל, מתוך עלות שכר כוללת של 6.48 מיליון שקל.

נציין כי המענק לבכר ושפיגל מחושב על בסיס מדדים כמותיים ואיכותיים. המדדים הכמותיים כוללים יעדים בתחום יחס היעילות, תשואה לנכסי סיכון והכנסות תפעוליות.

המדד האיכותי הוא ציון משוקלל שמעניקים חברי הדירקטוריון ליו"ר ולמנכ"ל. בכל אופן, מענקים אלו הוגבלו ל-2.4 מיליון שקל לכל היותר לבכר, ול-2.8 מיליון שקל לכל היותר לשפיגל.

גובה המענק של מנכ"ל כאל, ישראל דוד, עמד על 1.54 מיליון שקל ב-2011. נזכיר כי לפני כחודשיים הודיע דוד על עזיבת התפקיד. בעבר הועלו הערכות כי דוד עזב את התפקיד על רקע מחלוקות עם יו"ר כאל, בכר. דוד הכחיש כי הייתה מתיחות שכזו, ואולם לא ניתן לפסול את האפשרות כי הוא עזב בין היתר על רקע ההחלטה לקצץ בבונוס.

מקטינים הוצאות

דיסקונט עושה מאמצים כבדים בשנתיים האחרונות להתייעלות של הבנק. הבנק סובל במשך השנים מהיעילות התפעולית הנמוכה ביותר מבין הבנקים.

שפיגל הוביל בבנק סדרה של צעדים כדי להקטין את ההוצאות, ובדוחות הרבעון השלישי ניתן היה לראות סוף-סוף את הניצנים של התוכנית, כשנבלמה העלייה בהוצאות השכר. עם זאת, מבחינת שפיגל יש עוד עבודה רבה בהתייעלות הבנק.

"צריך לראות איך נשכיל לשמור על רמת ההוצאות. זה בהחלט סימן טוב, אבל צריך להמשיך לעבוד ולא להיות שאננים", אמר מנכ"ל דיסקונט ל"גלובס" בשבוע שעבר.

ככל הנראה, הוויתור על המענקים הוא איתות על הכוונה להמשיך בהתייעלות.

המענקים
 המענקים