המבקר: העדפת קרובי משפחה בהפעלת הקפיטריה בבר-אילן

מבקר המדינה יוסף שפירא מצא כי ‎‎חברה הקשורה לבני משפחתו של נשיא בר-אילן, משה קוה, מפעילה את הקפטריה‏ הבשרית באוניברסיטה

‎‎המסעדה הבשרית הפועלת בבניין "קורט" לשפות באוניברסיטת בר-אילן מופעלת בידי חברה הקשורה לבני משפחתו של נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קוה.

מדוח מבקר המדינה יוסף שפירא עולה כי את החברה-הבת של החברה הזוכה מנהל גיסו של קוה, ואילו אחותו, פרופ' ברכה קרמנסקי, רעייתו של המנהל, היא מרצה בכירה בחוג לחינוך באוניברסיטה. אחיינו של קוה הוא בעל זכויות חתימה בחברה.

‏את המכרז להפעלת המסעדה פרסמה האוניברסיטה בפברואר 2010, וחברה אחת בלבד ניגשה אליו. ועדת המכרזים החליטה לקבל את ההצעה, ואולם בהמשך הודיעה החברה לאוניברסיטה כי בכל הנוגע להפעלת המסעדה, תפעל מול האוניברסיטה חברה-בת של החברה.

העברת הטיפול לחברה-הבת מהווה שינוי של תנאי המכרז, הדורשים ניסיון קודם, היקף פעילות ומחזור מינימלי, ולמעשה אי-עמידה בתנאיו. היועץ המשפטי של האוניברסיטה כתב כי החברה-הבת כלל לא הייתה יכולה לגשת למכרז, מאחר שאינה עומדת בתנאי הסף.

‏‏"עולה חשש כי החברה הזוכה התמודדה במכרז כדי להעביר את הזיכיון לחברה-הבת שלה", כתב המבקר, "שגיסו של קוה הוא המנהל שלה, ואחיינו הוא בעל זכות חתימה בה". קוה הצהיר בפני רשם העמותות כי אין עסקאות בין האוניברסיטה ובין מי ממקורביו.

לדעת המבקר, אף שרשמית האוניברסיטה התקשרה עם החברה הראשונה, "מהותית החברה המפעילה את המסעדה היא חברה שגיסו של קוה פועל בשמה ומשמש מנהל המכירות של החברה-הבת שלה. קוה היה צריך לדווח לרשם העמותות על קשרי משפחתו עם החברות".