הנאצי - והבן זונה

פניני צריך לקבל עונש כי ניבל את הפה. לאחל סרטן זה גרוע מספיק

"יא גרמני נאצי, יא זבל, שיהיה לך סרטן בראש, לך ולאבא שלך", בירך גיא פניני, קפטן מכבי תל-אביב, את יונתן שולדבראנד, שחקן הפועל תל-אביב תוך כדי הדרבי, ועורר סערה גדולה. זו הביאה להדחתו מעמדת הקפטן, השעייתו מכל פעילות בקבוצה, קנס של 100 אלף שקל והעמדה לדין באיגוד.

הדבר שזעזע את כולם היה השימוש של פניני במונח "נאצי", ה"סרטן בראש לך ולאבא שלך", קיבל תגובות מתונות יותר.

השיח סביב השואה וכדורסל התחיל כמה שבועות לפני הדרבי הגדול. זאת שכן מן המפורסמות היא שמפגש בין אוהדי הפועל ומכבי ת"א במגרש, הוא קרקע עשירה לפיתוח עלבונות שמעורבים בהם גזים ונאצים, המוטחים הדדית בין היציעים, בדרך כלל בלוויית לחנים קליטים ומאחדי שורות.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הפגינה מודעות מיוחדת לתופעה כששלחה מכתב לאבנר קופל, יו"ר איגוד הכדורסל, שבו התריעה שאם יעזו האוהדים לקלל זה את זה בקללות מהז'אנר הקשור לעולמם של יהודי אירופה במלחמת העולם השניה, יש לעצור לאלתר לא רק את המשחק, אלא לבטל את כל משחקי המחזור.

"אף בן אנוש", נימקה השרה, "ובוודאי לא אזרחי ישראל, לא צריכים לסבול ולהשלים עם שימוש בסממנים נאציים ובמונחים שגורמים לזילות שואת העם היהודי ולפגיעה בניצולי השואה ובני משפחותיהם".

להשתחרר מהטאבו

האם לבנת היתה מבקשת לבטל את המחזור אם פניני היה קורא לשולדבראנד רק "בן זונה", בלי להוסיף את ה"נאצי" הנורא? כנראה שלא.

יש יסוד סביר להניח שבארץ חיים אנשים שכינוי אימם בשם "זונה", עלול לעורר את חמתם, יותר מאשר הטחת המילה "נאצי" כלפיהם. גם קריאת "מחבל" לעבר ערבים, שאין להם קשר לטרור ונהמות של קופים לעבר כהי עור, פוגעת. ומי ימדוד את דרגת הפגיעה? נדמה לי שלאחל למי שיש היסטוריה של סרטן במשפחה ואולי איבד בן משפחה קרוב כתוצאה מהמחלה, שיהיה לו ולאבא שלו סרטן, עלול להיות מעליב מאוד.

השואה היא האירוע הטראומטי ביותר בתולדות העם היהודי, בוודאי בעידן המודרני, בוודאי באופן שבו מלמדים אותה במערכת החינוך של מדינת ישראל, והיא ראויה ליחס מיוחד ולהשקעה בשימור הזיכרון והלקח ממנה. אלא שהעלאת המילה נאצי לדרגת קללה שהדעת אינה יכולה לסבול (בניגוד לקללות אחרות שהדעת סובלת), היא לא הדרך להעמיק את זכרון השואה. האדרה כזו עושה בדיוק את ההפך, היא משטיחה את השואה המורכבת למושג חד מימדי ומיסטי.

קללות, דיבור בוטה, הטחת עלבונות הן דבר רע בכלל, בוודאי באירועי ספורט שמטרתם לספק לאנשים בילוי ובידור תרבותי.

אם רוצים למגר את הסגנון המקלל מהמגרשים, ולהפחית את האלימות המילולית בספורט, למה להמציא סולם המדרג את הקללות "קלות" ומציב בקצה השני של הסקאלה, את אימת ניבולי הפה, "נאצי".

גיא פניני צריך לקבל עונש כבד של הרחקה עד תום העונה, לא בגלל שקרא לשולדבראנד "נאצי", אלא פשוט בגלל שניבל את הפה.