בזכות התחזיות ל-2013

מחזורי המסחר ממשיכים להתכווץ בניגוד לתקופות מקבילות בעבר ■ לקראת סוף השנה הרבה כסף של עסקים ועצמאים מופרש ומושקע

שבוע המסחר הראשון לחודש דצמבר הסתיים במגמה חיובית, והמשקיעים מתחילים לסכם את השנה החולפת ומציגים תחזיות לשנה הבאה. לדברי מנכ"ל האוצר, דורון כהן, "תחזית הצמיחה ל-2013 עומדת על 3%, והחל מאמצע 2013 המשק העולמי יתחיל לצמוח יותר, והמשק הישראלי בעקבותיו".

התחזיות החיוביות השתקפו בתשואות המדדים השבוע. במדדים הקונצרניים, מדד תל בונד 40 ומדד תל בונד שקלי הניבו השבוע תשואה חיובית של 0.34% ו-0.36% בהתאמה.

במדדים הממשלתיים, מדד גליל כללי ומדד שחר כללי הניבו השבוע תשואה חיובית של 0.42% ו-0.29% בהתאמה.

מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.37% ובשער של 292.89 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

אדישות מסוכנת

באירופה מנסים להסתכל קדימה ולשכוח את העבר, אך גם כשמסתכלים קדימה לא מוצאים נחמה. נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דרגי, פסימי: "כלכלת גוש היורו צפויה להתכווץ ב-0.5% השנה וב-0.3% בשנה הבאה. רק ב-2014 תחל התפנית". דרגי מעריך כי הצמיחה תהיה 1% בלבד.

בשל התחזיות, הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית על 0.75%. למרות שהשנה החולפת הייתה שלילית מבחינה כלכלית, וגם הציפיות להמשך לא הכי מעודדות, המשקיעים די רגועים ואדישים, מכיוון שהם סומכים על מנהיגי המדינות. אחד הדוגמאות הבולטות היא יוון, אשר בכוונתה להוציא לפועל תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח ב-10 מיליארד אירו.

למרות שכל התהליך ממושך מאוד ואיטי, נראה כי הרצינות וההתמדה בניסיון לפתור את הבעיות מחזקות את ידי המשקיעים, ומונעות מהם להדיר את רגליהם מהבורסה.

בארה"ב ממשיכים להתפרסם נתונים חיוביים, הן בתחום הצריכה והן בתחום התעסוקה. בתחום הצריכה, ההזמנות למוצרים בני קיימא עלו ב-0.5%, והתחזיות ציפו שהמרכיב יישאר ללא שינוי. נוסף על כך, נתון ההזמנות ממפעלים הציג עלייה של 0.8%, למרות פגיעת הוריקן "סנדי" בדרום מזרח ארה"ב.

בתחום התעסוקה נוספו 118 אלף משרות חדשות בנובמבר, וכן הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה ירדו ב-25 אלף ל-370 אלף. מה שנותר הוא לפתור את בעיית "הצוק הפיסקאלי" בהקדם האפשרי. הצגת הפתרון תידחה ככל הנראה לימים האחרונים של השנה, ולא תוצג לפני כריסטמס, כפי שאמר הנשיא לאחרונה.

שקט תעשייתי

לאחר תקופה ממושכת של תנודתיות ואירועים קיצוניים, שבוע המסחר היה יחסית רגוע ויציב. שני אירועים בולטים היו השבוע. ראשית, בתחום המדיני-דיפלומטי היו דיווחים סותרים באשר להחלטת בריטניה להחזיר את שגריר המדינה, ולהשעות את הסכמי הסחר עם ישראל בעקבות החלטת הממשלה לבנות 3,000 יח"ד מעבר לקו הירוק. עד שלא הובהר כי אין מדובר בתקרית דיפלומטית, המשקיעים היו לחוצים והחלו למכור סחורה, שכן אירוע דיפלומטי כלכלי הוא בעל השלכות שליליות מהותיות.

אירוע נוסף היה בתחום משק האנרגיה של ישראל. קבוצת דלק הכניסה את וודסייד האוסטרלית כשותפה אסטרטגית לתגלית הגז "לוויתן". ככל הנראה הצמיחה של ישראל בשנים הקרובות תלויה מאוד בהתפתחויות משק האנרגיה במדינה.

בשורה חיוביות זו מורידה את רמת הסיכון של קבוצת דלק. בשל כך שתי אג"ח של קבוצת דלק עמדו בראש רשימת התשואות במדדים. דלק קבוצה אג"ח י"ח אשר בתל בונד 40 דורגה במקום הראשון בטבלת התשואות למדד, עם תשואה חיובית של 2.71%. דלק קבוצה אגח י"ד אשר בתל בונד שקלי דורגה אף היא במקום הראשון, עם תשואה חיובית של 1.72%.

מחזורי המסחר ממשיכים להתכווץ בניגוד לתקופות מקבילות בעבר. לקראת סוף השנה הרבה כסף של עסקים ועצמאים מופרש ומושקע. השאלה היא האם שנה זו לא הייתה רווחית? או שמא ישנו פחד להשקיע אפילו באפיקים יחסית סולידיים, כמדדי אג"ח למיניהם?

הירידה הבולטת ביותר במחזורים היא בסגמנט מדדי האג"ח הממשלתיים. במדד שחר 2-5 התכווצו מחזורי המסחר ביותר מ-30%, והסתכמו ב-336 מיליון שקל ליום. במדדים הקונצרניים הירידה במחזורים הייתה מתונה יחסית, ובשיעור של עד 7%. במדד תל בונד 60 מחזור המסחר הסתכם ב-287 מיליון שקל ליום.

הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת עניין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Shimron.Rozentzvaig @xnes.co.il