"לבטל בונוס של עשרות מיליוני שקלים לגדעון תדמור"

כך תובע בעל מניות בדלק אנרגיה ■ לטענתו, חוסר היכולת של החברה לממש הסכם שלה מול תדמור, הביא לכך שקבוצת דלק העניקה לו כ"פיצוי" את הבונוס ההוני

פקיעת האופציות של גדעון תדמור בדלק אנרגיה ומענק שאושר לו בחברה האם, קבוצת דלק, עומדים במרכז תביעה נגזרת, שהגיש שלמה בריל, בעל מניות החברה, נגד קבוצת דלק והדירקטוריון שלה לביהמ"ש המחוזי בת"א. לטענת התובע, חוסר היכולת של דלק אנרגיה לממש את ההסכם שלה מול תדמור, גרם לתדמור לוותר על האופציות, וכ"פיצוי" אישרה לו החברה האם בונוס הוני שמסתכם בעשרות מיליוני שקלים.

לטענת התובע אלו היו נסיבות מתן הבונוס, ומשכך הוא היה צריך להיות מאושר לא רק בוועדת הביקורת והדירקטוריון, אלא גם על ידי בעלי מניות המיעוט באסיפה הכללית. זאת משום שמדובר ב"עסקה חריגה של חברה ציבורית, עם אדם אחר שלבעל השליטה יש בה עניין אישי". עוד נטען בתביעה, כי דירקטוריון קבוצת דלק הפר את חובת האמונים והזהירות כלפי החברה, וכי כתוצאה מאישור המענק נגרם לחברה נזק של עשרות מיליונים. בתביעה מבקש התובע לבטל את הבונוס שהוענק לתדמור.

בריל, אשר מחזיק ב-11 מניות של קבוצת דלק בשווי של כ-9,400 שקל, הגיש את התביעה באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש. נציין כי השניים הגישו בסוף חודש ינואר השנה תביעה נגזרת כנגד תנאי הפרישה של תדמור מתפקידו כמנכ"ל דלק אנרגיה באוקטובר אשתקד.

"חילצה את דלק אנרגיה מה'ברוך'"

בכתב התביעה מפרט התובע את השתלשלות העניינים. לדבריו, במסגרת סיום עבודתו של תדמור בדלק אנרגיה, נחתם בין הצדדים הסכם שבו התחייבה החברה לרכוש ממנו מניות עד 1 בנובמבר 2012. מהלך כזה הוא בבחינת רכישה עצמית של מניות.

עם זאת, אם תדמור היה מממש את האופציות, דלק אנרגיה לא הייתה יכולה לעמוד בהסכם שכן אין בידיה עודפים ראויים לחלוקה שבאמצעותם ניתן יהיה לבצע רכישה עצמית שכזו.

לפיכך, תדמור - שמחזיק כיום מניות דלק אנרגיה בשווי של 152 מיליון שקל - לא מימש את אופציית המכר שניתנה לו בהסכם, וקבוצת דלק, בעלת השליטה בדלק אנרגיה, "גויסה לצורך חילוצה של החברה הבת מה'ברוך' שאליו נקלעה. באותו יום שבו פקעה אופציית המכר שניתנה לתדמור, הודיעה החברה על ההסכם במסגרתו העניקה לו בונוס הוני של בכ-0.5% משווי עסקה שבה בוצעה מכירה של זכויות במאגר הגז 'לוויתן'".

התובע מציין כי בטרם החליטה החברה על הענקת הבונוס לתדמור, דיווחה שותפות אבנר (שבשליטת דלק אנרגיה) כי חברת "וודסייד" הגישה הצעה לרכישת זכויות בלוויתן. כך, "בטרם הענקת הבונוס לתדמור, הייתה הצעה קונקרטית לרכישת זכויות במאגר 'לוויתן', כך שלבונוס הנ"ל היה בסיס ריאלי וקרוב".

באחרונה חתמה וודסייד על הסכם עם שותפות "לוויתן", שלפיו תרכוש 30% מהמאגר, בעסקה שתמורתה יכולה להגיע עד 2.5 מיליארד דולר. כך, עם השלמת העסקה, צפוי תדמור לקבל תגמול של עשרות מיליוני שקלים. בכך, טוען בריל, העדיפה קבוצת דלק את טובתה של החברה הבת (דלק אנרגיה), על פני טובת החברה (קבוצת דלק).

מקבוצת דלק נמסר כי היא אינה יכולה להתייחס לתביעה מכיוון שזו טרם הגיעה לידיה.