טיול לימים קרים: הר אמיר

טיול מעניין שנחשב אומנם קשה אך מתאים במיוחד לעונה הקרה ■ איך להגיע אל יעד המסלול?

עונה מומלצת: חורף, בכל עונה אחרת חם מדי

התאמה: למיטיבי לכת

קושי מסלול: קשה

אורך מסלול: כחמישה קילומטרים

משך מסלול: חמש שעות

מפה: מפת סימון שבילים "הרי אילת", מס' 20

הגעה מאילת: כחמישה קילומטרים וחצי צפונה מהפנייה לקיבוץ אילות מאיטים ופונים שמאלה בדרך עפר (במקום שלט כתום המורה "עמודי עמרם" ו"קניון שחורת", אך יש שהוא נעקר ממקומו). כעבור שני קילומטרים וחצי מגיעים לפיצול דרכים ופונים ימינה, לכיוון עמודי עמרם (סימון שבילים כחול לכל אורך הדרך). נוסעים קילומטרים אחדים עד שמגיעים למגרש החניה בקצה הדרך.

הקפצת רכבים: המסלול אינו מעגלי. חוזרים בדרך העפר לפיצול ופונים בו ימינה, בדרך המובילה לקניון שחורת (מסומנת בירוק). כעבור שניים וחצי קילומטרים מגיעים לעיקול חד שמאלה ולשלט המורה על קניון שחורת ועל נחל אמיר. כאן חונים, לצד הגבעה (בסמוך נמצא חניון הלילה של קניון שחורת).

לפי שיוצאים למסלול כדאי ללכת בהמשך הערוץ בעקבות הסימון השחור המוביל אל עמודי עמרם ולחזור באותה הדרך (כקילומטר אחד הלוך ושוב). העמודים המרשימים נוצרו מזרימת מים דרך סדקים באבן החול. בחזרה חולפים על-פני מגרש החניה וממשיכים לאורך הדרך. לפני גבעה מצוקית, הבולטת מאוד בשטח מימין ("גבעת יוכבד" במפות), פונים ימינה בסימון שבילים ירוק. השביל מוליך במעלה אל הר אמיר.

מאחור מתנשאת גבעת עמרם, שעשויה כולה גרניט כהה. מעל עמודי עמרם נראית אבן הגיר הצהבהבה מונחת על אבן החול. כל השכבות הגיאולוגיות השונות נראות כאן בערבוב של צבעים. כשממשיכים לטפס, מגלים שבאבן החול חבויים פתיתים קטנים של נחושת מחומצנת: מרבצי נחושת שנוצלו בימי קדם. לאורך השביל בורות אנכיים חפורים בקרקע ובמערות חצובות. אלה גם אלה הם מכרות נחושת עתיקים.

במבט לעבר ראש העלייה נראה סלע בצורת גמל רובץ. אבן החול הנובית עשירה מאוד בגוונים. היא מתפוררת בקלות ומקבלת צורות שונות - גן עדן לדמיון פרוע ויצירתי. בראשית הירידה מגיעים אל משטח סלע גדול שממנו נשקף נוף יפהפה דרומה, עד מפרץ אילת. אף שהמשטח אינו מוצל בדרך כלל, נושבת במקום רוח ונעים לנוח כאן. במורד נחל אמיר, המתחתר כולו באבן חול, חשוב להקפיד לעקוב אחר סימון השביל הכחול. פעמיים עוקפים מפלים יבשים (לתת יד לילדים ולמתקשים) ובתום קילומטר וחצי נצא אל מישור רחב ידיים. נותר רק לחצות אותו ישר דרומה כדי לפגוש את הרכב הממתין לנו באמצע המדבר.