האוצר לממונה על ההגבלים: דחה את הדיל של תשובה

(עדכון) - לפי ההצעה, שהועלתה במסגרת מו"מ שמתנהל כמה חודשים בין גילה לנציגי תשובה ונובל, תשובה ימכור את הרישיונות אלון ורות ויישאר עם תמר ולוויתן

האוצר לוחץ על הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, לדחות הצעה שתאפשר לקבוצת דלק ולשותפתה נובל אנרג'י להמשיך ולהחזיק בחזקת תמר וברישיונות רחל ועמית, שבשטחם נמצא מאגר לוויתן ומאגר דולפין הקטן. לפי ההצעה יוכלו דלק ונובל להמשיך ולהחזיק ברישיונות, אך יוותרו על זכויותיהם בקבוצות הרישיונות רות ואלון, הנמצאים צפונית-מזרחית להם, וייתכן שגם בחזקת דלית.

ההצעה הועלתה במסגרת מו"מ שמתנהל זה כמה חודשים בין גילה לבין נציגי תשובה ונובל אנרג'י. במו"מ שותפים גם נציגי משרד האנרגיה והמים ובהם ראש רשות הגז שוקי שטרן. אנשי אגף התקציבים באוצר עודכנו לאחרונה בהתקדמות המו"מ, בקווים כלליים ופרטיים חלקיים מתוך עדכון זה פורסמו הבוקר באחד מכלי התקשורת.

המו"מ מתנהל מאז הודיע גילה על כוונתו להכריז על השותפים בלוויתן הסדר כובל. "גלובס" דיווח לפני כשנה כי גילה שוקל לחייב את נובל ותשובה לבחור בין תמר ללווייתן על מנת ליצור תחרות אמיתית בין שני המאגרים, המהווים יחד כ-95% מרזרבות הגז של ישראל. הזכויות בלוויתן מוחזקות על ידי קבוצת דלק (כ-45%), נובל (כ-40%) ורציו (15%). לאחרונה חתמו השותפים על מזכר הבנות עם וודסייד האוסטרלית לקראת כניסתה כשותף אסטרטגי שיחזיק ב-30% מהזכויות. השלמת העסקה עשויה להשפיע על החלטתו הסופית של גילה.

רישיונות רות A, B, C ו-D ואלון A, B, C, D, E ו-F מוחזקים כיום על ידי דלק, באמצעות שותפויות דלק קידוחים ואבנר (52.95%) ונובל אנרג'י (47.05%). בשטח הרישיונות מצויים לפי הערכות שני מאגרים לפחות, מאגר תנין ומאגר כריש. כריש, הממוקם באלון C, הוא ככל הנראה מאגר הגז הטבעי השלישי בגודלו בשטח מדינת ישראל ומכיל להערכת נובל כ-85 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי בהסתברות של 85%. הקידוח לאימות האומדנים בכריש ייערך בתחילת שנת 2013.

יצוין כי לפני כשנה, בפברואר שנת 2011, הודיעו דלק ונובל אנרג'י על סיכומים עם משקיעים ישראלים ובהם איתן ורטהיימר, שלמה נחמה, משה טרי ודור אלון גז, שייכנסו כשותפים בנתחים של 5% ו-10% ברישיונות אלון E, רות D, קרן ואביה. לפי הסיכומים היה חלקן של דלק ונובל ברישיונות אלה אמור לרדת ל-25% כל אחת.