הצעת IDB עברה בזכות נטרול בעלי "עניין מנוגד"

80% מהקולות שנוטרלו התנגדו להצעת החברה ■ בעלי אג"ח דורשים מהנאמן לנטרל מההצבעה גם את הראל - שתמיכתו אפשרה את השגת הרוב הדרוש

בשבועיים האחרונים כיכב בכותרות תשלום הריבית למחזיקי אג"ח ד' על-ידי אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר, בהיקף של 65 מיליון שקל. לדרישת רשות ני"ע, פרסמו היום הנאמנים את התפלגות קולות הגופים השונים בהצבעה על קבלת הצעתה של החברה, ובכך נחשפו כמה נתונים מעניינים על הצבעת הגופים המוסדיים והפרטיים, כמו גם מניין הקולות שלא נספרו בהצבעה בשל היות המחזיקים בעלי "עניין מנוגד".

במקביל שלחו היום מחזיקי אג"ח פרטיים לנאמן הסדרה, עו"ד מורן מאירי, בקשה לביטול תוצאות ההצבעה. לטענת המבקשים הראל-פיא, שהצבעתה "שוברת שוויון" ותמיכתה היא זו שאישרה את ההסדר, אף היא בעלת "עניין מנוגד", והצבעתה צריכה להיפסל.

אי.די.בי צריכה הייתה לשלם החודש את תשלום הריבית הנ"ל, אולם יתר הסדרות התנגדו לביצוע התשלום מקופת החברה, שבה יש כיום כ-195 מיליון שקל. אי.די.בי הציעה לדחות את התשלום לסוף חודש מארס, תוך מתן התחייבות להזרמה של 120 מיליון שקל לחברה מצדה של גנדן (החברה שדרכה שולט דנקנר בקונצרן אי.די.בי), זאת במקרה שאדוארדו אלשטיין יממש את אופציית ההשקעה בגנדן, וישקיע בה 75 מיליון דולר.

הזרמה של עוד 60 מיליון שקל

נציגות מחזיקי האג"ח, אשר הורכבה מפסגות, הראל פיא, אקסלנס וקופות גילעד, התנגדה להצעת אי.די.בי. היקפה של סדרה ד', שמהווה כ-75% מחוב האג"ח של אי.די.בי אחזקות, עומד על 1.07 מיליארד ע"נ. רק 236 מיליון ע"נ השתתפו בהצבעה (22.5% ממחזיקי האג"ח), ומנתוני ההצבעה עולה כי רק 14.4% ממחזיקי האג"ח תמכו בהצעה זו. אי.די.בי הייתה צריכה להשיג רוב של 75% כדי לאשר את ההצבעה.

שני המחזיקים הגדולים ביותר שהשתתפו בהצבעה, ושמהווים יותר ממחצית הקולות שהצביעו, היו הראל פיא וקופות גילעד. נאמן מחזיקי האג"ח לא פרסם את תוצאות ההצבעה, ותחת זאת כינסה אי.די.בי ישיבה דחופה עם נציגות מחזיקי האג"ח, שלאחריה הגיעו הצדדים להסכמה. לפי ההסכמה שהושגה, בפרק הזמן עד תשלום הריבית יחלו הצדדים בהידברות על הסדר חוב בקבוצה, ואם המהלך יניב הסכמות תזרים גנדן 60 מיליון שקל נוספים מכספי ההשקעה של אלשטיין.

עקב הסכמה זו שינו הראל וגילעד את הצבעותיהם, ומאחר שהנאמנים נטרלו את הצבעתה של פסגות, בשל היותה בעלת "עניין מנוגד", זכתה הצעת אי.די.בי לרוב של 79.2%. אם פסגות לא היה מנוטרל מההצבעה, לא הייתה אי.די.בי מצליחה להשיג את הרוב הדרוש.

בסה"כ נטרל הנאמן בשל עניין מנוגד הצבעה של כ-45.7 מיליון ע"נ, ומתוך הקולות המנוטרלים כ-80% הצביעו נגד ההחלטה. לאחר פרסום תוצאות ההצבעה החליטה פסגות לפרוש מהנציגות.

תוצאות ההצבעה חושפות גם כי רוב ההחזקה באג"ח ד' אכן נמצאת בידי משקיעים פרטיים, ולא בידי גופים מוסדיים אשר מחויבים להשתתף בהצבעות.

יחד עם זאת, התפלגות ההצבעה של המשקיעים הפרטיים שהשתתפו מגלה כי דווקא הם התנגדו נחרצות להצעת אי.די.בי. זאת בניגוד לתסריט שניסו לצייר בקבוצה, ושלפיו מחזיקי האג"ח הפרטיים דווקא תומכים בעמדת אי.די.בי ומתנגדים ללחץ שהפעילו עליה המוסדיים.

מנתוני ההצבעה עולה, כי הצביעו בה משקיעים פרטיים בהיקף של 26.6 מיליון ע"נ. כ-80% מתוכם התנגדו להצעה של אי.די.בי.

התפלגות ההצבעה
 התפלגות ההצבעה