טיול לסופ"ש: הזדמנות אחרונה לבילוי ב"חג של החגים"

כמדי שנה חוגגים בחיפה את "החג של החגים", חנוכה, חג המולד, ולפעמים גם רמדאן. אין מדריכה מתאימה יותר מאולפת חיידר, ערבייה מוסלמית שוברת מוסכמות, שפירוש שמה רעות וידידות

תוך כדי טיול רגלי בוואדי ניסנאס בחיפה, על אחד הקירות צד את עיניי משפט מקסים שנכתב באבני פסיפס בעברית ובערבית: "בוקר טוב, שכני, אתה בשלך ואני בשלי" (סבאח אלכיר, יא ג'ארי, אנת בחאלק ואנא בחאלי). "מה שאני אוהבת בוואדי זו החמימות, הקבלה, הפתיחות והנדיבות", אמרה אולפת חיידר, מנהלת תוכניות בבית הגפן, שהובילה אותנו בסמטאות הוואדי, בין בתי אבן יפהפיים של פעם, יצירות אמנות, חנויות ואנשים - יהודים וערבים, נוצרים ומוסלמים.

התחלנו את הסיור בבית הגפן, מוסד שהוא אושיה חיפאית ותיקה. לא רחוק מכאן, בשדרות בן-גוריון שבמושבה הגרמנית, תלויים חנוכיות ואשוחים על עמודי התאורה לקראת החג של החגים, אחד מן הפסטיבלים הכי יפים ומוצלחים במקומותינו. חשבתי לעצמי שאין מתאימה יותר מאולפת - ערבייה מוסלמית שפירוש שמה רעות וידידות, רווקה בת 42 שהצליחה לפרוץ כל מוסכמה אפשרית - להדריך את הבאים לחיפה בחג החגים, לערוך להם היכרות עם ישן וחדש ולהוביל אותם במבוכי הדו-קיום הנפתל של העיר היפה הזו.

רחוב שבתאי לוי הוא הגבול הלא רשמי שבין שכונת הדר לעיר התחתית. פנינו ממנו למדרגות ברכה. בתחתית המדרגות ניצבים כיסאות אבן מפוסלים, שמזמינים לבוא ולשבת. מעליהם על הגדר פסל חדש, "על החוף" שמו, של חותר המביט לים ומשוט אדום בידו. על הקיר יצירה ענקית של מגזרות מתכת. הוואדי הוא מקום של אמנות סימבולית, לעתים של שלום ואהבה, לעתים מטרידה, לעתים מרתקת.

המשכנו לרחוב הוואדי, הוא הרחוב הראשי של ואדי ניסנאס. עומד שם בית צבעוני עם חלונות אטומים צבועים בירוק, שבו התגוררה מי שנחשבה לאימא של השכונה, ולמרגלותיו יצירה משותפת של ילדים יהודים ומוסלמים, נוצרים ובהאים, "ילדי השמש" שמה. פעמוני כנסייה סמוכה צלצלו, ואנחנו הגענו לקיר לזכרה של חיה תומא, אמנית קרמיקה ילידת קישינב, שנישאה לאמיל תומא, אמן ואיש רוח ערבי נוצרי, ולזכרה הוקם מסלול המהווה חלק מפסטיבל החג של החגים.

על חלון מספרה מדגמן כאן עדיין השחקן הסוער והמנוח ג'וליאנו מר, ובמרחק מה ממנו פסל של עורב מאבן לבנה. "העורב הזה לבן, כאילו רוצה לומר אני יפה, אני מיוחד, אני שונה, אני הטוב", חייכה אולפת. אחרי ההצטלבות של סמטת אשקלון ורחוב קיסריה, הגענו לרחוב חדד (מסגר בערבית), שבו ניצב פסל סביבתי מעורר השראה בצבעי דגלי מדינות המזרח התיכון, המסמל חלון לתקווה. האם יש מקום לתקווה? תלוי מאיזה כיוון מביטים ומאיזו זווית מסתכלים.

בפינת רחוב אלפראבי תלוי קפה הפוך - יצירה מענגת ומלאת הומור שלא כדאי לפספס, של האמן טוני אשקר. כל פינה כאן היא הפתעה. כשחוזרים לרחוב הוואדי מגיעים לאל וואדי, חנות חדשה לכלי נגינה, שאפשר לקנות ולתקן בה מעוד ועד קאנון ונאי (כלי נגינה מזרחיים). אחר כך חלפנו על-פני ביתו של ניקולא, הוא סנטה קלאוס החיפאי, שמחלק לילדים גם סביבונים וגם סוכריות. אגב, הווי השכונה תואר ביצירותיהם של הסופרים אמיל חביבי וסמי מיכאל, שזוכים לאזכור מכובד בסמטאותיה.

חזרנו לבית הגפן. מסביב נמשכה התכונה לקראת פתיחת הפסטיבל. "חיפה היא המקום היחיד שמעז לתת ביטוי לחנוכה ולכריסמס, וכשהרמדאן נופל בעונה המתאימה, גם לחגי המוסלמים", אמר מנכ"ל בית הגפן, אסף רון. "זו גם העיר היחידה שמיום הכרזתה הייתה יהודית-ערבית, וחג החגים הוא השיא בתהליך העבודה על החיים המשותפים בה. זהו חג של אמנות ושל דיאלוג וצבע, בשיתוף עם תושבי השכונה".

הפסטיבל הוא מיקס של עושר תרבותי ועממי, של קונצרטים ומוזיקה ליטורגית, תיאטרון ויריד עתיקות, של אוכל ומופעי רחוב. כך למשל ההצגה אלאדין תעלה בעברית ובערבית, תופיע אינאס מסאלחה, זמרת האופרה הראשונה במגזר הערבי, תינתן במה ליוצרים צעירים מתיאטרון הפרינג', יופיעו להקות ממדינות שונות לחופי הים התיכון, תוקרא שירה ערבית ועברית, ובסיום יפריחו יחד יונים.

קינחנו בפטוש, בית קפה-מסעדה השוכן בבניין יפהפה בשדרות בן-גוריון במושבה הגרמנית. על כוס סיידר תפוחים חם עם יין לבן וכנאפה טרייה, סיפרה אולפת על עצמה. אחרי שסיימה תואר בחינוך גופני במכללת אוהלו מצאה את עצמה משחקת בנבחרת הכדורעף של ישראל ומלמדת חינוך גופני. "מהר מאוד הבנתי שהחברה הערבית לא מקבלת אותי כספורטאית, למרות תמיכה מלאה ויוצאת דופן של הוריי. והייתה כמובן ההתמודדות שלי כערבייה בחברה היהודית. אז במקום להתבכיין בחרתי בעשייה".

היא סיימה קורס מורי דרך, תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל, גיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת חיפה, טיפסה במסגרת משלחת על ההר השני בגובהו באנטארקטיקה, לומדת לימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן, ולאחרונה מובילה טיולי מדרגות לנשים, מהכרמל לוואדי. "אני מאמינה בנשים. אין להן אגו מנופח שמונע מהן חיבורים ועשייה משותפת. אולי משם יבוא השינוי".

www.haifahag.com, ובמוקד העירוני 106.

מסלולי כריסמס

חברת ליר בגליל מציעה סיורי כריסמס ייחודים בנצרת, בירושלים, בגליל. הסיורים מבקרים במנזרים ובכנסיות, בשוקי כריסמס ובחנויות מתמחות בקישוטי חג, ויעמדו על הרקע של החג, על משמעותו התיאולוגית ועל ההבדלים שבין העדות השונות. ב-21.42 יתקיים טיול לילי ברובע הנוצרי בירושלים, כולל מיסת חצות בכנסיית הדורמציון. 80-150 שקלים, טל' 04-6990818, 050-6956385, www.lirgalil.co.il