הסתיימה שביתת האחיות: יקבלו תוספת שכר של כ-1,300 שקל על פני 4.5 שנים

(עדכון) - ההסכם, השווה בעלותו לתוספת של 13%, מיטיב עם בעלי השכר הנמוך מכיוון שהוא מעניק תוספת שווה לכולם, בניגוד לתוספת לפי אחוזים מהשכר ■ המשמעות: האחיות המתחילות צריכות להיות מרוצות, הוותיקות - לא בטוח

לאחר 17 ימי שביתה ונזקים במיליוני שקלים למערכת הבריאות, האוצר והסתדרות האחיות הגיעו הלילה להסכם על סיום השביתה. לפי ההסכם, האוצר מסכים להעניק לאחיות תוספות השוות בעלותן ל-13%, מה שמעניק לכל אחות תוספת שכר זהה של כ-1,300 שקל על פני 4.5 שנים. מרבית התוספות יינתנו לאחיות כבר במהלך השנה הראשונה להסכם.

הסכם זה מיטיב עם בעלי השכר הנמוך מכיוון שמעניק תוספת שווה לכולם, בניגוד לתוספת לפי אחוזים מהשכר. התוספת השקלית מהווה הישג לממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם. כל התוספות שהשיגו האחיות בהסכם הנוכחי הן מעבר לתוספות השכר של כ-1.5% בשנה שיקבלו עובדי המגזר הציבורי בהסכם שכבר נחתם.

פריצת הדרך הושגה בחסותה של נשיאת בית הדין לעבודה, נילי ארד.

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, אמרה: "אני שמחה בשביל עם ישראל. ההסכם שנחתם למעשה מכיר במצוקה של מקצוע האחיות ומהווה עוד אמצעי חשוב לפתרון המחסור הקיים באחים ובאחיות בישראל. התוספות לבסיס השכר יהפכו את האחות למקצוע בעדיפות לאומית שיהיה מספיק אטרקטיבי למשוך אחיות חדשות ולשמר את האחיות הוותיקות שעושות לילות כימים למען החולים".

כהן הוסיפה: "אני רוצה להודות לנשיאה נילי ארד, שנהגה ברגישות ובנחישות ופרסה את חסותה על המו"מ עד לפריצת דרך אמיתית. אני רוצה להודות ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן שניווט את המשא ומתן בתבונה וליו"ר ההסתדרות עופר עיני שפעל לאורך כל הדרך מאחורי הקלעים. וכמובן לאחים והאחיות בבתי החולים, בקהילה ובבריאות הציבור שעמדו איתנות למען עתיד המקצוע ולמען החולים".

נציגי האוצר והסתדרות האחיות נפגשו אתמול (ד') בערב שוב לדיון סגור בלשכתה של ארד, שניסתה להאיץ בצדדים לחתור לפריצת דרך במשא-ומתן עוד הלילה. זאת לאחר ששביתת האחיות נכנסה ליומה ה-17, וגורמים במערכת הבריאות טוענים כי נזקיה חמורים מאלה של שביתת הרופאים אשתקד, שכן תפקידן של האחיות במערכת האשפוזית קריטי מאוד.

מוקדם יותר אתמול, ל"גלובס" נודע כי במשרד האוצר ויתרו כבר על הדרישה לשתי משמרות נוספות של אחיות בבתי-החולים בכל חודש בתמורה לתוספות השכר, וכן על הדרישה שחלק מהתוספת יינתן באופן דיפרנציאלי - שני מוקשים גדולים שעמדו בפני חתימה על הסכם.

הלקחים ממאבק הרופאים ריחפו ברקע כל העת. אחד מהם היה הצורך להימנע ממאבק ממושך מדי שמביא לשחיקה של העובדים, הגברת הציפיות והקצנת עמדות. בשני הצדדים ערים לדבר, מה שמחזק את ההערכות שבימים הקרובים תחול התקרבות בין הצדדים שתאפשר חתימה על הסכם חדש.