מה מאותת פישר לנתניהו

שורה קצרה באי-מייל לידיעת אדם אחד בלבד: ראש הממשלה הבא

"חיזוק תפקידו של הנגיד כיועץ לממשלה בעניינים כלכליים" - זהו המשפט המשמעותי והקשה המופיע, כמו-בצנעה, בתוכנית העבודה ותקציב בנק ישראל לשנת 2013. יעד אחד מתוך 9 "היעדים המרכזיים שנקבעו על-ידי הנהלת הבנק לשנים הקרובות". יעד אחד צף, לא ברור, לא מעשי, בתוך שורת יעדים טכניים של שדרוג, הובלה, פיתוח, הנפקה, יישום.

שורה קצרה זו היא אי-מייל שנשלח הישר מסטנלי פישר לידיעת אדם אחד בלבד: ראש הממשלה הבא. ככל הנראה בנימין נתניהו. שורה זו, המנוסחת בחדות מנומסת ומאופקת, כדרכו של פישר, מסתירה מאחוריה אזהרה ברורה ומידית, וגם איום.

שים לב ראש הממשלה הבא, שמא שכחת: בישראל יש נגיד בנק מרכזי, שהוא גם היועץ הכלכלי הבכיר של הממשלה. כדאי לך לשמוע ולהקשיב לו, כי אם לא תעשה את זה - הוא יפעל בעצמו, בתשתית החוקית והמוסרית המצויה בידו ל"חיזוק" וגילוי עמדותיו. הוא יעשה זאת, יאמר את דברו חד וחלק, מעל ראשה של הממשלה הבאה.

כלומר: אם ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל ימשיכו לפעול בשני קווים מקבילים, כפי שקורה בחודשים האחרונים, אם ראש הממשלה הבא לא ישמע, יקשיב ויפעל בהתאם לצרכים האמיתיים כפי שיגבש אותם היועץ הכלכלי הבכיר - ירגיש הנגיד חופשי להשמיע את דעותיו ואזהרותיו ישירות לאוזני הציבור, המעריך אותו זה שנים כ"מבוגר האחראי" של כלכלת ישראל.

ה"יעד" לחיזוק המעמד של הנגיד מתפרסם אחרי הודעת בנק ישראל על הפחתת ריבית ותחזית צמיחה אפורה לשנה הבאה. ה"יעד" החדש מתפרסם בצמוד לדברים שאמר הבוקר פישר לוועדת הכספים: "נצטרך לטפל בתקציב לאחר הבחירות וזה לא יהיה קל. יכול להיות שהממשלה תצטרך להעלות מסים. לפי מגבלת ההוצאות, אנו נהיה בערך ב-15 מיליארד ש' מעל לגידול הריאלי של התקציב המותר".

פישר מודאג מהמצב הנוכחי, ועוד יותר ממה שיהיה בחודשים הבאים. מודאג מההתעלמות הפוליטית מסימני ההאטה במשק הישראלי והעולמי, מהשפע הכספי המדומה שהממשלה שופכת על המשק. הוא מודאג עוד יותר ממה שיהיה כאן אחרי הבחירות. הרצון של ראש הממשלה הבא להרכיב קואליציה יביא לכניעה לסחטנות המפלגות, ולהתחייבויות חדשות של מיליארדים שיתווספו להתחייבות המיליארדים שכבר ניתנו.

הנגיד מודאג מהמשך ההתעלמות מהרכבת הכלכלית הדוהרת מטה. הגירעון גדל, ההכנסות קטנות, ההוצאות מכבידות, ומחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות בגלל העדר היצע. העתיד הקרוב, המתנות, הוויתורים הנדיבים לחברי הקואליציה העתידית - עלולים להכניס את המשק לסחרור.

המסיבה נגמרה. ואפילו שיש אי אילו סימני רגיעה במשק האמריקאי - המשבר הגלובלי לא בדרך להסתיים, וההשפעה שלו על כלכלת ישראל הולכת ומחריפה. הממשלה הזו עסוקה מכדי לשים לב, וזו שתבוא אחריה הולכת לקפיצה ממצוק פיסקלי משלה.

אז בנק ישראל שלח הבוקר הודעה מודפסת לראש הממשלה הבא: תתקשר לפישר, תחזור לשבת אתו ולהתייעץ בו. ברצינות. עדיף שתעבדו יחד ולא כל אחד לחוד. אחרת, הוא יפעל ל"חיזוק" תפקידו, וזה לא יהיה נעים.