"הצעה להעברת הפנסיה לניהול מדינה: שפיכת תינוק עם המים"

הקריאה המפתיעה לגלגל את הפנסיה בחזרה למדינה, שאותה השמיע יונל כהן בכנס "עדיף", זיכתה אותו בהתנגדות גורפת בענף ■ "בהיבט היעילות, המדינה והביטוח הלאומי לא מתקרבים לשוק הפרטי", טוענים מבקריו של מנכ"ל קבוצת מגדל

בשבוע שעבר התקיים אחד הכנסים המרכזיים בתחום הפיננסים - כנס "עדיף", שבמסגרתו דיבר גם מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל, יונל כהן. הפעם הוא הפתיע מאוד בדבריו את השומעים ענף הביטוח והפנסיה, כשהציע ש"המדינה תנהל את הפנסיה, ואנחנו (הגופים המוסדיים, ר' ש') ננהל את ההשקעות". כלומר, ניתן לראות את דבריו כקריאה להלאמת מערכת הפנסיה וביצוע מיקור-חוץ לגופים המוסדיים.

המסר שלו לאוצר התקבל במחיאות כפיים באולם, אך בהרבה ביקורת מגורמים בכירים רבים בענף, שללא יוצא דופן לא רואים עמו עין בעין בהקשר זה. כהן הסביר כי החזקת כספי הפנסיה על-ידי גופים רבים יוצרת מורכבות וסרבול מיותרים, בעוד שהמדינה כבר מחזיקה במערכת פנסיה - הביטוח הלאומי, מה גם שלדבריו, "בפועל מי שמנהל היום את כספי הפנסיה הם החוזרים שמוציא האוצר".

כהן מסביר שהתפעול של כל מערכות החיסכון ארוך-הטווח עולה המון כסף, והגופים המוסדיים מוציאים כמיליארד וחצי שקל לשנה רק על מערכות מידע. מכאן שלטעמו, אפשר לסכם שהמדינה תיקח על עצמה את הניהול כדי לייעל, באמצעות כך שהמדינה "תשכיר" את הביטוח הלאומי כדי שהשוק לא ימשיך לפתח מערכות תפעוליות כפולות ומכופלות. לתפיסתו, אם המדינה תעזור למוסדיים לגבי חלק מהאוכלוסייה נרוויח מזה - כולם, כל המשק.

כאמור, דבריו של יונל כהן גררו תרעומת רבה בענף הביטוח והפנסיה. אין זה דבר של מה בכך שמנהל הגוף המוסדי הגדול ביותר, והבעלים של קרן הפנסיה השנייה בגודלה במשק, קורא לשינוי כה רדיקלי בתנאי המשחק.

שווי החברות ייחתך

גורם בכיר בענף אמר לנו, כי מדובר ב"אמירה שאינני מבין מהיכן היא מגיעה". בכיר אחר ציין, כי "אני מבין את התסכול שלו לחלוטין. יש מידה רבה של חוסר אחריות בהתנהלות הממשלתית, שהביאה למצב של מוצר אחד לבד בשוק בחיסכון לטווח ארוך. עם זאת, הקריאה שלו לא ראויה".

גורם בכיר אחר היה חריף אף יותר, ואמר ש"הקריאה הזו תביא לגזר דין מוות על הענף. אם המדינה תיקח לניהולה את הפנסיה והיא תצא מחברות הביטוח, זה יחתוך את שווי מגדל לשליש ממה שהוא עכשיו. זה מה שאליהו קנה? נכון שהרגולציה קשה ומכבידה, אבל לשפוך את המים עם התינוק?".

ומה בנוגע לנקודה העניינית שהעלה כהן, היעילות הרבה לאין שיעור של מערכת ממשלתית מרכזית אחת? ובכן, מתברר שגם לגבי זה אין קונצנזוס, ובענף מסבירים שגם אם הפנסיה תנוהל אצל המדינה, ורק ההשקעות יוצאו למיקור-חוץ בשוק הפרטי, לא תהיה הרבה יותר יעילות, בטח לא מבחינת הלקוח הפרטי, שגם מעוניין בשירות טוב.

"מבחינה עניינית, ברור שאם הפנסיה תנוהל באמצעות הביטוח הלאומי אז באמת יהיה בישראל רק מוצר אחד זהה לכולם, ללא כל תחרות.

"נוסף על כך, בהיבט היעילות, המדינה והביטוח הלאומי לא מתקרבים ליעילות שקיימת בשוק הפרטי, כך שלא באמת יהיה חיסכון כספי כתוצאה מההעברה לניהול המדינה. מה גם, שאם הכול יהיה בידי המדינה - מישהו חושב שהוא יקבל שירות ראוי?", אומר גורם בכיר אחר בענף.

לוקחים את זה באופן אישי

הצעדים הראשונים של איזי כהן בכלל ביטוח מסמנים תחילתה של תחרות אישית בינו לעמיתו הוותיק מן הצד השני של המתרס, יונל כהן

לאחר כמה שנים של תחרות עיקשת, אך פחות אישית מבעבר, בין קבוצות הביטוח הגדולות, החודש הראשון של איזי כהן כמנכ"ל כלל ביטוח מסמן את מה שעשוי להתברר גם כתחילתה של תחרות אישית בין שתי קבוצות הביטוח הגדולות.

הפעולות הראשונות של כהן בחברה החדשה שלו - הבאת מנהלים רבים ממגדל שאותה ניהל בעבר, במפתיע, וללא ניסיון לשמור - ולו למראית עין - על "שלום בית" עם הבית הישן שלו - עוררו מאבקים אישיים בין שתי החברות הגדולות בענף. כהן מול כהן ואיזי מול יונל.

השניים, שמעריכים האחד את השני ועשו דרך ארוכה מאוד יחדיו, ניצבים כעת משני צדי המתרס. בעוד שאיזי מחפש לשנות את החברה שהוא מנהל במהירות, ולעבור לפסים של רווחיות והגדלת תפוקה בחיסכון לטווח ארוך וביטוחי פרט, מוביל יונל בימים אלה שינויים בחברה, שעברה לידי בעלים חדש. הוא מתכוון לעמוד על כך שיוני קופרמן לא יצטרף לכלל כבר עתה, אלא רק בעוד כשמונה חודשים.

איזי כהן רוצה הישגים כמה שיותר מהר. לצורך כך הוא מביא אנשים ממגדל, ועושה חריש עמוק בתוך החברה תוך שינוי מבני משמעותי בפעילות כלל, כך שתפעל יותר בדומה למה שהיה לו בימיו במגדל.

ומה במגדל? בדומה לכלל ביטוח, ובמידה רבה בגלל המתרחש בה, במגדל צריכים לאייש הנהלה חדשה, לאחר פרישה של חלק ניכר מההנהלה הבכירה (ולא רק לכלל ביטוח). אולי כצעד נגד למהלכי הגיוס של איזי כהן בכלל, במגדל מאיישים את המשרות מתוך הבית, ומשדרים לעובדים שמי שנשאר במגדל מתקדם שם.

כך או אחרת, בהתחשב בנפשות הפועלות - ובדגש על אופי המינויים של איזי כהן בכלל ביטוח - נראה שהתחרות בין שתי הקבוצות תתמקד בעיקר בתחומי ההסדרים הפנסיוניים, שבעבר היו רווחיים מאוד, וכיום הרווחיות בהם נשחקת.

בכל הנוגע ליתר תחומי הפעילות, התמונה מורכבת יותר. בעבר התחרות הייתה ברובה בין שני השחקנים הגדולים.

אולם מאז שאיזי כהן עזב את הענף לאפריקה ישראל לפני כחמש שנים המשיך השוק להשתנות, והתחרות על ההגמוניה כבר לא נעצרת במגדל ובכלל, אלא כוללת גם שחקנים נוספים, בוודאי בתחומי פעילות עם שיעורי רווחיות גבוהים יותר.