יחימוביץ' מציגה: כל הגזירות שיטיל נתניהו אם ייבחר שוב

יו"ר העבודה חשפה את הצעת התקציב לשנת 2013: צפי לביטול חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4, הגדלת שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה ב-50%, קיצוץ של 25% בתקציב משרד הרווחה ועוד

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4 כרפורמת הדגל שלו בארבע השנים האחרונות, בקדנציה הבאה הוא מתכוון לבטלו - כך עולה מהצעת התקציב לשנת 2013 שחשפה היום יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'.

במסיבת עיתונאים שכינסה בתל אביב, בדיוק בבוקר שבו היה אמור היה להיכנס לתוקף תקציב המדינה החדש הכולל בחובו גזירות קשות, הציגה יו"ר העבודה שורה של גזירות מתוכננות במסגרתו ובהן קיצוץ רוחבי של 5% במשרדי הממשלה ובכללם משרד החינוך שיאלץ לבטל את חוק חינוך חינם מגיל 3, להגדיל את שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה ב-50%, וכן משרד הרווחה שיידרש לקצץ 25% ובכלל זה גם התקציב לבתי אבות ולהוסטלים לאוטיסטים.

מהנתונים שהציגה יחימוביץ' עולה עוד כי נתניהו מתכנן להעלות את המע"מ ל-18%, להעלות את הבלו על הסולר ועל הבנזין ב-50 אגורות לליטר ולהעלות את מס החברות לעסקים קטנים ובינוניים בלבד ל-30%. במקביל, בכוונת האוצר וראש הממשלה להמשיך להעניק פטור ממס לחברות הגדולות במשק, להמשיך להוריד את מס ההכנסה לאלפיון העליון, ולהותיר על כנו את תשלום התמלוגים בגין הכנסות ממשאבי טבע על פחות מ-5%.

קיצוצים נוספים יחולו על הקיצבאות: קצבת הילדים תקוצץ ב-5% וכך גם קיצבאות ניצולי השואה והנכים. במקביל ידחה גיל הזכאות לקיצבת הזיקנה, שתקוצץ גם כן וכך גם דמי האבטלה, שינתנו רק בגובה של 50% מהשכר היומי הממוצע של המובטל בתקופה שקדמה לכך.

בנוסף, יועלה גיל הפרישה לנשים ל-67, וחופשת הלידה תקוצר בשבועיים ותעמוד על 12 שבועות בלבד. קיצוצים מתוכננים גם בסל התרופות (20%), במענקי האיזון לרשויות המקומיות, בפרויקטים תחבורתיים, בסבסוד מעונות יום לילדים, במערך הכבאות, ובמקביל יועלה גובה התשלום עבור רופא בקופת חולים ב-50%.

סימן שאלה גדול עומד גם מעל ההסכמים שנחתמו עם עובדי המגזר הציבורי, שכן על פי המסמך שהציגה יחימוביץ', צפוי קיצוץ בגובה 2.5% בשכרם של המורים, הרופאים, האחיות, השוטרים, העובדים הסוציאליים והפסיכולוגים.

"מה שאנחנו רואים היום זה רק הפרומו"

"מדובר בתקציב מדינה קשה ואכזרי שמגלם בתוכו את שיא מדיניותו הכלכלית של נתניהו. הלכנו לבחירות בגלל תקציב המדינה, משום שנתניהו העדיף ללכת לבחירות מתוך בטחון שייבחר, ואז יוכל להעביר את התקציב המר שלו. התקציב שנתניהו היה אמור להעביר היום הוא תקציב שהיה מדרדר את חיי המשפחות בישראל. רק השבוע אמר בכיר באוצר כי הקיצוץ שמתכנן נתניהו יהיה קשה וישפך הרבה דם סביבו", אמרה יחימוביץ'.

באשר לגל ההתייקרויות במשק אמרה יו"ר העבודה כי: "מה שאנחנו רואים היום זה רק הפרומו של מה שצפוי ביום שאחרי אם נתניהו ייבחר שוב. ערב הבחירות האחרונות נתניהו הבטיח שיפחית 20% מסים לאזרחי המדינה. הוא אמנם הפחית, אבל לא לאזרחי המדינה, אלא לאלפיון העליון של החברות ולבעלי השכר הגבוה ביותר. בפועל, נתניהו הגדיל את עול המיסוי על מעמד הביניים. אנחנו לא נעלה מסים למעמד הביניים, אנחנו נפחית מסים למעמד הביניים באמצעות מע"מ מדורג. אנחנו לא נפגע בעסקים הקטנים והבינוניים, אלא נציע באופן מנומק שורת מקורות מוסריים וכלכליים כדי למלא את הבור שיצר נתניהו במו ידיו".

יחימוביץ' התייחסה גם לפיטוריו של הסטטיסטיקאי הראשי אמש. "נתניהו לא אוהב עובדות. השבוע מתח ביקורת על נגיד בנק ישראל, בנשיא פרס הוא השתלח אתמול באופן וולגרי, אבל אתמול נשבר שיא חדש כשפיטר את הסטטיסטיקאי הראשי, פרופ' שלמה יצחקי, יום לאחר שפרסם מסמך יסודי על מספרים שלא ניתן להתווכח אתם על הפרטת השוק הפנסיוני, וקרא לזה 'שוד הפנסיות הגדול'. מה עושים לשליח שמביא את הנתונים על הבשורות הרעות? שולחים לו מייל ומפטרים אותו. באופן ציני רה"מ התנצל בפניו על אופן הפיטורים אך לא על הפיטורים עצמם", אמרה.

תקציב הגזירות
 תקציב הגזירות

ח"כ אבישי ברוורמן, שנטל חלק במסיבת העיתונאים אמר כי "גם ארה"ב מתקנת היום את מה שנתניהו ניסה לאמץ בישראל. אזרחי ישראל עומדים בפני בחירה. יש אלטרנטיבה לדרכו של נתניהו, והיא המדיניות האחראית שמציעה העבודה. כלכלנים מוערכים בכל העולם מדברים על אותה כלכלה אחראית שאותה מציגה מפלגת העבודה".

הפרופ' יוסי יונה הוסיף כי "אנחנו חיים תחת מדיניות שבאופן שיטתי מבקשת להוריד את ההוצאות האזרחיות של הממשלה, שם עומדת התהום העמוקה בינינו לבין ממשלת נתניהו- ליברמן. השכר הריאלי של העובדים יורד, משקלה של המדינה במתן שירותים חברתיים יורד, וכל אותו הזמן ישנו היעדר פיקוח על מחירים, כולל על מחירי היסוד. זאת, לצד עלייה מטאורית בהוצאה הפרטית בשירותים כחינוך ובריאות. מפלגת העבודה מציעה חברה הומאנית ושוויונית יותר".

ואילו המועמד לכנסת, אראל מרגלית, סיפר על עבודת מטה העסקים במפלגת העבודה שהוא מוביל: "במטה העסקים, התעשיות והטכנולוגיה של מפלגת העבודה, אומרים בברור שהעבודה טובה לעסקים. 450 אלף בעלי עסקים קטנים בישראל אומרים דבר פשוט - להיות עצמאי בישראל משמעותו להרגיש לגמרי לבד. נתניהו ושטייניץ חנקו את המשק. בעלי העסקים הקטנים שאנחנו פוגשים מתחננים שיתנו להם חמצן. כבר שנים שלא היתה פה תכנית לעידוד ההיי-טק הישראלי. נתניהו הופך אותנו ממדינה יוזמת למדינה משותקת. אנחנו בעד יזמים אבל במדינה בה ליותר משליש מהאנשים יש דיכאון מאוברדראפט, מושבתת היצירתיות".

יו״ר מפלגת "יש עתיד יאיר לפיד אמר בתגובה לדבריה של יחימוביץ כי "יחימוביץ' מיתממת. היא תעלה מסים על מעמד הביניים. התכנית הכלכלית של מפלגת העבודה תביא עוד ועוד מסים על מעמד הביניים הישראלי, לטובת הוועדים הגדולים. הבשורה היחידה שיש בה היא איום של גל פיטורים המוניים שיתרחש, גם הוא, על מעמד הביניים. את מעמד הביניים הישראלי הכי קל לדרוס, בין אם אתה בא משמאל או מימין. בשביל זה קמה יש עתיד - כדי להיות חומת מגן למעמד הביניים בישראל".

התקציב לכלכלה הוגנת
 התקציב לכלכלה הוגנת

מטה ההסברה של הליכוד-ביתנו נמסר: "יחימוביץ', שקיבלה למעלה מ-50 אלף שקל לחודש כמראיינת בטלוויזיה ולצידה עבדו תחקירניות שקיבלו פחות מעשירית משכרה, 'נזכרת' ליזום צעדים פופוליסטים לקראת הבחירות. שלי יחימוביץ', שממציאה לציבור כל יום סכומים דמיוניים חדשים שהיא כאילו תחלק לו ואף פעם לא מסבירה על חשבון מה הם יבואו, המציאה היום בדיה חדשה לגבי הקיצוץ שלכאורה צפוי בתקציב.

"אנחנו מבהירים, חד משמעית, כי הנתונים שהציגה היום יחימוביץ' שקריים לחלוטין ונועדו להטעות את הציבור. כמי שלא ניהלה עדיין דבר, כדאי שיחימוביץ' תלמד שמי שקובע את הרכב התקציב הוא הדרג הנבחר ולא פקידים אנונימיים שלטענתה היא ניזונה מהם. מוזר שביום בו נכנסת לתוקף העלאת מסים על העשירונים העליונים ("מס עשירים"), שמביאה את רמת המס בישראל על העשירים לאחת הרמות הגבוהות בעולם, טוענת יחימוביץ' שיש כוונה להוריד את מס ההכנסה לאלפיון העליון. זו רק דוגמא אחת לשקרים הפופוליסטים בדבריה".

שר החינוך, גדעון סער: "טענותיה של יו"ר מפלגת העבודה מופרכות, ח"כ יחימוביץ יודעת היטב שבקדנציה הנוכחית עלה תקציב החינוך בלמעלה מ-10 מיליארד שקל, שכר המורים על פי הסכם 'עוז לתמורה' עלה בלמעלה מ-50%, לראשונה בתולדות המדינה יושם חינוך חינם לגילאי 3-4 לכלל ילדי ישראל ולסטודנטים הוחזרו 100 מיליון שקל שנגבו מהם שלא כדין בתקופת כהונת השרה תמיר ממפלגת העבודה".

עוד אמר שר החינוך כי "ח"כ יחימוביץ אמרה ביום הראשון לכהונת הממשלה הנוכחית שנתניהו יקצץ בחינוך. מוטב היה אילו היום, ערב הבחירות, היא הייתה מודה בטעותה במקום להפריח טענות חסרות שחר בניסיון סרק לקעקע את הישגי הממשלה בתחום החינוך".