תביעה: "מנגנון ההשלמה במנוע החיפוש גוגל קורא לי רמאי"

צחי רוזנטל, בעל עסק באינטרנט, טוען כי כאשר מקישים את שמו במנוע החיפוש של גוגל, מנגנון ההשלמה האוטומטי מוסיף שמות גנאי המהווים לשון הרע

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (ג') תביעה ראשונה מסוגה בארץ נגד חברת הענק גוגל, בגין פעולת מנגנון ההשלמה האוטומטי של מנוע החיפוש‎.‎‏

התובע, צחי רוזנטל, איש אינטרנט ובעל עסק באינטרנט, טוען כי כאשר גולש מקיש בשורת החיפוש בגוגל את שמו וכינויו: "צחי רוזנטל", מנגנון ההשלמה האוטומטי של גוגל מציג לגולש קטגוריות חיפוש נוספות, הכוללות שאילתות חיפוש כגון "צחי רוזנטל רמאי", "צחי רוזנטל נוכל", "צחי רוזנטל הונאה", "צחי רוזנטל פונזי" וכדומה.

‏לדברי התובע, גורמים הרוצים ברעתו ומבקשים לפגוע בעסקיו, גרמו באמצעות מניפולציה פשוטה לכך שמנגנון ההשלמה האוטומטי של גוגל יציע לגולשים קטגוריות חיפוש שמוסיפות כינויי דיבה לשמו. זאת, באמצעות הקמת אתרי אינטרנט סתמיים בעלי כותרת כגון "צחי רוזנטל נוכל/רמאי" וכו'.

"די בהקמת 2-3 אתרי אינטרנט סתמיים, הכנסת תוכן לאתרים אלה בכותרת כגון "צחי רוזנטל רמאי" וביצוע חיפושים מרובים בגוגל של אותו מונח, כדי להביא את האלגוריתם להחלטה להציע לגולשים שאילתות חיפוש שכאלה", מציין רוזנטל.

רוזנטל טוען בתביעתו כי מדובר בפרסום פוגעני שגורם נזק רב לשמו‎ ‎ופוגע בפרטיותו. הוא מבקש מבית המשפט כי יוציא צו מניעה המורה לגוגל לחדול מפרסום לשון הרע במנגנון ההשלמה האוטומטי, כך שיחדל מלהוסיף לשאילתת חיפוש עבור השם "צחי רוזנטל" את המילים: "רמאי", "נוכל", "הונאה", "פונזי" וכל ביטוי אחר המהווה לשון הרע, פגיעה בפרטיות או שקר מפגיע לפי דיני ישראל‏‎.‎‏

"לא מתקבל על הדעת שגולש יקיש את שמו של רוזנטל, וגוגל יפרסם, ביוזמת מנגנון ההשלמה האוטומטי, אמירות פוגעניות שכאלה", נטען.

התעלמות מתנשאת

רוזנטל טוען בתביעתו כי האבסורד הוא שהאלגוריתם של גוגל (מנגנון ההשלמה האוטומטי) ניתן לתמרון בקלות יתרה, והיא, "בהתנשאותה", מתעלמת מהיותו קלוקל ונתון לתמרון.

לדבריו, "העובדה שמנגנון ההשלמה האוטומטי הינו מעין בינה מלאכותית, שלכאורה לומדת את מנוע חיפוש הגולשים ובהתאם מפרסמת הצעות שאילתות רלוונטיות לחיפוש עבור שמו, אינה גורעת מזכותו לשם טוב ולפרטיות".

רוזנטל אינו מסתפק בכך וכותב בתביעתו כי "נראה שגוגל איבדה את עצמה לדעת והחליטה שהאלגוריתם שפיתחה יודע הכול, יוצר מציאות ומבטא את חוכמת ההמונים הבלתי מעורערת".

רוזנטל מציין כי ביולי האחרון הוא פנה ליועצת המשפטית של גוגל ישראל בדרישה להפסקת הפרסום הפוגעני במנגנון ההשלמה האוטומטי. ואולם, לטענתו, "במשחק נפסד, אשר הפך למנטרה אצל חברות גוגל בניצוח גוגל העולמית, ענתה היועצת המשפטית כי גוגל ישראל אינה קשורה לגוגל ארה"ב, מפעילת מנוע החיפוש גוגל, אך העבירה את הפנייה לגוגל ארה"ב".

פרקליטו של רוזנטל, עו"ד גיא אופיר, מציין כי משרדו מנהל מספר תיקים נגד חברות גוגל השונות, "ובכל התיקים חוזרת הטקטיקה הנפסדת, במסגרתה טוענות אלה כי אין קשר ביניהן, למרות שבפועל הן פועלות במבנה היררכי משותף, תחת שרביטה של גוגל ארה"ב ולמענה".

עוד מציין רוזנטל כי גוגל הפסידה בהליך משפטי דומה באיחוד האירופי, בו חויבה לתקן את מנגנון ההשלמה האוטומטי, כך שלא יציע לגולשים מילים פוגעניות כלפי התובע באותו הליך. אלא שלטענתו, גוגל אינה מפיקה לקחים, מתוך אמונה שבשל כוחה ועוצמתה תתיש כל אדם אשר ינסה לעמוד נגדה‏‎.‎‏

גוגל
 גוגל