2013 בביומד: אילו מניות עלולות להיעלם השנה מהנוף?

היובש בבורסה השנה הוביל לכך שחברות ביומד רבות שנאחזו בה בשיניים, לא עמדו במאמץ ונסגרו ■ התחזית הפסימית: עוד חברות עלולות לנשור בשנה הבאה *התחזיות האופטימיות: ב-2013 נראה הנפקות חדשות, רישומים דואליים, ואפילו משקיעים סולידיים בתחום

שנת 2012 הסתיימה בתחושה שלילית למדי בקרב רוב משקיעי הביומד בבורסה בתל אביב, כזו שאינה תואמת את רוב הנתונים הרשמיים. מדד הביומד דווקא עלה במהלך השנה בכ-10%, והכה את המעו"ף ומדד ת"א 100. אך תחושת הנכאים לא הגיעה משום מקום - השנה נרשם מיעוט באירועים מלהיבים ממשיים (אקזיט או ניסוי קליני משמעותי מוצלח), וכן חווינו סגירות או הקפאות של מספר לא קטן של חברות, שחלקן סומנו בעבר כהבטחות גדולות.

היובש בבורסה, כלומר מחזורי המסחר הנמוכים והמקורות הכספיים המידלדלים, השפיע במיוחד על חברות הביומד. רוב החברות הללו לא מאוזנות תזרימית ותלויות בגיוסי המשך לא רק כדי לצמוח, אלא כדי לקיים את ליבת פעילותן.

בשנה שעברה סימנו כמועדות לסגירה כמה חברות שנסחרות לפי שווי שוק של 10 מיליון דולר ומטה, שרושמות הכנסות של מיליון דולר ומטה ושבקופתן אין מספיק מזומנים כדי לשרוד את השנה. אם בשנים קודמות חברות אלה היו יכולות לגייס הון - כמה מיליוני שקלים בכל הנפקה או פחות מכך - במחירים הולכים ויורדים, אזי השנה האפיק הזה נסגר בעבור רובן. חלקן סובלות את התוצאות מנסיבות אלה.

לדוגמה, סיאלו הלכה לפירוק; טי.אר.די נמחקה מהמסחר לאחר אי עמידה בכללי השימור; ריל אימג'ינג נמחקה בהצעת רכש; אולטרה שייפ נמכרה במחיר השוק לסינרון; טופספין ולייפווייב הפכו לשלדים בורסאיים; ביומדיקס הועמדה למכירה על ידי בעלי השליטה; אינטרקיור הלכה להסדר חוב, ולבסוף נמכרה השליטה בה ל-XTL; גלייקומינדס הודיעה שלא תוכל להמשיך בלי משקיע משמעותי והיא מועדות לסגירה; ווידמד ודי מדיקל ירדו למחיר כה נמוך עד שמשקיע פרטי, יעקב בר לב, השתלט עליהן, וכעת לא ברור מה יקרה לפעילותן.

השנה בלט גם המחסור בהון הפרטי, זה של קרנות ההון סיכון ומשקיעים אסטרטגיים. הון כזה עוזר לחברות להבשיל ולהתאים לבורסה, ולאחר מכן לחברה בורסאית כשהיא צריכה מימון משמעותי, למשל לניסויים קליניים מתקדמים, או לבניית רשת מפיצים בחברת מכשור רפואי. על רקע זה, היעדרותה של טבע כיום, הן כמשקיעת הון סיכון בשלבים מוקדמים והן כמשקיעה שמממנת חברות בשלבים מאוחרים יותר, מורגשת.

עם זאת, ישנה האפשרות כי ההתלהבות המחודשת בשוק הביומד בארה"ב תזלוג גם לכאן, בצורת גיוסי המשך לקרנות הון סיכון ועלייה בהתעניינות משקיעי ההמשך.

מחכים לתיאבון לתשואות "אקסטרה"

בהתחשב בהתאוששות של כלל המניות באחד העם במחצית השנייה של 2012, הצפי של רוב האנליסטים הוא כי 2013 תהיה שנה חיובית בבורסה. אי לכך, יהיה נכון לשאול אם ניתן להציל את החברות המדשדשות שעוד נותרו במשחק?

הערכתנו היא כי רוב החברות שנסחרות בשווי שוק של 10 מיליון דולר ומטה, עם מעט או ללא מכירות, לא ימשכו את הכסף של המשקיעים גם ב-2013. בין יוצאות הדופן ייתכן שייכללו חברות שקרובות לאיזון תזרימי (למשל ביו וויו ), שיש להן בעל שליטה חזק (למשל אקסלנז , קבוצת ביולייט ופלייט), או בעלות מוצר מלהיב שנמצאות זמן קצר לפני ניסוי קליני (למשל ביונדווקס ).

אך אם 2013 אכן תתגלה כטובה כפי שמצפה השוק, בהחלט ייתכן שנראה חברות חדשות נכנסות לתחום, אפילו בהנפקות חדשות, דבר שלא ראינו מאז 2010, וגם אז זה היה במשורה. הרי כשהשווקים עולים, מגיע התיאבון לתשואות "אקסטרה", או אז תחומים כמו ביומד נראים נוצצים במיוחד. סביבה בורסאית כזו היא שדירבנה את פתיחת השערים לחברות הביומד ואת העליות הגדולות שהן רשמו ב-2006 ו-2007.

גם השנה, ואפילו במחצית הראשונה והשחונה, הצטרפו לבורסה בתל אביב כמה חברות ביומד. אחת מהן היא מהחברות הגדולות כיום במדד - פוטומדקס, שהצטרפה באמצעות רישום דואלי. החברות ווקסיל ובונוס הצטרפו גם הן בצורת מיזוג הפוך לשלד בורסאי בתל אביב.

גם המגמה ההפוכה, של יציאה לנאסד"ק, תפסה תאוצה בשנה שחלפה. ביוליין, הדסית, כן פייט, מזור ורד היל נרשמו השנה למסחר דואלי ללא הנפקה, באמצעות נייר בשם ADR, ולהערכתנו המגמה הזו תימשך. רישום דואלי כזה יכול לעזור להעיר מניה טובה שסובלת רק מקשיי הנזילות בבורסה המקומית, ולא מבעיה אמיתית בעסקיה.

בריינסווי היא היחידה השנה שהעזה לבחון הנפקה בחו"ל, אך ויתרה לאחר שלא השיגה את השווי שביקשה. בשנה הבאה מתכננת גם קמהדע לנסות להנפיק בנאסד"ק, וגם היא הודיעה שלא תתפשר על כל מחיר.

דרוש אקזיט

באשר לחברות הגדולות והבינוניות, פרוטליקס קיבלה את אישור השיווק המיוחל בארה"ב, אולם אכזבה בהיקף ההכנסות ובאי קבלת האישור באירופה. מדיוונד, מקבוצת כת"ב הבורסאית, הצליחה גם היא לרשום תרופה לשיווק, אבל בינתיים רק באירופה. בחברת אינסייטק של אלביט מדיקל התקבלה השקעה של עשרות מיליוני דולרים מענקית המכשור הרפואי GE Healthcare, שהחלה גם להפיץ את המוצר וכך הובילה לעלייה במכירות, ובריינסווי השלימה בהצלחה ניסוי רב מרכזי בפיקוח ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב).

הצלחות מעניינות וצנועות יותר רשמו חברת המכשור הרפואי מזור, שהקפיצה מכירותיה והצטרפה לרשימת החברות הגדולות יותר בבורסה בתל אביב; כן פייט שקיבלה תוצאות טובות בניסוי בפסוריאזיס; אינסוליין שהצליחה בניסוי שיווקי בגרמניה; מדיגוס שקיבלה אישור שיווק למוצר לצרבת; ואיתמר מדיקל שהשיגה שיפוי ביטוחי למוצרי השינה שלה.

בין בשורות האיוב של החברות הנסחרות ניתן לרשום את הכישלון של חברת די פארם בניסוי בטיפול בשבץ, והצלילה של אפוסנס עקב אי הצלחה בניסוי.

השורה התחתונה היא ש-2012 המשיכה את המגמה של הפרדה בין חברות עם פעילות ממשית, או הבטחה שמשקיעים רבים מוכנים להמר עליה, לבין חברות שלא הצליחו לייצר פעילות או הבטחה כזו.

בשנים הבאות, אנחנו מעריכים, נדבר פחות על טרנדים בתחום הביומד, ויותר על כל חברה בפני עצמה. לצד החברות המסוכנות והמלהיבות בתחום, כמה חברות כבר התבססו ונראות מעניינות גם למשקיע הסולידי.

המצטיינות
 המצטיינות